مراقب سلامت دانش آموزان در کلاس های آنلاین باشیم

37

1399/7/7

14:29


متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که در شرایط شیوع گسترده کرونا، همچنان محوریت آموزش رسمی در مدارس کشور بر بستر فضای مجازی ارائه می شود، ضرورت آموزش نحوه صحیح استفاده از تلفن همراه به دانش آموزان را از سوی خانواده ها و مسئولان آموزش پروش را مورد تاکید قرار داد.

مراقب سلامت دانش آموزان در کلاس های آنلاین باشیم

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علیرضا رجایی با بیان این مطلب و با اشاره به این که آموزش مجازی تجربه ای جدید برای دانش آموزان است که در سایه کرونا ایجاد شده، اظهار کرد: طولانی شدن  زمان استفاده ازابزارهای آموزش مجازی و عدم توجه به حالت صحیح نشستن می تواند مشکلات اسکلتی را در دانش آموزان ایجاد کند.

وی با تاکید بر این که والدین باید ابزارهای مناسب آموزشی را دراختیار دانش آموزان خود قرار دهند افزود: هر وسیله ای اعم از گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و یا  کامپیوتر نحوه استفاده خاص خود را دارد ونحوه  نشستن و قرار گیری دانش آموزان در زمان استفاده  از این ابزارها از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با اشاره به این که خم کردن سر به جلو برای استفاده از تلفن همراه و یا هر وسیله کمک آموزشی دیگر فشار زیادی به گردن وارد می کند، توصیه کرد: والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند که در زمان استفاده از ابزارهای آموزش های از راه دور سررا خم نکنند و کاملا گردن دانش آموز صاف، بدون زاویه  باشد، به شکلی که هیچ فشاری به ستون فقرات وارد نشود.

وی توصیه کرد: هنگام کار با کامپیوتر و تلفن همراه، از قوز کردن و خم کردن گردن خودداری شود تا آسیب وارده به ستون فقرات کاهش یابد.

 به گفته دکتر رجایی مشکلات ساختاری اسکلتی و انحنای ستون فقرات با گذرزمان و بالاتر رفتن سن ایجاد می شود بنابراین والدین و بزرگترها باید نحوه درست نشستن و استفاده صحیح از ابزارهای آموزش مجازی را با دقت و وسواس به فرزندان خود آموزش دهند.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان این که احتمال ایجاد درد و کشیدگی در عضلات مختلف بدن در پی استفاده نادرست از ابزار های الکترونیکی وجود دارد هشدار دارد:  به این  دردها اصطلاحا دردهای نقطه ای می گویند که مشخصا در استفاده طولانی و نادرست از موبایل و لپ تاپ و سایر ابزار های الکترونیکی ایجاد می شود.

 این استاد دانشگاه با اشاره به این که زندگی ماشینی و استفاده از ابزارهای الکترونیکی خالی از چالش و مشکل  نیست، توضیح داد: یکی از اساسی ترین مسائلی که باید مورد توجه مسئولان آموزش و پروش و خانواده ها باشد، زمانبندی است چرا که آموزش مجازی بیشتر از ۳۵ تا ۴۰ دقیقه و حداکثر در چهار پارت زمانی در روز عملا کارایی و بازدهی لازم را ندارد.

 دکتر رجایی با بیان این که واژه اختلالات اسکلتی و عضانی ناشی از آموزش های مجازی در مباحث پزشکی شناخته شده است، افزود: آموزش های مجازی و از راه دور طولانی مدت عوارض و بیماری های عضلاتی و اسکلتی فراوانی در کودکان و بالغین را ایجاد می کند که مشخصا این مهم به دلیل اشکالاتی در نشستن ایجاد می شود.

 عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این که اختلالات اسکلتی و در پی آن ایجاد مشکلاتی در ستون فقرات بیشتر در کودکان شایع تر است، تاکید کرد: فرم استخوان و ستون فقرات در بالغین شکل گرفته است و بعید بنظر می رسد است که تغییر ماهیت دهد ولی این اتفاق در کودکان و نوجوانان شایع تر و می تواند منجر به عواقب دراز مدت شود.

 فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه  توجه نکردن به حالت و وضعیت بدن هنگام نشستن و رعایت نکردن اصول صحیح نشستن در طولانی ‌مدت را خطر آفرین ذکر کرد و گفت: بی توجهی به این موارد می تواند سبب ایجاد  بیماری‌های اسکلتی و عضلانی، تغییر شکل ستون مهره‌ها ،کمردرد و بیرون ‌زدگی دیسک مهره‌ها می‌شود بنابراین توجه به حالت و وضعیت بدن و رعایت اصول صحیح نشستن در پیشگیری از این مشکلات موثر است.

منبع: وبدا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو