«انوشیروان محسنی بندپی» در خصوص مباحث مطرح شده از سوی برخی برای انتقال پایتخت اعلام کرد: آن مساله‌ای که مربوط به انتقال پایتخت است باید دولت اعلام کند و به صورت لایحه در مجلس مطرح شود.

وی در خصوص اعلام آمادگی قرارگاه خاتم الانبیا برای انتقال پایتخت و تقبل هزینه آن، تاکید کرد: هرگونه انتقالی بار مالی دارد، کار به این راحتی و سادگی نیست و بدون شک یک مطالعات پنج تا ۶ ساله لازم دارد.

دولت هیچ دستور کاری برای انتقال پایتخت ندارد

محسنی بندپی ادامه داد: دولت و وزارت کشور که متولی اصلی تصمیم گیری برای انتقال پایتخت هستند، چنین موضوعی را در دستور کار نداشته و ندارند.

به جای انتقال پایتخت باید دولت الکترونیک را گسترش داد

استاندار تهران به امکانپذیری انتقال پایتخت در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: ما باید به دنبال راهکارهای دیگری باشیم، خیلی از کشورهای دنیا آمده‌اند و از همین خدمات دولت الکترونیک استفاده و شرایط را برای خدمترسانی بهتر فراهم کرده‌اند.

وی اضافه کرد: بسیاری از کارها با واگذاری اختیارات و تفویض آن به استان‌ها در خود استان حل می شود و دیگر نیازی برای برطرف سازی مسائل با حضور در پایتخت نیست.

بندپی در این باره افزود: بنابراین راهکار اساسی و منطقی این است که ما استقرار دولت الکترونیک و تفویض اختیار به استان‌ها  را  داشته باشیم تا مسائل استان‌ها را به تهران  گره نزنیم و شرایطی فراهم کنیم که از این طریق چابک سازی ایجاد شود و بیش از این  پایتخت و استان تهران، حجیم،  پرجمعیت و پرتراکم نشود.

بیشترین مستاجران در استان تهران هستند

محسنی بندپی در خصوص معضل افزایش روزافزون جمعیت تهران اظهارداشت: بیشترین میزان مستاجرنشینی را استان تهران دارد که مابین ۴۳ تا ۴۴ درصد کل ساکنان استان است و باید برای تامین مسکن این افراد اقدام کرد.

استاندار تهران درعین حال درباره مراجعه و تردد دیگر هموطنان به پایتخت به  این نکته اشاره کرد: بسیاری از افراد برای دریافت خدمات درمانی از برخی بیمارستان های تهران به این شهر مراجعه می کنند، گروه دیگری از افراد برای ادامه تحصیل به پایتخت می آیند.

وی یادآورشد: باید تدابیری اتخاذ کرد که یک توزیع جغرافیایی عادلانه خدمات در همه ابعاد در استان‌های دیگر کشور داشت تا تراکم جمعیت را در تهران شاهد نباشیم،  این تصور که همه امکانات در پایتخت تجمع یافته است، تغییر کند تا انگیزه جدیدی برای مهاجرت در تهران وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول در خصوص مسائلی امنیتی مربوط به تهران مانند زلزله و شیوع کرونا گفت: به هرحال برای آنها نیز تدابیری در نظر گرفته شده که به موقع خودش مطرح می شود.

از هفته قبل پس از اعلام آمادگی قرارگاه خاتم الانبیا مبنی بر تامین هزینه و مطالعات جابجایی پایتخت، این موضوع از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مطرح و اعلام شد و همین مساله موجب شد تا بحث جابجایی پایتخت که در دولت قبل نیز مطرح بود، بر سرزبان‌ها بیفتد.