در روش خواندن شیمی لنگ میزنند و کسب نمرات پایین شان گواه مشکلات اساسی شان در این درس است.

اگر شما هم جزو این دسته از دانش آموزان هستی، پس خوب توجه کن که برای یادگیری این درس سه اصل مهم و اساسی لازم است که اگر این سه اصل را رعایت کنی موفق شده ای، وگرنه نه در یادگیری شما پیشرفتی حاصل می شود و نه در نمرات درسی ات.

م م ت مخفف سه اصلی است که باید در شیمی بدانی 

م م ت مخفف سه کلمه ارزشمند معلم، منابع و تمرین است که لازمه ی شروع یادگیری هدفمند هر درسی بخصوص شیمی است. این سه لازم و ملزوم یکدیگرند و اگر یکی از آنها نباشد، جایی از برنامه لنگ میزند. قطعا خودت هم به این باور رسیده ای که یادگیری هدفمند چیزی نیست جز داشتن یک آموزش دهنده خوب برای شروع یادگیری، داشتن منابع عالی برای تقویت یادگیری و داشتن تمرین زیاد برای تثبیت یادگیری 

معلم شیمی مدرسه، معلم تدریس خصوصی شیمی، معلم شیمی آنلاین، مگر فرقی هم می کند؟

آموزش دهنده خوب می تواند همان معلم شیمی زحمت کشی باشد که دائما اطلاعات تدریس خود را آپدیت می کند و سعی دارد در کلاس بهترین تدریسش را برای شاگردانش ارائه دهد.

آموزش دهنده خوب می تواند همان معلم شیمی آنلاین یا مدرس تدریس خصوصی شیمی ای باشد که سعی می کند در یک کلاس خصوصی با توجه به همه نیازهای شاگرد و مشکلاتش در شیمی، بهترین تدریس و آموزشش را ارائه دهد.

مگر فرقی می کند بین معلمی که یک کلاس ۳۰ نفره را اداره می کند و تمام تلاشش را می گذارد که در کنار حفظ نظم و آرامش کلاس، در کنار توجه به سطح یادگیری تمام دانش آموزان، بهترین تدریس هم داشته باشد با معلمی که همه این انرژی یک کلاس ۳۰ نفره را در یک کلاس دو نفر مصرف می کند؟

بله در زمینه تلاش و زحمتی که معلم مدرسه میکشد که این تلاش به نوبه خود ستودنی است، این زحمت خیلی ارزش بالاتری از کلاسی دارد که تنها، انرژی برای یک شاگرد یا شاگردان محدود صرف می شود اما اثربخشی و بازدهی بالایی که یک معلم شیمی آنلاین یا کلاس تدریس خصوصی شیمی می تواند بگذارد خیلی خیلی بیشتر از یک کلاس ۳۰ نفره پر از دانش آموز با میزان یادگیری های متفاوت، است. 

سوال خیلی از دانش آموزان: ترکیبی خواندن شیمی از کدام منابع؟

اصل دوم در یادگیری درس شیمی، داشتن منابع خوب برای تقویت و فهم بیشتر مباحث کتاب است. خیلی از دانش آموزان می خواهند بدانند که برای ترکیبی خواندن شیمی کنکور از چه منابعی استفاده کنند؟ 

یا حتی می خواهند بدانند که بهترین منابع در روش مطالعه شیمی یازدهم یا اینکه چگونه شیمی دهم را بخوانیم، کدام است؟

اینکه دقیقا کدام منبع یا کتاب را در روش خواندن شیمی ات بکار ببری، تماما بستگی به توانایی و سطح یادگیری خودت دارد. در درجه اول معلمت بهترین شخصی است که با علم به توانایی ومشکلات یادگیریت در شیمی، می تواند بهترین منبع و کتاب را معرفی کند و دردرجه دوم خودت با توجه به سه معیار زیر می توانی منبع مناسب خودت را پیدا کنی:

● کتابی که انتخاب می کنی باید شامل یک درسنامه جامع به همراه مثال های زیاد باشد و تمام این آموزش ها باید با سطح یادگیری و میزان فهمت از توضیحات هماهنگ باشد. 

● کتابی که انتخاب می کنی باید شامل تمرینات و سوالات تشریحی و تستی مناسبی در پایان هر فصل باشد که بتوانی بعد از خواندن درسنامه، برای تقویت یادگیری، آن ها را حل نمایی

● کتابی که انتخاب می کنی باید دسته بندی سوالاتش مشخص باشد که باید از سه سطح ساده، متوسط و دشوار باشد که بتوانی با تمرین و حل هر سه دسته، به مهارت بالایی در حل سوالات برسی و با هر سه بخش سوالات آشنا بشوی.

اگر دانش آموز کنکور ریاضی یا تجربی هستی و می خواهی بدانی کدام منابع را برای یادگیری درس شیمی درنظر بگیری می توانی از لینک زیر هم کمک بگیری:

بهترین منابع شیمی کنکور ۱۴۰۰

با تمرین است که استاد می شوی

خب این شعار با تمرین است که استاد می شوی، خیلی هم دور از واقعیت و کلیشه ای نیست و واقعا با تمرین است که هر مهارتی یادگرفتنی می شود. حداقل این شعار در درس های تخصصی مثل شیمی امتحانش را پس داده  است. چون با تمرین و حل سوالات زیاد است که تو هر مبحثی که یاد میگیری را در ذهنت تثبیت می کنی. پس بهتراست تلاش کنی که این جمله در حد یک شعار باقی نماند و با کمک و راهنمایی معلمت برای دسترسی داشتن به بهترین منابع حل سوال، آن را عملیش نمایی. می توانی از اپلیکیشن نمونه سوالات استادبانک استفاده کنی که تمام سوالات را به ترتیب اولویت طبقه بندی کرده است و بصورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار داده است.

چگونه شیمی را 50 درصد بزنیم؟

این شاید سوال خود شما باشد که همیشه بدنبال کوتاه ترین و آسان ترین روش یادگیری شیمی هستی. شاید هم نه و دوست داری از یک روش مطمئن شیمی را یاد بگیری. منتها برای یادگیری هر مهارتی، برای یادگیری هر درسی و برای یادگیری درس شیمی باید به آن 50 درصد قضیه دل نبندی و تمام موفقیت را برای خودت بخواهی. اگر هدفت را روی 50 درصد موفقیت بزاری، شاید بتوانی 30 درصد موفقیت را بدست بیاری، اما اگر همه موفقیت و رسیدن به درصد 100  و تسلط کامل در شیمی را هدف خودت قرار دهی، قطعا به 80 و 90 درصد موفقیت خواهی رسید. هدفت را دست کم نگیر، هدف داشته باش، آن وقت با داشتن حتی یک شماره تلفن معلم شیمی هم می توانی به ایده آل خودت برسی.