علائم نارسایی زودرس تخمدان

منبع: نی نی بان

100

1399/7/7

17:36


یکی از عوامل موثر در ناباروری یائسگی زودرس و یا یائسگی می باشد که در سنین ۴۰ سالگی و به بالا در زنان رخ میدهد در برخی موارد نارسایی زودرس تخمدان عاملی برای ناباروری محسوب می شود نارسایی زودرس تخمدان تفاوت زیادی با یائسگی دارد و در صورتی که ناباروری به دلیل نارسایی زودرس تخمدان به وجود آمده باشد نیاز به بررسی و درمان مشکل بروز داده شده می باشد.
نارسایی زودرس تخمدان در اثر اختلال عملکرد تخمدان ها رخ می‌ دهد و این مشکل به این معنا است که احتمال باردار شدن از طریق دخمه های خود شخص تا حد زیادی کاهش یافته است بنابراین در صورتیکه تعداد تخمک های زن دچار کاهش بشوند احتمال باروری کاهش یافته و فرد دچار ناباروری میشود.
اختلال عملکرد تخمدان پیش از چهل سالگی را به نارسایی زودرس تخمدان می گویند معمولاً خانمهایی که به این عارضه دچار می شوند.
احتمال ابتلا به برخی از بیماری ها مانند پوکی استخوان کمبود استروژن و بیماری های قلبی را خواهند داشت.

علائم نارسایی زودرس تخمدان شامل چه مواردی می شود
معمولا این عارضه با عوارضی مانند گرگرفتگی خشکی واژن و یائسگی همراه است.علائم نام برده بسیار شبیه به یائسگی زودرس میباشد که باعث می‌شود افراد نارسایی زودرس تخمدان را با یائسگی اشتباه بگیرند.همانطور که بیان شد نارسایی زودرس تخمدان با یائسگی تفاوت بسیاری دارد.زنان یائسه امکان باردار شدن ندارند ، در صورتی که زنان مبتلا به نارسایی زودرس احتمال باردار شدن را دارند همچنین در این بیماران دوره های عادت ماهانه همچنان وجود خواهد داشت ممکن است که دوره های قاعدگی در این زنان به صورت نامنظم باشد اما به طور کامل قطع نمی شود.
با توجه به این مسئله می توان گفت که احتمال بارداری در زنانی که نارسایی زودرس تخمدان دارند بسیار کم می باشد اما زنان یائسه هرگز باردار نخواهند شد.

تشخیص نارسایی زودرس تخمدان
معمولا این عارضه با عوارضی مانند گرگرفتگی خشکی واژن و یائسگی همراه است.علائم نام برده بسیار شبیه به یائسگی زودرس میباشد که باعث می‌شود افراد نارسایی زودرس تخمدان را با یائسگی اشتباه بگیرند.همانطور که بیان شد نارسایی زودرس تخمدان با یائسگی تفاوت بسیاری دارد.زنان یائسه امکان باردار شدن ندارند.
در صورتی که زنان مبتلا به نارسایی زودرس احتمال باردار شدن را دارند همچنین در این بیماران دوره های عادت ماهانه همچنان وجود خواهد داشت ممکن است که دوره های قاعدگی در این زنان به صورت نامنظم باشد اما به طور کامل قطع نمی شود.
با توجه به این مسئله می توان گفت که احتمال بارداری در زنانی که نارسایی زودرس تخمدان دارند بسیار کم می باشد اما زنان یائسه هرگز باردار نخواهند شد.

تشخیص نارسایی زودرس تخمدان
این اقدام در بهترین مرکز درمان ناباروری در تهران قابل انجام می باشد ​برای تشخیص این بیماری نیاز به انجام آزمایش خون هورمونی در روز سوم عادت ماهیانه می باشد بیمارانی که سطح هورمون اف اس اچ آنها بالای ۴۰ میلی واحد در هر میلیمتر باشد یعنی ساعتی که پس از یائسگی مشاهده می شود در حقیقت مبتلا به بیماری نارسایی زودرس تخمدان می باشد اما اگر فرد سطح بالای اف اس اچ داشته باشند اما ساعت آن از مقدار ذکر شده بالاتر نباشد احتمال اینکه به بیماری پیری زودرس تخمدان مبتلا شده است وجود دارد.
متاسفانه بسیار در بسیاری از موارد نارسایی زودرس تخمدان با یائسگی اشتباه گرفته می‌شود بنابراین تشخیص صحیح بین نارسایی زودرس تخمدان و پیری زودرس تخمدان بسیار مهم است .
ازاین رو مراجعه به مراکز معتبر و پزشک متخصص در این زمینه از مهمترین موارد برای از بین بردن مشکلاتی که موجب ناباروری شده اند اهمیت ویژه‌ای دارد.

درمان ناباروری ناشی از نارسایی زودرس تخمدان
همانطور که بیان شد می توان از طریق تشخیص به هنگام این بیماری برای درمان ناباروری اقدام نمود البته این نکته حائز اهمیت است احتمال باردار شدن به صورت طبیعی و با تخمک خود فرد بسیار سخت و دشوار خواهد بود .بیشتر خانم‌هایی که به این نارسایی مبتلا هستند با استفاده از تخمک اهدایی برای بارداری اقدام می‌کنند.
همچنین در زنانی که به نارسایی زودرس تخمدان مبتلا می شوند روش های درمانی موثری برای رفع نازایی وجود خواهد داشت برای درمان ناباروری در این افراد از درمان های هورمونی برای جایگزین کردن هورمون استروژن و پروژسترون استفاده میشود.
به طور کلی مجموعه‌ای از درمان ها برای عوارض ناشی از نارسایی زودرس تخمدان مد نظر قرار می‌گیرد همچنین در نهایت با استفاده از تخمک اهدایی شانس باردار شدن را در زنان مبتلا به افزایش خواهند داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو