آزمایش پادتن با تست کرونا تفاوت دارد؟

29

1399/7/7

18:36


آیا بین داشتن و یا نداشتن آنتی بادی یا پادتن در بدن و مثبت یا منفی شدن نتیجه آزمایشِPCR کرونا ارتباطی وجود دارد؟

آزمایش پادتن با تست کرونا تفاوت دارد؟

به گزارش بهداشت نیوز و به نقل از خبرگزاری NHK  ژاپن، برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به توضیحی درباره آزمایش پادتن بپردازیم. آزمایش پادتن برای این است که ببینیم آیا نوعی از پروتئین به نام آنتی بادی که هنگام مقابله سلولهای دفاعی بدن علیه ویروس هایی که به بدن وارد شده اند در خون تولید می شود، در بدن وجود دارد یا خیر.

در این آزمایش چند قطره خون از فرد مورد آزمایش گرفته شده و این نمونه خون روی کیت آزمایش قرار داده می شود. اما باید توجه داشته باشید که تولید آنتی بادی در بدن زمان می برد و بلافاصله پس از آلوده شدن به ویروس نمی توان آنها را در خون مشاهده کرد.

موسسه ملی بیماری های عفونی ژاپن با استفاده از کیت های آزمایش آنتی بادی موجود در بازار، روی نمونه های خون مبتلایان آزمایش کرد. آنها متوجه شدند که در اکثر موارد تا دو هفته بعد از بروز علائم بیماری در این افراد، آنتی بادی در بدن آنها یافت نمی شود.

حالا بیایید نگاهی به آزمایش «پی سی آر»کرونا بیندازیم. این آزمایش با دقت بالا نشان می دهد که آیا شخص به این ویروس مبتلا شده است یا خیر. اگر آزمایش مثبت باشد به این معنی است که آن شخص این ویروس را در بدنش دارد. اما اغلب در این مرحله آنتی بادی شناسایی نمی شود چون بدن هنوز آنها را تولید نکرده است. از سوی دیگر، اگر آزمایش «پی سی آر» منفی باشد بدین معنی است که به احتمال خیلی زیاد شخص مبتلا به ویروس کرونا نیست. یا بدین معنی است که ویروس پس از ابتلا از بدن شخص به بیرون رانده شده است.

از طرف دیگر یک نوع آزمایش جدید هم در دست ساخت است. این آزمایش جدید نوع دیگری از آنتی بادی که بلافاصله پس از آلودگی شخص به این ویروس در خون ظاهر می شود را شناسایی می کند. امید زیادی هست که اگر این آزمایش به استفاده عملی برسد جایگزین تست «پی سی آر» شود، اما هنوز موانعی در مورد دقت این آزمایش وجود دارد که باید برطرف شود.

منبع: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو