دلایل پیری زود رس و نحوه جلوگیری و درمان آن

دلایل پیری زود رس و نحوه جلوگیری و درمان آن


منبع: آرگا

91

1399/7/7

23:04


پیری زود هنگام می تواند فکر بسیاری از افراد را درگیر کرده و گاها آن ها را افسرده کند. در ادامه دلایل این نوع پیری که ممکن است در هر سنی رخ بدهد و نحوه جلوگیری از آن را برای شما بیان می کنیم.

دلایل پیری زود رس و نحوه جلوگیری و درمان آن

پیری زود رس یکی از انواع پیری می باشد که بسیاری از افراد را به خود درگیر می کند و می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای پوست شما ایجاد کند. در این مطلب قصد داریم روش های جلوگیری از این نوع پیری را برای شما مطرح کنیم.

      

پیری زود رس

علامت های پیری زود رس

در نظر داشته باشید که پیری زود رس  می تواند در هر سنی به سراغ شما بیید و شادابی و لطافت شما را از بین ببرد. بهتر است ابتدا با علامت های این نوع پیری آشنا شوید تا بتوانید به راحتی از این نوع پیری جلوگیری کنید. باید بدانید که این نوع پیری اصلا خوب نیست و می تواند تبعات بسیار زیادی داشته باشد که از آن ها می توان به افسردگی، خودکشی، و افزایش نگرش های منفی اشاره کرد. در ادامه چندین مورد از علامت های آن را برای شما بررسی می کنیم.

سبک زندگی

یکی از اصلی ترین دلایلی که ممکن است شما را به این نوع پیری نزدیک کند سبک نا مناسب زندگی می باشد. در زندگی نا مناسب عوامل متعدی سلامت و جوانی شما را تهدید می کند که سیگار کشیدن، خواب نا کافی،‌ چربی بالا و فشار خون چند مورد از تبعات دیگر این نوع زندگی می باشد.

سخت کار کردن

سخت کار کردن و استراحت بسیار زیاد می تواند از دلایل بروز این نوع پیری باشد. در واقع اگر شما سخت کار می کنید قطعا ساعت مناسبی برای خوابیدن ندارید و همین خستگی بیش از حد می تواند زندگی شما را به سمت پیری بکشاند و یا حتی زمانی که در حال استراحت هستید و ساعت های بسیار زیادی را پای تلویزیون نشسته اید نیز ممکن است زندگی خود را به سمت پیری هدایت کنید.

دیابت و افزایش روند پیری

دیابت

دبایت نوع یک و دو می تواند روند پیری را تسریع کند و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد. شما می توانید با داشتن یک سبک زندگی مناسب و کاهش استرس های خود از این بیماری و پیری زود رس دور بمانید.

نور مستقیم خورشید

در نظر داشته باشید که هیچ وقت نباید بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب در معرض نور مستقیم خورشید باشید زیرا اشعه فرابنفش موجود در این نور می تواند پیری زود هنگام را برای شما بوجود بیاورد. اگر مجبور هستید تا ساعاتی را زیر نور گرم خورشید بمانید به شما توصیه می کنیم حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

آلاینده های صنعتی

یکی دیگر از عوامل پیری زود هنگام آلاینده های صنعتی می باشد. در واقع این مشکل مربوط به کلان شهر ها است و افرادی که در این شهر ها زندگی می کنند بیش تر از سایرین در معرض خطر پیری قرار دارند. البته این افراد علاوه بر مشکلات پوستی ممکن است دچار مشکلات ریوی شوند و ریسک سرطان در این شهر ها بالا می باشد.

کم آبی بدن

آب یکی از عناصر اصلی بدن می باشد و بیش از ۶۰ درصد بدن از آب تشکیل شده است بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که مصرف آب را فراموش نکنید. کم آب شدن بدن می تواند تازگی و طراوت پوستی را از بین ببرد و باعث افزایش عفونت ها شود.  عوامل کم آبی بدن بسیار زیاد می باشند ولی مهم ترین های آن ها مصرف چای بیش از حد، مصرف دخانیات و مصرف قهوه می باشد.

رابطه کمبود آب در بدن با پیری در چیست؟

نداشتن خواب مناسب

بسیاری از افراد در جامعه امروزی دچار بی خوابی می باشند. در واقع نداشتن خواب نا کافی نیز نوعی بی خوابی محسوب می شود و اگر شما خواب کافی ندارید ممکن است در آینده ای بسیار نزدیک دچار پیری شوید. در نظر داشته باشید که پیری زود رس سن نمی شناسد و ممکن است سراغ هر فردی برود.

استرس بسیار زیاد

داشتن استرس در زندگی روزمره امری طبیعی می باشد و اگر شما به اندازه کافی استرس نداشته باشید مشکلات بسیار زیادی برای شما بوجود می آید. اما گاهی افراد دچار استرس بسیار زیاد  و یا استرس مزمن می شوند و این امر اگر طولانی مدت ادامه داشته باشد ممکن است باعث بروز پیری شود.

نشانه های پیری زود هنگام

برخی از نشانه ها وجود دارند که به شما می گویند دچار پیری زود رس شده اید. در ادامه این نشانه ها را برایتان توضیح می دهیم.

کاهش قدرت

یکی از اولین نشانه هایی که به شما نشان می دهد دچار این عارضه شده اید کاهش قدرت عضلانی می باشد. در واقع این نشانه به راحتی تشخیص داده می شود و اگر شما نمی توانید کار هایی که در گذشته انجام داده اید را الان انجام بدهید متاسفانه در ابتدای پیری قرار گرفته اید اما با ورزش کردن می توانید این روند را کاهش بدهید.

کاهش بهبود زخم ها

یکی دیگر از نشانه هایی که به شما کمک می کند تا این نوع پیری را تشخیص بدهید دیر خوب شدن زخم هایتان می باشد. این روند طبیعی پوست است که اگر در جوانی پوستتان زخم شود زود تر می تواند خود را ترمیم کند ولی در پیری این روند کاهش می یابد و زخم هایتان زمان زیادی برای خوب شدن نیاز دارند.

پیری زود رس

چین و چروک ها

بیش تر چین و چروک هایی که در پیری برای افراد ایجادمی شود در اطراف چشم می باشد. البته شما می توانید برای رفع چین و چروک های دور چشم از ماسک های خانگی استفاده کنید ولی این چین و چروک ها اگر در سنین جوانی هستید نشانه ای از پیری زود رس باشد.

چربی از نشانه های پیری است.

در نظر داشته باشید که اگر بدن شما دچار چربی بیش از حد شده است و احساس می کنید که اضافه وزن شما بیش تر در پهلو ها و شکم می باشد باید بدانید که در روند پیری زود هنگام قرار گرفته اید. می توانید برای کاهش این روند از رژیم های غذایی استفاده کنید.

توده استخوانی

کاهش توده استخوانی به شما نشان می دهد که در حال پیر شدن می باشید. در واقع این نشانه یکی از واضح ترین نشانه ها می باشد و هر فردی می تواند با دیدنتان پی به این موضوع ببرد.

جلوگیری از پیری زود رس

بسیاری از افراد سعی می کنند با استفاده از روش های عادی و طبیعی از روند پیری جلوگیری کنند. در ادامه چندین راه برای جلوگیری از این نوع پیری را برایتان معرفی می کنیم که می توانید با استفاده از آن ها از پیری جلوگیری کنید.

زود خوابیدن

خوابیدن در ساعات های اولیه شب می تواند به شما کمک کند پوستی شاداب و جوان داشته باشید و پیری را به سرعت از شما دور می کند. در واقع اگر شما ساعات بسیاری از شب را بخوابید از پف زیر چشم هایتان جلوگیری می کنید و روز بعد انرژی بسیار زیادی برای انجام کار هایتان دارید و احساس خستگی نمی کنید.

ورزش منظم

یکی دیگر از راه کار هایی که می تواند پیری را از شما دور کند ورزش منظم می باشد. برای سالم ماندن بهتر است در روز حداقل نیم ساعت ورزش کنید. در واقع ورزش کردن می تواند به تنظیم هورمون های شما کمک کند و باعث شادابی و افزایش خلق و خو می شود.

راه های جلوگیری از پیری چیست؟

استفاده از برنامه غذایی

بسیاری از افراد نمی دانند که استفاده از یک برنامه غذایی مناسب تا چه حد می تواند بر سلامت و شادابی آن ها اثر داشته باشد بنابراین به آن توجهی نمی کنند. در واقع شما می توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم از بسیاری از بماری ها دور مانده و پیری را دیر تر تجربه کنید.

ترک سیگار و مصرف آب

در نظر داشته باشید که می توانید با همین دو امر بسیار ساده از پیری فاصله بگیرید. سیگار کشیدن می تواند منجر به بیماری های دیگیری نیز شود که برای درمان  این بیماری ها باید باید دارو هایی مصرف کنید و ممکن است عوارض آن دارو ها پیری زود هنگام باشد. البته خود سیگار کشیدن نیز می تواند منجر به تیره شدن پوست شود.

جلوگیری از خشکی پوست

بسیاری از خانم ها در طی روز با مواد شونده مخرب کار می کنند و این مواد شوینده یکی از عوامل بروز پیری می باشد. اگر از این مواد زیاد استفاده کنید ممکن است دچار اگزما شوید ولی باید بدانید که  درمان اگزما کار بسیار آسانی می باشد. با این حال پیری زود هنگام در کمین شماست.

ویتامین ها

برخی از ویتامین ها برای جوان ماندن ضروری می باشند و اگر بدن شما دچار کمبود نشود می توانید روند پیری را کاهش داده و از بروز زود هنگام آن جلوگیری کنید.

نحوه جلوگیری از پیری با نوشیدن آب

مواد آرایشی را پاک کنید.

یکی دیگر از موادی که می تواند به پوست شما آسیب برساند مواد آرایشی می باشد بهتر است مواد آرایشی را بعد از رسیدن به منزل از روی پوست خود پاک کنید. در واقع با پاک شدن این مواد پوست شما نفس مس کشد و می تواند به کلاژن سازی خود ادامه بدهد.

کمک گرفتن از مراقبه و مدیتیشن

می توانید برای جلوگیری از این نوع پیری از مدیتیشن استفاده کنید. مدیتیشن فواید بسیار زیادی دارد و علاوه بر کاهش استرس شما می تواند به جوان ماندن شما نیز کمک کند.

هر فردی در هر سنی می تواند دچار پیری شود. بهتر است دلیل بروز این مشکل را پیدا کرده و به حل آن اقدام نمایید البته می توانید از روش  های نام برده استفاده کنید و پیری را به تاخیر بیندازید. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه سلامت پوست مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو