تجربه اولین پریود، چگونگی آماده سازی دختران

منبع: نی نی بان

159

1399/7/8

00:00


شروع اولین عادت ماهانه یک رویداد مهم در زندگی هر دختری است. این تغییرات در سنین بلوغ ممکن است برای آن ها کمی آزار دهنده به نظر برسد. شما می توانید با راهنمایی های درست خود به آن ها در این زمینه کمک کنید.
یکی از بزرگ ترین تغییراتی که بلوغ برای دختران به همراه دارد پریود است. می توانید با ایجاد آمادگی و حرف زدن در مورد این موضوع به کنار آمدن دختران با این تغییر کمک کنید.

قاعدگی (پریود) چیست؟
فرزند شما در طی دوره بلوغ با تغییرات زیادی مواجه خواهد شد. یکی از مهم ترین این رویدادها، پریود است. پریود بخشی از چرخه قاعدگی است که بر سطوح هورمون در تخمدان ها و رحم ها اثر می گذارد. در ادامه اتفاقاتی که در چرخه قاعدگی رخ می دهد را مورد بررسی قرار می دهیم.
در این رویداد سطح هورمون های زنانه (استروژن و پروژسترون) افزایش می یابد. این افزایش موجب آزادسازی تخمک از یکی از دو تخمدان می شود. بعد، تخمک از طریق لوله فالوپ به سمت رحم منتقل می شود. خون اضافی و بافت پوششی رحم که در خود رحم ایجاد می شوند، آماده رسیدن و کاشت تخمک بارور می شوند. اگر تخمک بارور نباشد سطح هورمون ها کاهش می یابد. این کار منجر به ریزش بافت پوششی رحم از طریق واژن می شود. پوشش رحم، خون و بافت های دیگر است. این مرحله آخر همان مرحله ای است که ما آن را پریود می نامیم. بیش تر خون ها و بافت ها در روزهای اول پریودی خارج می شوند، اما خون ریزی در بعضی از دختر خانم ها تا 7 روز ادامه خواهد داشت. میزان خون ریزی متفاوت است. بعد از شروع اولین پریود اگر فرزند شما رابطه جنسی داشته باشد می تواند باردار شود.
عادت ماهیانه چیست؟اگر هنوز با دختر خود در مورد تغییرات بلوغ و سلامت کلی رابطه جنسی و مسائلی از این دست صحبت نکرده اید، پریود او می تواند زمان خوبی برای شروع صحبت باشد.

پریود چه زمانی شروع می شود؟
اکثر دختران اولین پریود را بین سن های 11 تا 14 سالگی خواهند داشت، اما به هرحال سن 9-16 سالگی برای پریود شدن طبیعی در نظر گرفته می شود. اگر دختری مشکل رشد جهشی زیاد و رشد موی زیر بغل زیادی دارد احتمالا پریود زود هنگامی خواهد داشت. اگر دختر شما در سن 16 سالگی هنوز پریود نشده است، صحبت با پزشک عمومی او ایده خوبی است. دلایل زیادی می تواند برای عدم شروع پریود وجود داشته باشد و بررسی های پزشکی می تواند هر نوع مشکل جدی را رفع کند.

چرخه قاعدگی
به اولین روز از شروع پریود تا اولین روز از شروع بار بعدی آن چرخه قاعدگی می گویند. معمولا چرخه ها بین 25 و 35 روز هستند. اما ممکن است دختران در چند سال اول پریودی منظم نداشته باشند، از این رو احتمالا چرخه قاعدگی آن ها از یک دوره تا دوره بعدی تغییر کند. چرخه قاعدگی نامنظم می تواند کم تر از 21 روز و طولانی تر از 45 روز باشد (یا حتی طولانی تر). دخترانی که زودتر پریود می شوند به نسبت دخترانی که پریود آن ها دیرتر اغاز می شود چرخه منظم تری خواهند داشت. پریود نامنظم در 3 سال اول طبیعی است. اما اگر پریود دختران بیش تر از 3 ماه نامنظم باشد احتمالا باید با پزشک عمومی او صحبت کنید. پزشک عمومی می تواند اطمینان دهد که هیچ مشکل جدی در رابطه با چرخه قاعدگی او وجود ندارد.

با دختر خود در مورد پریود صحبت کنید
صحبت در مورد پریود با دخترتان می تواند مکامله سختی باشد. اما دختران نیاز دارند قبل از شروع اولین پریود شان در مورد اتفاقاتی که در بدن آن ها درحال رخ دادن است بیش تر بدانند. بعضی از مواردی که دختران نیاز دارند که بدانند عبارت اند از:
عادت ماهیانه چیست و چند وقت یک بار اتفاق می افتد
چه مقدار خون در هر پریود از بدن خارج خواهد شد و احتمالا خون ریزی چند روز ادامه خواهد داشت
آیا پریود صدمه ای به بدن می رساند
چطور از پد و تامپون استفاده کند
اگر او خارج از خانه برای مثال در مدرسه یا اردو پریود شد چه کاری انجام دهد
آیا زمانی که پریود شد می تواند شنا کند

تغییرات خلق و خو در هنگام قاعدگی
اگر او دوست نداشت با شما در مورد پریود صحبت کند، احتمالا فرد قابل اعتماد دیگری که با او احساس راحتی می کند در اطراف شما هست. اگر احساس می کنید دخترتان مایل است با فرد دیگری در این باره صحبت کند، احتمالا می توانید از عمه یا خاله، یا خواهر بزرگ تر یا دوستان او بخواهید به شما کمک کنند.

پدها و تامپون های بهداشتی در دوران قاعدگی
زمانی که دختر شما در خانه است یا بیرون می رود به پد و تامپون بهداشتی نیاز خواهد داشت. ایده خوبی است که قبل از شروع اولین پریودی آن ها، این پدها و تامپون ها را به آن ها نشان دهید.

چطور از پد ها و تامپون ها استفاده کرده و آن ها را مرتب کنیم؟
زمانی که دخترتان بیرون از خانه است به او پیشنهاد بدهید پد و تامپون را به همراه خودش ببرد، برای مثال او می تواند تعدادی از آن ها را در کیف آرایش و داخل کیف مدرسه یا کیف ورزشی اش بگذارد. احتمالا او به 3 تا 6 پد یا تامپون بهداشتی در روز نیاز پیدا خواهد کرد. ممکن است در روزهای که خون ریزی کم تری دارد از پد و تامپون کم تری استفاده کند. در روزهای اول و هنگام شب اغلب پدها یا تامپون های ضخیم تر، بلند تر و پدهایی با محافظ جانبی (بال دار) مفید تر هستند. دختر شما نیاز دارد هر 4-8 ساعت پد یا تامپون را عوض کند، البته این کار به میزان شدت خون ریزی او بستگی خواهد داشت.

پد یا تامپون
احتمالا استفاده از پد برای شروع پریودی برای آن ها آسان تر از تامپون است. دختران در هر سنی می توانند از تامپون استفاده کنند، اما این کار می تواند کمی زمان بر باشد و برای استفاده از آن به تمرین نیاز داشته باشد. زمانی که دخترتان از اول از تامپون استفاده می کند، احتمالا استفاده از تامپون های سایز متوسط بین پریودها می تواند به او کمک کند، بنابراین او می تواند به گذاشتن و برداشتن تامپون عادت کند. او می تواند کمی روان کننده یا ژل های نرم کننده را به اول تامپون بمالد بعد به راحتی از آن استفاده کند. برای بسیاری از دختران راحت بودن استفاده از تامپون می تواند کمک بزرگی در این روزهای پر مشغله و سال های پر شر و شور آن ها باشد.

دوره پریود را به خاطر داشته باشید
ثبت دوره پریود او در نرم افزار، تقویم یا در دفترچه روزانه می تواند کار مفیدی برای دخترتان باشد. این کار می تواند به او کمک کند تا چرخه قاعدگی خودش را بداند. اگر او تقریبا چرخه قاعدگی منظمی دارد تقویم می تواند به او کمک کند تا چه زمانی انتظار پریود خودش را داشته باشد، بنابراین او می تواند خودش را برای کارهایی مانند خوابیدن در خانه ی دوستانش، اردوهای مدرسه یا شنا کردن آماده کند. همچنین با استفاده از تقویم می توانید متوجه شوید که آیا چرخه قاعدگی او نامنظم است یا خیر. بنابراین متوجه می شوید که آیا لازم است با پزشک عمومی او صحبت کنید یا نه.

علائم پریود و درد های آن
زمانی که دختر شما پریود می شود ممکن است کمی علائم جسمی داشته باشد، این علائم شامل: درد سینه ها، جوش ها و موهایی چرب است. احتمالا او درد شکمی نیز خواهد داشت. درد پریود یک درد معمول است. اگر دختر شما قبل یا در حین پریودی دچار درد شکم، کمر یا پا شد او می تواند کارهای زیر را انجام دهد:
دارو های ضد درد بخورد
کیسه آب گرم را روی شکم خود بگذارد
پیاده روی یا ورزش های سبک دیگر انجام دهد
اکثر اوقات غذاهای سبک تر بخورد (برای کاهش تورم و درد شکم)
استراحت و آرامش، مخصوصا پاهای خود را بالا نگه دارد، یا به یک سمت با زانو خمیده بخوابد
قسمت پایین شکم را به آرامی ماساژ دهد
مایعات گرم مانند شیر داغ یا چای گیاهی بنوشد

علائم قاعدگی
قاعدگی دردناک یا "دیسمنوره" هم در بین دختران و زنان شایع است و نباید غیرطبیعی درنظر گرفته شوند. اما اگر دختر شما درد پریودی دارد که نمی تواند آن را کنترل کند یا تمامی فعالیت های روزانه او را مختل کرده است، باید به پزشک عمومی او مراجعه کنید. درمان های هورمونی که پریود را منظم یا حتی آن را برای مدتی قطع می کند، بی ضرر و بسیار موثر هستند.

تغییرات خلق و خو قبل و در طی قاعدگی
بسیاری از دختران (زنان) قبل یا در طی چند روز اول پریودی خود با تغییرات خلق و خو مواجه می شوند. این تغییرات می تواند شامل کمی زودرنج شدن، حساسیت زیاد یا احساس عصبانیت، اضطراب یا حتی افسردگی باشد. کنار آمدن با این تغییرات ممکن است برای دختر شما و بقیه افراد خانواده کار سختی باشد. در این زمان با ایجاد یک مکان خلوت و فضای بیش تر برای او می توانید شرایط را بدون ایجاد مسئله ای بزرگ برای همه آسان تر کنید. اگر تغییرات خلق و خو دخترتان را بسیار آزرده کرده و یا زندگی روزانه او را مختل می کند، ممکن است بخواهد به متخصص سلامت مانند پزشک عمومی خودش مراجه کند.

دخترانی که نیاز های بیش تری در دوران پریود دارند
پریود می تواند یک موضوع چالش برانگیز باشد به ویژه برای دخترانی که نیازهای بیش تری در این دوره دارند. اگر دختر شما ناتوانی ذهنی متوسط تا شدیدی دارد ممکن است او متوجه تغییرات بدن و خلق و خوی خود نشود. اما هنوز هم او نیاز دارد تا در مورد پریود و چرخه قاعدگی اش با هر سطحی از درک خودش بداند. پزشک عمومی یا دیگر متخصصان سلامت از جمله پزشک معالج دختر شما می تواند منابعی مانند کتاب ها یا امکانات ویدویی را برای استفاده دختر شما پیشهاد بدهد. همچنین می توانید با مدرسه دخترتان برای پشتیبانی از این قضیه صحبت کنید.

چگونه پریود را برای دخترتان توضیح دهید؟
والدینی که دختران شان مبتلا به اوتیسم (یا ASD، اختلال طیف اوتیسم) هستند باید حتما با دختران خود در مورد آمادگی برای پریود صحبت کنند. صحبت در مورد پریود با این افراد قبل از شروع آن موضوع مهمی است. احتمالا شما باید چندین بار این موضوع را به آن ها توضیح بدهید. می توانید کتابی در مورد پریود تهیه کنید که احتمالا می تواند به شما در این باره کمک کند. دوستان یا خواهران بزرگ تر هم می توانند تقش موثری در توضیح دادن این فرآیند داشته باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو