چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)


منبع: پارس ناز

82

1399/7/8

00:19


چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ 

چـه کنیم تا جوش نزنیم؟ جوش صورت و آکنه تجربه اي ناخوشایند برای همه ی مـا می باشد، خصوصا کسانی کـه پوست سفید و روشن دارند. هر گاه در آیینه متوجه جوش هاي روی صورت مان میشویم، میخواهیم سریعا از دست شان خلاص شویم، اما روش هایي کـه مـا برای از بین بردن جوش صورت داریم اکثرا اشتباه هستند. در ادامه این مطلب بهترین روشها برای مقابله با جوش صورت و آکنه را مرور می کنیم.

 

چگونه می‌توانیم به درستی از شر جوش و آکنه خلاص شویم؟

 

اگر چـه ترکاندن جوش راه بسیار ساده‌اي بنظر می آید، اما انجام دادنِ بیش از حد و یا غلط آن، میتواند سبب پیدایش زخم یا انواع جای جوش شود. از این رو مقابله غلط با جوش و آکنه می تواند مشکل را از وضعیت موقت بـه وضعیت دائمی تغییر دهد. متخصصان پوست و مو دستور العمل‌هاي بسیار ساده، مؤثر و البته صحیحی برای خلاصی از شر جوش بـه مـا ارائه میدهند.

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

این دستورالعمل از بزرگ‌تر شدن مشکل پیش گیری میکند. برای اینکار، بـه یک الکل مالشی، سوزن و دو شماره دستمال کاغذی نیاز دارید. اول از همه ی الکل رابه سر سوزن بمالید تا کاملاً ضد عفونی شود. سپس با استفاده از سوزن، حفره کوچکی در جوش بـه وجود بیاورید. بعد از اینکار، دستمال کاغذی‌ها رابه دور دو انگشت سبابه‌تان بپیچید و از دو طرف بـه آرامی بـه جوش فشار بیاورید.

 

بطور خلاصه، عوامل ایجاد جوش صورت عبارتند از

 

عدم رعایت بهداشت پوست

تغیرات هورمونی

افزایش سطح آندروژن «توسط عوامل خارجی مانند داروها»

ژنتیک

آلودگی هوا

استرس و فشار روانی

لوازم آرایشی نامناسب

تغذیه نا سالم

قاعدگی

 

جلوگیری از بروز جوش و آکنه

ترکاندن جوش ساده ترین راه برای خلاصی از دست آن اسـت؛ خصوصاً اگر مهمانی یا مراسم خاصی پیش رو داشته باشید و بخاطر بروز ناگهانی این عارضه، اعصابتان خرد شده باشد. متاسفانه ترکاندن جوش در اکثر مواقع کار را بدتر می کند، اما خوشبختانه راه‌هایي برای جلوگیري از بروز این عارضه در آینده وجوددارد. پس باید از محصولاتی استفاده کنید کـه از چرب شدن بیش از حد پوستتان در طول روز پیشگیري کند.

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

بهترین روش برای جلوگیري از جوش و آکنه این اسـت کـه پوست صورت یا هرجای بدنمان را تمیز نگه داریم. برای اینکار میتوانید صورت خودتان را دو بار در روز _ یک‌بار صبح اول وقت کـه از خواب بیدار می شوید و یک‌بار شب قبل از خواب _ با محصولاتی بشویید کـه مخصوص نوع پوست شـما ساخته شده‌اند. پس ازآن می توانید از مرطوب کننده‌هاي صورت استفاده کنید.

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

مثل محصول شست و شوی پوست، مرطوب کننده نیز باید همگام با نوع پوست شـما باشد. بطور مثال اگر پوست شـما چرب اسـت، می‌بایستی از استفاده مرطوب کننده‌هایي کـه برای پوست‌هاي خشک ساخته شده‌اند، اجتناب کنید. اگر بـه دنبال راهی برای جلوگیري از بروز جوش و آکنه هستید، انجام تغییرات کوچکی در سبک زندگی شـما میتواند بیش از هر محصول دیگری تأثیر داشته باشد.

 


 

انواع جوش

جوش هاي صورت دارای اندازه، رنگ و دردناکی متفاوت هستند. انواع این جوش ها عبارتند از:

 

جوش های سر سفید

انها در زیر پوست باقیمانده و کوچک هستند.

 

جوش های سر سیاه

کاملا واضح بوده، سیاه هستند و بر روی سطح پوست ایجاد می‌شوند.

 

پاپول «Papule»

برآمدگی هاي کوچک و طبق معمول صورتی رنگی کـه قابل مشاهده بر روی سطح پوست می باشند.

 

پوستول «Postule»

بـه وضوح قابل مشاهده بر روی سطح پوست هستند. پایه انها قرمز بوده و بر رویشان چرک دارند.

 

ندول «Nodule»

بـه وضوح قابل مشاهده بر روی سطح پوست هستند. ندول ها بزرگ، سفت و دردناک بوده ودر اعماق پوست قراردارند.

 

کیست

بـه وضوح قابل مشاهده بر روی سطح پوست هستند. آن ها دردناک بوده و پر از چرک می باشند. کیست ها می‌توانند باعث ایجاد اسکار شوند.

 


 

صورت خود را بیش از حد نشویید

تنها کثیف بودن پوست منجر بـه بروز آکنه و جوش نمی‌شود، بلکه تعداد زیادی از انواع لکه ها و جوش هاي پوستی بدلیل شست و شوی زیاد پوست بـه وجود می‌آیند، زیرا شست و شوی زیاد سبب تحریک پوست می شود.

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

مواد شوینده پوست، مثلاً صابون ها، حاوی مواد شیمیایی هستند کـه تماس بیش از اندازه این مواد با پوست منجربه کاهش سلامت پوست ودر نتیجه بروز لکه ها و جوش هاي پوستی می شود. می‌توان مناطق مستعد بروز جوش هاي پوستی رابا یک پاک کننده‌ي ملایم و آب گرم، روزی دو بار شست تا تحریک پوست برای بروز جوش هاي پوستی رابه حداقل رساند.

 

از صابون های بدون چربی استفاده کنید

چربی صابون وارد خلل و فرج پوست شده و زمینه را برای بروز لکه ها و جوش هاي پوستی فراهم می کند. بهمین منظور، از صابون هایي کـه بر روی آن ها نوشته شده ضد آکنه، استفاده کنید.

 

می توانید غذاهای مورد علاقه خود را مصرف کنید.

این تفکر درست نیست کـه خوردن شکلات و غذا هاي چرب ارتباط مستقیم با بروز جوش و آکنه دارد. آکنه زمانی رخ میدهد کـه منافذ پوستی توسط چربی سلول هاي پوستی و باکتری هاي طبیعی پوست بسته شوند و سبب بروز ورم و التهاب شوند.

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

استفاده از برخی غذاها منجر بـه بروز واکنش هاي هورمونی در بدن می شود کـه باعث تولید بیش از حد سلول هاي پوست و یا تولید چربی بیش از حد خواهد شد. ولی باید از مصرف بیش از حد غذا هاي چرب مثل پیتزا و نیز شکلات خودداری کنید.

 

به مقدار زیاد آب بنوشید

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

نوشیدن آب در طول روز سبب می شود تا بدن شـما دچار کم آبی نشود.

 

کرم ضدآفتاب بزنید

از کرم هاي ضد آفتاب بدون چربی، با فاکتور محافظت در برابر نور خورشید «SPF»30 استفاده کنید تا از رسیدن طیف وسیعی از اشعه فرابنفش نور آفتاب بـه پوست پیشگیری نمایید.

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

حتماً کرم بدون چربی بخرید تا منافذ پوست را مسدود نکند و منجر بـه بروز آکنه هاي پوستی نشود. کرم ضد آفتاب را هردو ساعت یک‌بار مجددا استفاده کنید.

 

به صورت مداوم از مواد آرایشی استفاده نکنید

از مصرف مواد آرایشی چرب خودداری کنید. استفاده از اینگونه مواد چرب، منافذ پوست را مسدود می کند و جوش هاي پوستی و آکنه زیادی را ایجاد می کند.

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

از مواد آرایشی استفاده کنید کـه حاوی موادمعدنی سبک و پودری شکل هستند کـه احتمال بروز جوش و آکنه را کمتر می کند. قبل از استفاده از مواد آرایشی، صورت خودرا با آب سرد بشویید و بعد از پاک کردن آرایش نیز حتماً صورت خودرا شستشو دهید.

 

از برنزه کردن پوست به شدت اجتناب کنید

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

این تفکر غلط اسـت کـه میگوید : برنزه کردن سبب پاک شدن پوست از آلودگی ها می شود. این یک واقعیت اسـت کـه اشعه فرابنفش، خطر ابتلا بـه سرطان پوست، پیری زودرس و چین‌وچروک را افزایش می‌دهد. هم چنین استفاده از برخی مواد و داروها، قبل و حین برنزه کردن، آسیب پوست توسط اشعه فرابنفش را چند برابر می کند.

 

از مصرف محصولاتی که سبب چرب شدن موها می شود اجتناب کنید

 

از موادی مانند ژل مو کـه حاوی چربی زیادی اسـت اجتناب کنید. همیشه مو هاي خودرا تمیز نگه دارید. اگر مو هاي چربی دارید، روزانه آن ها را بشویید.

 

حتی المقدور از تماس زیاد موهای سر با پوست جلوگیری کنید

 

بخاطر داشته باشید کـه مو حاوی چربی اسـت و تماس زیاد چربی آن با پوست، سبب مسدودشدن منافذ پوست شده و جوش هاي پوستی ایجاد می کند.

 

جوش های خود را نترکانید

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

ترکاندن جوش ها سبب بدترشدن اوضاع می شود و فرایند بهبودی را کندتر می کند. جوش ها حاوی مواد آلوده اي هستند کـه با ترکیدن، مواد آلوده خود رابه دیگر مناطق پوست انتقال می دهند.

 

بـه صورت خود دست نزنید

از لمس کردن صورت و مالش صورت خودداری کنید، زیرا سبب بدترشدن آکنه می شود. دراین مواقع تلفن همراه خودرا دورتر از پوست بگیرید و از گذاشتن دستتان زیر چانه اجتناب کنید.

 

برای مصرف کرم از دست خود استفاده نکنید

از وسیله هایي مانند پنبه، برای مصرف کرم و وسایل آرایشی استفاده کنید. دست و انگشتان، میکروب زیادی را حمل می‌کنند کـه میتوانند منجر بـه جوش و آکنه شوند

 


 

خوراکی هایی برای مقابله با جوش صورت

اگر مدام پیتزا و شکلات را لعنت می کنید کـه مسئول پیدایش آکنه‌هاي شـما هستند باید بگوییم کـه در اشتباهید. امروزه محققان هم عقیده‌اند کـه عوامل وراثتی یا هورمونی باعث بروز این بیماری می شود. در زمان بلوغ، هجوم هورمون‌هاي آندروژن، باعث تحریک ترشح سبوم و کراتین میشود کـه این دو ماده وظیفه‌ي حفظ رطوبت پوست و رویش موها را بر عهده دارند.

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

زمانی کـه یکی از این دو ماده بیش از اندازه تولید شود و فولیکول‌هاي موها را مسدود کند سر و کله‌ي آکنه‌ها پیدا می شود. بنابر این بـه احتمال زیاد خوردن یا نخوردن پیتزا با پنیر تغییری در اصل قضیه نمیکند. برعکس اگر خوردن آن باعث افزایش مصرف میوه و سبزیجات و مواد غذایی دیگر میشود کـه بـه حفظ تعادل هورمون و مبارزه با التهاب کمک می کند خوردن آن توصیه هم می شود.

 

گردو

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

گردو سرشار از سلنیوم اسـت و بنظر می رسد این آنتی اکسیدان قوی تأثیر پیشگیرانه‌اي روی پیدایش آکنه‌ها دارد. بخاطر این‌کـه سلنیوم از سلول‌ها در مقابل ضایعات التهابی مراقبت و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند. این آنتی اکسیدان در همراهی با ویتامین‌هاي E و A تأثیر بیشتری بر جای می گذارد بنابر این توصیه میشود گردو را همراه بادام و اندکی فلفل قرمز میل کنید.

 

لوبیا، گوشت مرغ، ماهی «مواد غذایی سرشار از روی»

هنوز بـه درستی مشخص نشده اسـت کـه چرا میزان کافی روی، سبز شدن آکنه‌ها را متوقف می‌سازد. شاید بـه این دلیل باشد کـه این موادمعدنی ترشح هورمون‌هایي کـه باعث تحریک آکنه می شود را کم می کند. روی هم چنین باعث میشود کـه بدن آسان‌تر ویتامین A و مواد مغذی لازم برای سلامت پوست را جذب کند.

 

ماهی آزاد، تخم کتان «مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3»

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

عده اي از متخصصان بر این عقیده‌اند اسیدهای چرب امگا 3 کـه اثر ضد التهابی دارند مشکلات آکنه را کاهش میدهند. ماهی‌ هاي چربی مثل ماهی آزاد، ساردین و ماهی ماکرو، تخم کتان و گردو سرشار از این اسیدهای چرب اند. بنابر این توصیه می کنیم هفته‌اي دو وعده ماهی چرب میل کنید. هم چنین می توانید روغن کتان رابه سالادتان اضافه کنید یا این‌کـه غذاهایتان رابا تخم کتان میل کنید.

 

هویج، سیب زمینی شیرین، طالبی، فلفل قرمز «مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن»

 

بدن انسان بتاکاروتن راکه در بیشتر میوه و سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز رنگ وجوددارد بـه ویتامین A تبدیل میکند و این ویتامین تأثیر سلنیوم را بر پوست چند برابر می‌سازد. بنابر این از مصرف میوه و سبزیجات قرمز یا زرد رنگ غافل نشوید.

 

میوه و سبزیجات

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

محققان دریافته‌اند کـه در جزایر کیتاوان در گینه ي نو تقریبا هیچ‌کس از آکنه رنج نمی برد. آن‌ها پس از بررسی مواد غذایی مردمان این ناحیه دریافتند کـه رژیم غذایی آن‌ها سرشار از میوه و سبزیجات اسـت ودر این میان سهم اندکی بـه مواد غذایی تصفیه شده از قبیل شکر و آرد کـه میتواند میزان ترشح هورمون‌ها را بالا ببرد، داده شده اسـت. بنابر این برای پیشگیری از پیدایش آکنه میوه و سبزیجات تازه‌ي زیادی میل کنید.

 

پرتقال، گوجه فرنگی، طالبی «مواد غذایی سرشار از ویتامین C»

 

این میوه‌ها و سبزی‌هاي سرشار از ویتامین C، آکنه‌هاي شـما را درمان نخواهد کرد اما ویتامین C غشا سلول‌ها را تقویت می کند و از این رو باعث پیشگیری از ایجاد جای زخم‌هایي میشود کـه نتیجه‌ي این ضایعات اسـت. بنابر این میزان ویتامین C بدن تان را بالا ببرید تا پوستی زیبا داشته باشید.

 

بادام، تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز «مواد غذایی سرشار از ویتامین E»

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

ویتامین E، درمان ضایعات و جای زخم ناشی از آکنه را تسهیل می‌بخشد. این آنتی اکسیدان موثر در روغن‌هاي گیاهی تصفیه شده، میوه‌هاي صدفی «گردو، بادام» و دانه‌هاي کامل بـه وفور یافت میشود.

 

از چـه غذاهایی بپرهیزیم؟

نمک يُد دار و دیگر منابع يُد. بخاطر دلایل ناشناخته بنظر می رسد نمک ید دار باعث تحریک پیدایش آکنه می شود. مراقب میزان سدیمی کـه مصرف می کنید باشید بـه ویژه زمانی کـه غذا هاي آماده میل می کنید و نمک ید دار بـه غذا هاي تان اضافه میکنید. هم چنین مصرف میگو را محدودتر کنید.

چه کنیم تا جوش نزنیم؟ (روش های مقابله با جوش صورت)

اگر واقعاً از آکنه بـه تنگ آمده‌اید بطور جدی مصرف مواد غذایی «سفید» بـه ویژه آرد تصفیه شده و نانی کـه از این آردها تهیه میشود، سیب زمینی سرخ کرده و تمام مواد غذایی خیلی شیرین را کاهش دهید. این مواد غذایی میزان قندخون و انسولین را بالا می برند و محققان بر این باورند کـه انسولین بالا باعث تحریک آکنه می شود.

 


 

برخی از داروهای بدون نیاز به نسخه ای که در درمان جوش خفیف کاربرد دارند

 

رزورسینول «Resorcinol»:

بـه از بین بردن جوش هاي سر سفید و سر سیاه کمک می کند.

 

نزوئیل پروکساید «Benzoyl Peroxide»:

باکتریها را از بین برده، بازسازی پوست را سرعت بخشیده و تولید سبوم را کاهش می‌دهد.

 

سالیسیلیک اسید «Salicylic Acid»:

یکی از روش هایي اسـت کـه برای از بین بردن جوش هاي سر سفید و سر سیاه و کاهش التهاب و ورم پوست کمک می کند. برای آشنایی با دیگر روشهای موجود برای از بین بردن جوش سر سیاه این جا کلیک کنید.

 

سولفور:

مکانیزم عملکرد آن ناشناخته اسـت. پیشنهاد می شود کـه استفاده از این داروها رابا قدرت کم آغاز کنید. زیرا برخی داروها میتوانند باعث خارش، سرخی و یا حتی سوزش پوست در هنگام نخستین استفاده شوند. البته این عوارض جانبی طبق معمول بعد از استفاده مداوم از بین می‌روند. اگر اینطور نشد، با پزشک خود مشورت کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو