عباس جوانمرد درگذشت

86

1399/7/8

10:06


عباس جوانمرد نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر ایران صبح امروز دوشنبه هفتم مهر در 92 سالگی در تورنتوی کانادا درگذشت.

عباس جوانمرد درگذشت

به گزارش هنرآنلاین، نیلوفر بیضایی کارگردان تئاتر و فرزند بهرام بیضایی که مقیم آلمان است، در اینستاگرام خود این خبر را اعلام کرد.

به گفته برخی از نزدیکان این هنرمند، علت درگذشت او سکته بوده است.

عباس جوانمرد بنیانگذار و سرپرست گروه هنر ملی و همچنین بنیانگذار سازمان تئاترهای تلویزیونی در اداره هنرهای دراماتیک بود. او در طول دوران فعالیت خود بیش از چهل نمایش صحنه‌ای و تلویزیونی را کارگردانی کرد.

عباس جوانمرد متولد سال ۱۳۰۷ در تهران؛ تحصیل در رشته بازیگری را در سال ۱۳۳۲ در هنرستان هنرپیشگی آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۳۴ دوره کارگردانی و بازیگری را زیر نظر پروفسور دیویدسون در دانشگاه تهران گذراند و در همان سال گروه هنر ملی را با تنی چند از همفکران خود، در خانه شاهین سرکیسیان بنیان نهاد. در سال ۱۳۳۷ دوره‌های آموزش گویندگی و کارگردانی را در تلویزیون ملی ایران تشکیل داد و در سال ۱۳۳۹ سازمان تئاترهای تلویزیونی را در قالب شش گروه تئاتری به سرپرستی عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جعفر والی، موحد دیلمقانی، رکن‌الدین خسروی و خودش پی‌ریزی کرد. 

عباس جوانمرد در زمینه تئاتر و نمایش پژوهش‌هایی دارد که در برگیرنده ریشه‌یابی تئاتر اروپا و ایران است و نه تنها در رسانه‌های فارسی‌زبان، بلکه در دانشنامه‌ها، جنبش‌های هنری و ایران‌شناسی در سرتاسر جهان به ثبت رسیده و بازتاب داشته‌است.

اولین تله‌تئاتر پخش شده از تلویزیون ملی ایران "مارگریت" نوشته آرمان سالاکرو ترجمه شاهین سرکیسیان به کارگردانی عباس جوانمرد بوده‌است.

کارگردانی نمایش‌هایی همچون "افعی طلایی" و "بلبل سرگشته" علی نصیریان؛  "قصه ماه پنهان"، "غروب در دیاری غریب" و "پهلوان اکبر می‌میرد" نوشته بهرام بیضایی؛ "شهر آفتاب مهتاب" و "قصه طلسم حریر و ماهیگیر" نوشته علی حاتمی از جمله آثار عباس جوانمرد است که در تاریخ تئاتر ملی ایران ثبت شده است.

"پیدایی، تجربه‌ها و کارهای گروه هنر ملی"، "تکلمه‌ای بر تعزیه و نمایش ملی"، "تئاتر، هویت و نمایش ملی"، "غبار منی، پدرخوانده"، "نقدی به یک نقد" و "شهر طلایی" آثار پژوهشی جوانمرد هستند که تاکنون منتشر شده است.

هنرآنلاین درگذشت این بزرگ هنرهای نمایشی کشور را به خانواده این هنرمند و جامعه تئاتری کشور تسلیت می‌گوید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو