آیا استفاده از کمپر مسافرتی و یا ون لایف در ایران مجوز می خواهد؟

منبع: مینویسم

385

1399/7/8

10:10


آیا استفاده از کمپر مسافرتی و یا ون لایف در ایران مجوز می خواهد؟

کمپر مسافرتی و یا همان ون ،خودرویی با تجهیزات و امکانات یک خانه می باشند که برای سفرهای طولانی مناسب است که در اکثر کشور ها برای استفاده از آن نیازی به دریافت مجوز نیست و یا به عبارتی ون لایفر ها نیازی به دریافت مجوز ندارند ، اما آیا کمپر ها اجازه ورود به ایران را دارند؟ آیا کمپرها در ایران برای تردد نیاز به مجوز دارند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها حتما ادامه این مطلب را بخوانید.

آیا کمپر مسافرتی و یا ون لایف ها در ایران نیاز به دریافت مجوز دارند؟

اینکه آیا کمپر مسافرتی و یا ون لایف ها در ایران نیاز به دریافت مجوز دارند؟ سوالی است که برای همه علاقه مندان به استفاده از کمپر های مسافرتی و انتخاب سبک زندگی ون لایف مطرح است و بسیاری از این افراد با این طرز فکر که استفاده از کمپر های مسافرتی در ایران ممنوع است هیچگاه به خرید آن فکر نکرده اند در حالیکه چنین نیست!

کمپرهای کشنده و یا کابین های مجهزی که که توسط خودروهای باری یا سواری کشبده می شوند و مورد استفاده در جاده ها هستند در ایران برای تردد مشکلی ندارند و برای عبور و مرور آنها در قانون مواردی پیش بینی شده است.

با شرط به نصب علائم اخباری و اخطاری همچون چراغهای ترمز، دنده عقب و چراغ راهنما در پشت تریلر و همچنین رعایت اصول فنی خودروی کشنده و تهیه کردن الحاقیه بیمه می توان از این کمپرها استفاده کرد. این کمپرها با توجه به نوع و عرض جاده و محدودیتهای ترافیکی زمان تردد، می توانند عبور و مرور داشته باشند.

اما برای عبور و مرور کمپرهای مسافرتی موتور هوم محدودیت هایی وجود دارد. براساس قوانین استاندارد در خودروهایی که اجازه تردد در راه ها را دارند که شامل اصول فنی و ظاهری خودرو می باشد مورد دیگری نیز نیاز به پیگیری دارد شامل نوع کاربری خودرو می شود که در کارت ماشین ثبت شده است.
خودروهای اصلی که می توانند در ایران تردد داشته باشند خودروهای باری و سواری هستند خودروهای سواری اعم از خودروهای شخصی، عمومی و اتوکمپینگ و خودروهای باری اعم از وانت، وانت مسقف، اتاق دار با سقف و بی سقف، کامیونت کمپینگ ( که جدیدا مجوز تولید کسب کردند) و یخچالی (موارد حمل نوع محصول مثل گوشت و مرغ یا لبنیات )، تانکر حمل شیر یا آب و یا محصولات نفتی و شیمیایی و در آخر تریلی کش ها هستند.

آیا کمپر مسافرتی و یا ون لایف ها در ایران نیاز به دریافت مجوز دارند؟

عکس زیباترین کمپر های مسافرتی دنیا

هر خودرویی که تولید می شود نوع کاربری آن مشخص است و خودرو در همان کاربری موظف به فعالیت است. تغییر کاربری خودرو  در ایران بسیار غیر قانونی می باشد به غیر از موارد خاص است. این موضوع به قوانین روز کشور بستگی دارد. هم اکنون شما نمی توانید سواری شخصی را به اتوکمپینگ تغییر کاربری دهید.

تغییر کاربری خودروی مسافربری عمومی مانند مینی بوس و اتوبوس ممنوع است. ولی شما می توانید خودروی باری اتاق دار را به یخچالی تغییر کاربری دهید.

برای کاربری اتوکمپینگ ها اگر روی کارت خودرو ثبت شده باشد که این تنها شامل برخی خودروها وارداتی و قدیمی است و برخی خودروهایی که جدیدا در کشور تولید شده است و تنها یک مورد می باشد که مشکلی ندارند. ولی در صورتی که نوع کاربری خودرو کاربری دیگری ثبت شده است از آن نمی توان به عنوان کمپر مسافرتی استفاده کرد و منع قانونی دارد. ون استیشن را نمی توان به کمپر تغییر کاربری داد.

خودروهایی که به صورت کمپر فعالیت می کنند یا قانونی هستند و یا دور از چشم قانون و به صورت داخلی تجهیز شده اند
و ظاهر و بدنه آنها نامحسوس تغییر کرده و چندان مشخص نیست. این خودروها تا زمانی که از چشم ماموران و پلیس ها دور باشند مشکلی ندارند ولی در صورت رویت توسط ماموران و تقییر کاربری غیرمجاز جریمه می شوید و یا در برخوردهای سخت تر جلوی تردد خودرو گرفته می شود تا زمانی که به کاربری ثبت شده در کارت برگردد.
خلاصه :
چندی پیش گزارشی از کلوپ کمپر های مسافرتی که ۱ مهر ۹۹ در محوطه کاخ نیاوران برگزار شد را مشاهده کردم که در آن بسیاری از خانواه های ایرانی علاقه مند به سفر که با کمپر های مجهز خود بسیاری از شهر های ایران و کشور های خارجی را سفر کرده بودند، شرکت کرده بودند، این گزارش بسیار زیبا و تاثیر گذار بود اما  بهتر است با دانستن برخی محدودیت و رعایت آنها از برخورد افسران راهنمایی و رانندگی پیشگیری کنید. امیدواریم با وضع قوانین جدید و اصلاح قوانین قبلی، راه برای استفاده علاقه مندان به کمپرهای مسافرتی هموار شود.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو