چطور متوجه شویم آنفلوانزا، سرماخوردگی و یا کرونا داریم؟

منبع: همگردی

37

1399/7/8

13:30


قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت در برنامه زنده تلویزیونی درباره جهش ژنتیکی ویروس کرونا، گفت: وضعیت تهران به نسبت سایرین کمی متفاوت است، زیرا تهران از هر اتفاقی در کشور متاثر می شود. حدود 7 ماه است که از شیوع کرونا در کشور می گذرد و هر اتفاقی درباره کرونا در هر نقطه از ایران می افتد به دلیل رفت و آمد و تردد بالای غیر قابل اجتناب در تهران هم اتفاق می افتد.

او در ادامه بیان کرد: موارد زیادی از بستریان کرونایی شهرستانی داریم که برای استفاده از امکانات بهتر به تهران می آیند. کرونا بعد از 10 ماه از شروع آن در چین به ما نشان داده است که اگر از حریم آن بگذریم به ما آسیب می زند. هر زمانی که شاهد مسافرت، تجمع، رفت و آمد های خانوادگی باشیم 10 روز بعد باید با افزایش مراجعه به بیمارستان ها مواجه شویم. بعد از 7 تا 8 روز از مراجعه به بیمارستان ها نیز شاهد افزایش مرگ و میر ها خواهیم بود.

جان بابایی اضافه کرد: تعدادی از مردم کشور هر روز به دلیل کرونا فوت می کنند و بسیاری از خانواده ها به دلیل مراعات نکردن مسائل بهداشتی توسط سایرین به کرونا مبتلا می شوند، زیرا برای انجام مسائل روزمره باید به اجتماع مراجعه کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر با مبتلا شدن خانوادگی به کرونا مواجه شده ایم. فروردین و اردیبهشت با این شرایط مواجه نبودیم و یک نفر مبتلا می شد و با قرنطینه، سایر اعضای خانواده در امان بودند. سهل انگاری برخی از هموطنان آسیب غیر قابل جبرانی به سایر اعضای جامعه می زند.

جان بابایی در ادامه درباره جهش ژنتیکی ویروس کرونا اضافه کرد: با گذشت 10 ماه از شیوع کرونا در جهان شاهد کاهش قدرت جهش این ویروس نبودیم و کرونا با همان قدرت و شدت در حال مبتلا کردن افراد است. مطالعات جدید نشان داده که قدرت سرایت پذیری این ویروس بیشتر شده است.

کودکان حلقه انتقال کرونا هستند

او در ادامه بیان کرد: به طور مثال هر سال که شیوع آنفلوانزا را داریم بعد از مدتی قدرت سرایت آن کاهش پیدا می کند، اما میزان انتقال پذیری ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است. بسیاری از پیش بینی ها مثل اینکه کودکان به کرونا مبتلا نمی شوند نیز رد شد و هم اکنون شاهد ابتلا و بستری شدن کودکان به کرونا هستیم و در واقع کودکان حلقه انتقال کرونا هستند. علی رغم تصور مواجه شدن با موج جدید کرونا در پاییز ما در تیر ماه با موج جدید شیوع کرونا مواجه شدیم. قدرت بیمار زایی ویروس نیز به مرور زمان کمتر نشده است.

جان بابایی اضافه کرد: مردم باید تا جایی که ممکن است از کار های غیر ضروری دست بردارند که به نفع خودشان و سایرین است. خیلی از افراد را می بینیم که مسائل بهداشتی را رعایت می کنند در هیئت های مذهبی و نماز جمعه ها بیشترین میزان رعایت مسائل بهداشتی را شاهد بودیم.

سرویس بهداشتی مبتلایان به کرونا باید جدا باشد

او در ادامه بیان کرد: متاسفانه برخی نمی خواهند از رفاه و تفریحات خودشان دست بردارند. یک بسته درمانی داریم که در مراکز درمانی امکان تجویز آن وجود دارد. مردم به مراکز بهداشتی 16 ساعته که در تمام استان ها وجود دارد باید مراجعه کنند. در این مراکز برای افرادی که احتمال داده می شود مبتلا به کرونا هستند امکان تست فراهم است. در شرایط فعلی هم به مردم توصیه می کنیم در صورت ابتلا در خانه بمانند و اگر بتوانند یک اتاق مجزا داشته باشند و غذا و سرویس بهداشتی آن ها جدا باشد امکان ابتلای دیگر اعضای خانواده وجود نخواهد داشت.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: اصراری به دور شدن خانواده از یکدیگر نیست فقط باید از فاصله داشته باشند و اگر در دوره 10 روزه سرایت پذیری مسائل لازم را رعایت کنند امکان ابتلای سایرین وجود ندارد.

جان بابایی گفت: محدودیت های ترددی باید استانی صورت بگیرد، زیرا شرایط جغرافیایی، پراکندگی و تراکم جمعیت در هر استانی متفاوت است. پراکندگی شهری و روستایی مناطق شمالی و جنوبی کشور خیلی با هم متفاوت است. استانداران باید خودشان تصمیم بگیرند و به عنوان مثال آخر هفته تفرجگاه ها را تعطیل کنند. بیشتر آلودگی ها در هنگام تفریح مردم طی آخر هفته اتفاق می افتد.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه شهریور سفر ها خیلی زیاد بود، گفت: شهریور در آمل طی یک روز 450 بستری کرونایی داشتیم. دور کاری ها باید دوباره لحاظ شود. در این شرایط باید تا جایی که امکان پذیر باشد آموزش در مدارس به صورت مجازی پیگیری شود و دانشگاه ها مجازی باشند. راه عملیاتی کنترل کرونا این است که استانداران از اختیارات خود استفاده کنند و تصمیماتی برای جلوگیری از شیوع بیماری اتخاذ کنند.

استانداران بر ورود و خروج از شهرها نظارت کنند

او درباره تردد های بین شهری خاطر نشان کرد: رئیس جمهور دستور دادند که برای تردد های بین شهری افرادی که منضبط نیستند جریمه هایی اعمال شود. معاونت بهداشت وزارت بهداشت با همراهی وزارت کشور در در حال تدوین دستور العملی است که بخش برخورد های قانونی و در نظر گرفتن جرائم برای افرادی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند دوباره وضع شود، البته در این مورد هم باید استان ها خودشان تصمیم گیرنده باشند.

جان بابایی افزود: ممکن است تعطیلی مدارس و دانشگاه ها باعث افزایش بار سفر ها شود. استانداران باید از اختیاراتی که دارند استفاده کنند و بر ورود و خروج شهر ها نظارت کنند. مجازات ها هنوز مشخص نیست، ولی از جریمه مالی تا حبس متفاوت خواهد بود تا موثر باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره نحوه تشخیص آنفلوانزا و سرما خوردگی و کرونا گفت: کسانی که علائم کرونا دارند باید به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند. یکی از معضلاتی که با آن مواجه هستیم دیر مراجعه کردن مبتلایان به بیمارستان است. درصدی از بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می کنند بدحال هستند که درمان آن ها سخت تر است.

جابابایی اضافه کرد: حد و مرز مشخص و واضحی بین کرونا و آنفلوانزا وجود ندارد، چون در علائم هر دو تب، درد های استخوانی و سرفه وجود دارد و تشخیص آن ها واقعا ممکن نیست. قدرت سرایت پذیری آنفلوانزا کمتر از کرونا است و بیشتر می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

او گفت: در حال حاضر بالای 200 آزمایشگاه داریم که تست کرونا انجام می دهند. امکان انجام آزمایش های مربوط به آنفلوانزا در این مراکز هم در صورت امکان به وجود خواهد آمد. افرادی که فکر می کنند به آنفلوانزا مبتلا شده اند می توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند تا مورد معاینه قرار بگیرند. از مردم درخواست می کنیم تا قبل از اطمینان به بیمارستان ها مراجعه نکنند، زیرا مراجعه سرپایی امکان ابتلا به کرونا را بالا می برد.

چطور متوجه شویم آنفلوانزا، سرماخوردگی و یا کرونا داریم؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو