علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس جمهور  و سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اشاره به روز جهانی مولانا گفت: برخی از اشعار و مطالب مولانا در دوره تاریخی ایران امروز هم قابل توجه است و معمولا با قرآن مجید و اشعار مولانا در دوره های تاریخی طی کردیم.  مولانا انسان‌شناس خوبی بود و معتقد بود با صبوری و شناخت باید بحران‌ها و رنج‌ها را پشت سر گذاشت و با امید به آینده گام برداشت. مولانا باور داشت برای گذشتن از روزهای سخت با روشن نگه داشتن چراغ امید می‌توان به آینده رسید.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه روزهای سخت امروز را می‌توانیم با ایده گرفتن از مولانا پشت سر بگذاریم، افزود: بازهم دستور کار دولت کرونا بود و متاسفانه باید بگویم شاهد کاهش رعایت پروتکل‌ها هستیم و در برخی از استان‌ها حساسیت‌ها کاهش پیدا کرده است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۶۵/۸۵ درصد کاهش پیدا کرده است، مشاهده می‌کنیم استفاده از ماسک رو به کاهش است برای همین روز شنبه در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفتیم با عدم رعایت‌ها برخورد شود.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک در کشور نیز به ۵۸ درصد کاهش یافته و میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در صنوف و مراکز عمومی کامل اجرا نمی‌شود.

سخنگوی دولت افزود: بنابراین جلسه ستاد ملی کرونا اختیارات وسیع‌تری به استان‌ها برای اعمال محدودیت داد و بررسی قضایی با افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند در دستور کار خود قرار داد.

وی با تاکید بر این‌که یکی از موضوعات هم‌پوشانی آنفولانزا و کرونا بود، گفت: بررسی کشورهایی که در نیم کره جنوبی فصل سرد را سپری کرده‌اند نشان می‌داد که در مقایسه با سال گذشته ابتلا به آنفولانزا خیلی کمتر بوده است. 

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور ادامه داد: تعطیلی‌های مراکز بی علت و فاصله‌گذاری فیزیکی و رعایت پروتکل‌ها عامل کاهش آنفولانزا نسبت به سال قبل خواهد بود به رغم این تاکنون ۵/۱ میلیون دوز واکسن آنفولانزا وارد کشور شده است. این تعداد برای گروه‌های در معرض خطر با ریسک بالا و خانم‌های باردار به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی تحویل داده شده که بر اساس پرونده‌های موجود به طور رایگان توزیع خواهد شد.

وی بیان کرد: تا اواخر مهرماه یک میلیون دوز دیگر به مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد. در مجموع ۵/۲ میلیون دوز به طور رایگان برای گروه یاد شده در نظر گرفته شده است. لازم به یادآوری است سال گذشته ۲۵۰ هزار دوز برای این امر واردات داشته‌ایم. به علاوه ۱۴ میلیون دوز دیگر وارد کشور خواهد شد که با محاسبه نرخ با ارز ۴  هزار ۲۰۰  تومانی تحویل داروخانه ها برای جمعیت بالای ۶۵ سال و گروه‌های هدف دیگر داده خواهد شد. که براساس کد برچسب روی دارو و کد ملی توزیع خواهد شد. در مورد این گروه نیز سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰هزار دوز واکسن خریداری شده بود.

ادامه دارد...