تناقض در برخورد با شبکه‌های اجتماعی

منبع: برترین ها

57

1399/7/8

14:01


در حالیکه صداوسیما نسبت به شبکه های اجتماعی فیلترشده سختگیر است و به تبلیغ آنها نمی پردازد ولی توییتر از این قاعده مستثی است.

خبرگزاری صبا: در حالیکه صداوسیما نسبت به شبکه های اجتماعی فیلترشده سختگیر است و به تبلیغ آنها نمی پردازد ولی توییتر از این قاعده مستثی است.
 

تناقض در برخورد با شبکه‌های اجتماعی

 
توییتر در تلویزیونبه گزارش خبرنگار ما با وجودی که شبکه اجتماعی «توییتر» در کشور مسدود و فیلتر است ولی برنامه‌های مختلف خبری و غیرخبری صداوسیما ارجاعاتی مستقیم به این شبکه اجتماعی دارند. این در حالی است که پیشتر برای فعالان دیگر شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک، تلگرام، اینستاگرام و… چنین امکانی فراهم نبوده است و حتی نام بردن از اغلب شبکه‌های اجتماعی مسدودشده همچون تلگرام، در تلویزیون ممنوع است. تفاوت رویکرد تلویزیون در قبال این دو شبکه اجتماعی، در چند وقت اخیر توجه برخی کاربران توییتر را نیز جلب کرده است.
 
توییت‌های روی آنتن
 
بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو، شاخص‌ترین جایگاه توییت‌های کاربران در تلویزیون است. این بخش خبری هر شب در گزارشی با عنوان «داغ‌های مجازی» به بررسی وقایع ترندشده در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد. توییت‌های کاربران از مواد تشکیل‌دهنده این قسمت است که اغلب با ذکر نام و آدرس صفحه توییتر نویسنده، نمایش داده می‌شود.
 
برنامه صبحگاهی «چاپ اول» شبکه خبر که به تازگی به جدول پخش این شبکه اضافه شده است، در بخشی با عنوان «هشتگ»، به نمایش توییت‌های کاربران می‌پردازد. در این برنامه، نام نویسنده توییت به نمایش درمی‌آید، اما آدرس صفحه نویسنده نشان داده نمی‌شود.
 
نمایش توییت‌های کاربران مختص ۲ برنامه یادشده نیست و در بعضی بخش‌های خبری و برنامه‌های دیگر نیز اتفاق می‌افتد. بخش‌های خبری نیمروزی و شبانگاهی شبکه یک که رسمی‌ترین بخش‌های خبری تلویزیون هستند، در برخی گزارش‌ها به نمایش توییت‌های کاربران اقدام می‌کنند.
 
این رویه البته مسبوق به سابقه است و «حالا خورشید» و «کاملا دخترونه» در شبکه سه سیما، از نخستین برنامه‌هایی بودند که در ۲ سال گذشته، روی آنتن تلویزیون به نمایش نوشته‌های کاربران توییتر پرداختند.
 
مورد خاص «میخچه»
 
برنامه «میخچه» محصول گروه سیاسی شبکه دو سیما، دیگر برنامه تلویزیون است که ارتباطی تنگاتنگ با شبکه اجتماعی توییتر دارد. این برنامه که ۲ تن از اهالی توییتر، نویسندگی آن را بر عهده دارند در هر قسمت، یک فعال توییتری را معرفی کرده و با وی گفت‌وگو می‌کند. حضور چهره‌های توییتری در تلویزیون، آن هم با نوعی معرفی که تنه به رپرتاژ می‌زند، اتفاقی قابل توجه است که «میخچه» به آن اقدام می‌کند.
 

تناقض در برخورد با شبکه‌های اجتماعی

 
همچنین در آیتم «توییت‌خوانی» این برنامه، چند توییت برگزیده با ذکر نام و آدرس صفحه نویسندگان به نمایش درمی‌آید. این بخش درنهایت روی صفحه رسمی توییتر برنامه قرار می‌گیرد و صاحبان توییت‌های یادشده، تگ می‌شوند. «میخچه» همچنین از معدود برنامه‌هایی است که واژگان «توییتر» و «توییت» را مجریان و گویندگان آن به کار می‌برند. در اغلب برنامه‌های دیگر، توییت‌ها تحت عنوان کلی «واکنش‌های شبکه‌های اجتماعی» دسته‌بندی می‌شوند.
 
مدیران تلویزیونی توییتر
 
سیدمهرداد سیدمهدی رییس خبرگزاری صداوسیما از مسئولان ارشد سازمان صداوسیما است که به صورت رسمی در توییتر حضور دارد. علاوه بر وی، چهره‌هایی چون شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیما، محمد سرشار مدیر شبکه کودک، مسعود معینی‌پور مدیر شبکه چهار و محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما نیز در این شبکه اجتماعی، حساب دارند. مشاوران و مدیران گروه‌ها از شبکه‌های مختلف سیما، دیگر چهره‌های شناخته‌شده توییتر هستند که مسئولیت‌هایی در تلویزیون دارند.
 
از افراد یادشده، برخی مثل رنجبران و سیدمهدی از حساب شخصی اغلب برای اطلاع‌رسانی مسائل مرتبط با حوزه مسئولیت خود یا تکذیب برخی شایعات استفاده می‌کنند و برخی مانند معینی‌پور و اسفندیاری، حساب خود را شخصی نگه داشته و گاهی توییت‌های مرتبط کاری منتشر می‌کنند.
 
شبکه‌های چهار و افق سیما نیز از جمله شبکه‌هایی هستند که حساب رسمی در این شبکه اجتماعی دارند و به اطلاع‌رسانی اخبار شبکه می‌پردازند. همچنین شمار زیادی از برنامه‌های معاونت‌های سیاسی و سیما نیز در این شبکه اجتماعی، صفحه رسمی دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو