علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: امروز یادمان مولانا شاعر بزرگ پارسی، عشق و صلح و همبستگی است. مولانا هم انسان شناس بزرگی بود و هم درد و رنج جامعه و بشر را به خوبی می دانست. او معتقد بود که صبوری و تاب آوری از رموز موفقیت انسان است.

ربیعی افزود: از نگاه مولانا تاب آوری به معنای چشم بستن بر مشکلات و پذیرش کاستی ها نبود او معتقد بود که باید به جای هیجان های منفی و احساس یاس و نومیدی با صبوری و شناخت بحران ها و رنج ها با چشمانی باز به آینده نگریست.

وی تاکید کرد: او باور داشت که تلخ و شیرین زندگی بهم آمیخته است و و در هر کجای جهان که قدم بگذاری رنج و شادی را توامان با هم خواهی یافت.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ایرنا، ایسنا و مهر بخوانید؛

* مولانا امیدواری را مهمترین اکسیر و داروی عبور از بحران ها می دانست و باور داشت که برای گذر از شب‌های تاریک و سخت و رهایی انسان از رنج زندگی باید چراغ امید را هم در جان و ذهن آدمی و هم جامعه روشن و پرنور نگه داشت. و با دو بال امید و صبر می‌توان انسان و جامعه را به مقصود و مقصد رساند.

*{ با اشاره به میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور}: متاسفانه در خصوص کرونا شاهد کاهش رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی و در نتیجه افزایش تعداد مبتلایان و جان باختگان بودیم. نسبت کاملا مستقیمی میان رعایت پروتکل های بهداشتی و میزان مبتلایان وجود دارد و باید نسبت به این موضوع حساسیت داشت.

*رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور به ۸۵/۶۱ درصد کاهش یافته است. استفاده از ماسک در کشور نیز به ۵۸ درصد کاهش یافته و میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در صنوف  مراکز عمومی کامل اجرا نمی شود.

* بنابراین جلسه ستاد ملی کرونا اختیارات وسیع‌تری به استان‌ها برای اعمال محدودیت‌ها داد و برخوردهای قضایی با افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند در دستور کار قرار گرفته است. یکی از موضوعات همپوشانی آنفولانزا و کرونا بود. بررسی کشورها در نیمکره جنوبی که فصل سرد را سپری کرده‌اند نشان می‌داد که در مقایسه با سال گذشته ابتلا به آنفولانزا خیلی کمتر بوده است.

*تعطیلی های مراکز و فاصله گذاری فیزیکی و رعایت پروتکل ها عامل کاهش آنفولانزا نسبت به سال قبل خواهد بود اما به رغم این مساله، تاکنون ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفولانزا وارد کشور شده است. این تعداد برای گروه‌های در معرض خطر با ریسک بالا و خانم های باردار به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی تحویل داده شده است که براساس پرونده های موجود به طور رایگان توزیع خواهد شد.

* تا اواخر مهرماه یک میلیون دوز دیگر در مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد. در مجموع ۵/۲ میلیون دوز به طور رایگان برای گروه یاد شده در نظر گرفته شده است. لازم به یادآوری است که سال گذشته ۲۵۰ هزار دوز واکسن واردات داشته‌ایم.

* به علاوه ۱۴ میلیون دوز دیگر وارد کشور خواهد شد که با محاسبه نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تحویل داروخانه ها برای جمعیت بالای ۶۵ سال و گروه‌های هدف دیگر داده خواهد شد که براساس کد برچسب روی دارو و کد ملی توزیع خواهد شد. در مورد این گروه نیز سال گذشته ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن خریداری شده بود.

*{ با اشاره به درگیری پیش آمده بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان}: ما با دقت و نگرانی مناقشه اخیر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تعقیب می‌کنیم. منطقه قفقاز در طول قرن‌های متمادی زیر چتر وحدت بخشِ حوزه تمدنِ اسلامی-ایرانی، جغرافیای همزیستی وآشتی ادیان، زبان‌ها و هویت های فرهنگی و دینی گوناگون بوده اما از هنگامی که برجسته‌سازی استعماریِ اختلاف های هویتی عرصه را بر مشترکات قرونِ تمدنی تنگ کرد شاهد عملیاتی از قبیل مهندسی ترکیب جمعیتی و پاکسازی های قومیتی وتبعید های دسته جمعی بوده ایم.

*ما براین باوریم که جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان با الهام وانرژی گرفتن از تاریخ و از عصر همزیستی تمدنی در قرون پیشااستعماری،و با تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می توانند راهی صلح آمیز برای اسکان آوارگان و برای بازگشت به دوران پیش از اشغال بیابند.

* جمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح پایدار در این منطقه است. مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایت و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها بر این حق مشروع درچارچوب حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل تاکید کرده است.

* ما همچنین براین باوریم که اختلاف دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان راه حلِ صلح آمیز دارد و ایران و ترکیه و روسیه می توانند در جهت اجرایی‌سازی قطع نامه های سازمان ملل، آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند.

* نه روستایی در شمال غرب کشور تخلیه شده، نه درگیری رخ داده و نه به هیچ روستایی اعلام شده که اهالی آن به نقطه دیگری منتقل شوند. همه این اخبار از اساس نادرست است؛ چه‌ برسد به اینکه آن را به سفر وزیر خارجه عراق مرتبط کنیم.

*{با اشاره به بحث کالاهای باقی مانده در گمرک}: این موضوع در چند جلسه ستاد اقتصادی و دولت مطرح شده بود. وزیر محترم اقتصاد تدابیری اندیشیدند و تعداد زیادی از این کالاها از گمرک ترخیص شدند. در ارتباط با کالاهایی که وارد گمرک شده ولی مجوز لازم از بانک مرکزی را دریافت نکرده بودند براساس تصمیم معاون اول در سفر به هرمزگان مقرر شد بانک مرکزی برای بیش از ۳.۵ میلیون کالایی که تا ۵ مهرماه به طور اعتباری خریداری شده اند، اقدام به تامین ارز کرده تا این کالاها از گمرک ترخیص شوند

*برخی از این کالاها نهاده های کشاورزی و بخشی دیگر مواد اولیه کارخانجات و یا ماشین آلات خطوط تولیدی است. به تولیدگران وارد کننده و تجار توصیه می کنیم از این فرصت که با هماهنگی وزارت‌خانه های صمت و اقتصاد  و بانک مرکزی به وجود آمده است استفاده و نسبت به تخلیه بار خود اقدام کنند.

* روز آتش نشان تبریک می گویم. دیروز روز آتش نشانی بود که ضمن تبریک به همه آتش نشانان و آرزی سلامت و موفقیت برای آنان داریم.

*امروز روز جهانی ناشنوانیان است، میزان انسانی بودن هر جامعه ای به میزان توجهی است که به گروهای کم توان دارد.

* برای اینکه بچه ها از کودکی معالجه شوند غربالگری ناشنوایی را از سال‌های قبل انجام می‌دهیم. برای همه ناشنوایان آرزوی سلامتی داریم و امیدواریم با همه مساعدت هایی که باید داشته باشیم زندگی راحت تر و آسوده تری داشته باشیم.

* از مجلس شورای اسلامی بابت رای اعتماد به علیرضا رزم حسینی تشکر می کنم و وزارت صنعت، معدن و تجارت وزارتخانه مهمی است و زندگی مردم با این وزارتخانه بیشتر سر و کار دارد.

ادامه دارد.