روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش کرد، این رقم به طور خاص بخشی از حدود ۲۶ میلیون دلار "هزینه مشاوره توضیح داده نشده" ای بوده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از اسناد مالیاتی خود از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ از قلم انداخته است.

تحقیقات این رسانه درباره جزئیات دو دهه مالیات پرداختی از سوی ترامپ مشخص کرد که او کارآفرینی با سطح موفقیت بسیار کمتری نسبت به تصویری است که از خودش به مردم آمریکا ارائه کرده است. نیویورک‌تایمز فهمیده ترامپ در سالی که به ریاست جمهوری رسیده و همینطور در اولین سال ریاست جمهوری خود تنها ۷۵۰ دلار مالیات بر درآمد فدرال پرداخته است.

این نشریه نوشت که ترامپ در ۱۰ سال از ۱۵ سال گذشته هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نکرده است.

نیویورک‌تایمز نوشته است: به نظر می‌رسد که ایوانکا به عنوان مشاور و به خاطر کاری که به صورت مفروض مشغول به آن بوده پول دریافت کرده است.

در اسناد مالیاتی که نیویورک‌تایمز بررسی کرده نامی از مشاوران نیامده است. اما خبرنگاران رقم ۷۴۷ هزار و ۶۲۲ دلاری را که سازمان ترامپ در اسنادش ادعا کرده با رقمی که ایوانکا ترامپ در اسناد افشای امور مالی خود به هنگام پیوستن به کاخ سفید در ۲۰۱۷ گزارش کرده است، تطبیق دادند.

در ادامه گزارش نیویورک‌تایمز آمده است، سازمان ترامپ مدعی شده که پول‌های پرداختی مربوط به پروژه‌های هتل در ونکوور و هاوایی بوده‌اند. ایوانکا ترامپ یک مقام اجرایی شرکت‌های ترامپ بوده که سودها را دریافت می‌کرده و هزینه‌های مشاوره برای هر دو پروژه را پرداخت می‌کرده است؛ به این معنی که ظاهرا با او نیز در همان معاملات مربوط به هتل‌ها که مدیریت می‌کرده مثل یک مشاور برخورد شده است.

قوانین مالیاتی به کارفرماها اجازه می‌دهند هزینه‌های مشاوره را به عنوان یک هزینه شرکت استنتاج کنند اما سرویس درآمد داخلی آمریکا مشخص ساخته برای انجام این کار باید ساز و کار مشاوره بخشی عادی و لازم از فعالیت شرکت باشد.