تقدیر از عوامل فیلم "خورشید" / جایزه جشنواره ونیز به دست روح‌الله زمانی رسید

105

1399/7/8

16:13


مجید مجیدی در مراسم تقدیر از عوامل فیلم "خورشید" گفت تک تک این بچه‌ها سرمایه‌های ملی هستند که حمایت از آن‌ها تنها معطوف به دولت نیست و باید همه هنرمندان و مردم از آن‌ها حمایت کنند.

تقدیر از عوامل فیلم "خورشید" / جایزه جشنواره ونیز به دست روح‌الله زمانی رسید

سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم تقدیر و تجلیل از عوامل فیلم "خورشید" با حضور مجید مجیدی، نیما جاویدی نویسنده، امیربنان تهیه‌کننده، محمدمهدی و محمدجواد شکوری مقدم مدیران صبا ایده و بازیگران نوجوان فیلم صبح دوشنبه هشتم مهرماه در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدمهدی شکوری مقدم قائم‌مقام صبا ایده گفت: ما سال‌های سال است که کارهای مجید مجیدی را دنبال می‌کنیم. با "بچه‌های آسمان" او اشک ریختیم، با "باران" عاشقی کردن را آموختیم و با آثارش درس‌ها گرفتیم. یکی از ویژگی‌های او این است که در کارهایش به دنبال کشف استعدادهای جوان و جدید است و همواره سعی می‌کند بازیگران جوانی انتخاب کند تا نسل جدیدی به سینما معرفی شوند.

در ادامه مجید مجیدی کارگردان این فیلم سینمایی گفت: دو سال پیش با نیما جاویدی به صرافت افتادیم تا کاری برای بچه‌های کار انجام دهیم. در طول زندگی شاهد حضور بچه‌هایی سر چهارراه‌ها هستیم که کار می‌کنند و به‌راحتی از کنار آن‌ها عبور می‌کنیم. در این حین ما به مدرسه‌ای در دروازه غار رفتیم که توسط یک ان‌جی‌او فعال است و حس کردیم چه کار بزرگی آن‌ها انجام می‌دهند. این بچه‌ها اکثراً ایرانی نیستند و فارغ از نداشتن اوراق هویتی، زمینه رشد تحصیل آن‌ها را فراهم کردن کار بسیار سختی است که اغلب از آن محروم هستند.

او افزود: این بچه‌ها راه دیگری جز کار کردن ندارند، البته امیدوارم شاهد این ماجرا در کشور نباشیم و با ساخت چنین آثاری توجه مردم و مسئولان را به سوی این بچه‌ها جلب کنیم تا مورد حمایت واقع شوند. بسیاری از مسائل در کشور فراتر از مسائل قانونی است و باید برای آن فرهنگ‌سازی کرد، که در این زمینه سینما می‌تواند نقش اثرگذاری داشته باشد. من بارها در حضور مدیران و مسئولان دولتی گفتم که به فرهنگ و سینما نگاه درجه چندم داشتید و این آسیب بزرگی به زیربنای فرهنگی می‌زند. تأثیراتی که سینما در جامعه دارد بی‌بدیل است و می‌تواند سازنده باشد و خوشحالیم که با ساخت این اثر در این جامعه نقش حداقلی ایفا کنیم.

کارگردان "خورشید" بیان کرد: به دلیل مشکلات پروتکلی بسیاری از دوستان اینجا حضور ندارند، اما از همه عوامل تشکر می‌کنم که همراه ما بودند. مسئله کودکان کار، یک مسئله ملی است و فقط به دولت معطوف نیست. باید ساخت مدارس در کشور شکل بگیرد تا آن‌ها بتوانند جدای از کار درس بخوانند. این بچه‌ها بسیار خلاق هستند و استعدادهای درخشانی دارند. همه ما و همه کشور و مردم در مقابل تک‌تک این بچه‌ها مسئول هستیم. تکلیف ما با دادن آبمیوه سر چهارراه‌ها به این بچه‌ها انجام نمی‌شود و باید برای آن‌ها مدرسه‌سازی کرد. این بچه‌ها مشت نمونه خروار هستند.

مجیدی در ادامه درباره جشنواره ونیز و بازخوردی که گرفتند، گفت: در ونیز اتفاقات عجیبی رخ داد. شمیلا جزو سلبریتی‌های ونیز شد و داوران همه همراه شدند و گفتند که از این فیلم حمایت می‌کند. حتی خانم کیت بلانشت گفت ما می‌خواستیم این جایزه را به همه بچه‌های فیلم بدهیم، اما با قانون جشنواره همسو نبود و دبیر جشنواره با این اتفاق موافقت نکرد و چون جایزه ارزشمندی است و به پدیده جشنواره اختصاص می‌یابد، درنهایت این جایزه به روح‌الله زمانی که بازیگر نقش اصلی فیلم بود، رسید. روح‌الله بسیار باهوش است و ظرف مدت بیست روز اندازه نماها و قاب‌های دوربین را به‌خوبی می‌شناخت و با عشق و علاقه تا روز آخر با جدیت و دقت کار کرد. ما ۴۵ روز در کانال فیلمبرداری کردیم و کار در آن فضا بسیار سخت بود. اما روح‌الله در همان روز اول فیلمبرداری پایش شکست و چون حرکت نداشت او با همان وضعیت کار کرد و تلاشش نتیجه داد و مزد آن را گرفت. تک‌تک این بچه‌ها سرمایه ملی کشور هستند و گنج این مملکت که می‌توانند روزی بچه خورشید باشند. امیدوارم با این فیلم آینده درخشانی داشته باشند و با تدبیری که دوستان پلتفرم فیلیمو در نظر گرفتند، امیدوارم اتفاقات خوبی رخ دهد.

در ادامه این مراسم جایزه جشنواره ونیز به روح‌الله زمانی که به دلیل مثبت بودن تست کرونا نتوانست گروه‌ را همراهی کند، به همراه لوح تقدیر و حمایت در زمینه گذراندن یک دوره کامل بازیگری در آموزشگاه بامداد به او اهدا شد.

همچنین لوح تقدیر و حمایت تا زمان دانشگاه از سوی این پلتفرم به تک‌تک بازیگران نوجوان این فیلم تعلق گرفت.

در پایان این مراسم از نیما جاویدی فیلمنامه‌نویس، بیتا موسوی مدیر روابط عمومی فیلم، امید امیدپور دستیار تهیه‌کننده و مجید مجیدی کارگردان "خورشید" تجلیل شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو