مشکلات پوستی در بارداری، چگونگی درمان

منبع: نی نی بان

156

1399/7/8

16:30


یکی از تغییرات بدن در دوران بارداری ایجاد تغییر در ظاهر پوست است. تغییراتی همچون آکنه، تغییرات خال، کشش پوست، تغییر رنگ پوست است.

شایع ترین مشکلات و تغییرات پوستی در دوران بارداری
مادر شدن رویای خواستنی زندگی هر زن می باشد. بسیاری از زنان خوش شانس هستند زیرا دوران بارداری را به آسانی سپری می کنند و حتی زیباتر و قوی تر می شوند اما بااین حال، زنان دیگر با مشکلاتی مانند مشکلات پوستی روبرو می شوند و همانطور که بر زیبایی آنان اثر می گذارد، زندگی شان نیز دچار مشکل خواهد شد. 

12 مورد از مشکلات پوستی بدن و صورت در بارداری
آکنه
در طی بارداری زنان با بسیاری از مشکلات از جمله بیماری صبحگاهی ، تهوع ، تغییر حالت ،تغییرات خلق و خوی، مشکلات پوستی و....دسته و پنجه نرم می کنند . بطور معمول در دوره ای خاص با این تغییرات مواجه می شوند. از جمله مشکلات پوستی شایع در دوران بارداری آکنه می باشد که توسط هورمون پروژسترون ایجاد می شود.
برای از بین بردن آکنه راهکارهای زیر را دنبال کنید 
در حقیقت آکنه شامل جوش و برجستگی پوست می شود که دراین دوران حساسیت برانگیز است. برای مسدود سازی پوست چرب خود از برخی اسکراب ها مبتنی بر جو دو سر استفاده کنید. البته که نمی توان از دارو برای مبارزه با آکنه دراین دوران استفاذه کرد زیرا دچار نقایصی هنگام تولد نوزاد خواهد شد. سبوم، محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها ایجاد کرده و باعث ملتهب شدن آکنه می شود. آکنه ممکن است که در هر زمان از بارداری ظاهر شود و می تواند شدید، خفیف و یا متوسط باشد. برای کاهش این نارضایتی زنان باردار روزانه باید صورت خود را با پاک کننده و صابون های ملایم شستشو دهند.
از اسکراب دستشویی تنها برای شستن دست هایتان استفاده کنید.
علاوه براین اگر پوست خود را مرطوب می کنید از مرطوب کننده های بدون چربی استفاده کنید.
برای جلوگیری از ایجاد جای جوش از فشردن آن خودداری کنید.
اگر آکنه شما واقعا شدید است با متخصص پوست مشورت کنید. زنان باردار باید از مصرف داروهایی چون تتراسایکلین ،مونوکلین،ایزوتریتنوئین،داکسی سایکلین و غیره خودداری کنند زیرا باعث نقص هنگام تولد می شوند.
برای درمان آکنه از گوگرد، روغن درخت چای یا اسید لاکتیک به عنوان راه حل های طبیعی و امن استفاده کنید.
خارش 
خارش پوست یکی از مهمترین مشکلات پوستی در دوران بارداری است. اگر روزی به خارش پوست مبتلا شدید بدانید که تنها نیستید زیرا هزاران مادر در آینده نیز این مشکل را خواهند داشت. بطور معمول به دلیل افزایش استروژن در بدن در دوران بارداری بیشتر در اطراف سینه، شکم و پاها احساس خارش خواهید داشت و علاوه براین ، زنان ممکن است با مشکلات پوستی دیگری همچون خشکی پوست ،اگزما، پسوریازیس و....روبرو شوند. بعضی از آن ها خوش شانس هستند زیرا وضعیت آنان بدتر نمیشود اما بعضی از زنان احساس وحشتناکی ازاین وضعیت پوستی را تجربه خواهند کرد. آن ها حتی شب ها نمی توانند بخوابند و به دلیل این خارش در روز نمیتوانند کاری انجام دهند.
چگونه می توان خارش پوست را تسکین بخشید؟
پرهیز کردن از حمام آب داغ
استفاده از صابون های ملایم
ماساژ دادن آرام پوست با ماسک جودوسر
خنک نگه داشتن قسمت خارشی پوست
محدود کردن در معرض آفتاب بودن
پوشیدن لباس های نخی
اگر پوست شما دراثر خارش دون دون شد یا جوش زد با پزشک مشورت کنید و دستورالعملی را که میگوید اجرا کنید. بعضی از زنان تنها احساس خارش در پوست دارند اما برخی دیگر هنگام خارش پوستی دچار ضعف ، حالت تهوع، بی اشتهایی، زردی و... می شوند . اگر مبتلا به کلستاز شدید با پزشک مشورت کنید زیرا هنگام تولد نوزاد ممکن است دچار نقایصی شود.
برای تسکین خارش پوست می توانید از برخی پماد های موضعی استفاده کنید و خبر خوش این است که خارش پوست پس از تولد نوزاد ناپدید می شود. در طول بارداری ممکن است ازاین وضعیت احساس راحتی نداشته باشید و حتی ممکن است این خارش تا پاها، بازوها، کمر، باسن ، ران ، دست، صورت و گردن گسترش یابد و علاوه براین برخی از زنان ممکن است از بیماری پریگو رنج ببرند.
پریگو در دوران بارداری توسط قلع ایجاد می شود که معمولا درسه ماه دوم یا سوم بارداری رخ می دهد و در بدن خود احساس آزار دهنده خارش خواهید داشت. معمولا پریگو پس از تولد نوزاد از بین می رود و خطری از لحاظ مشکل پوستی نوزاد شما را تهدید نخواهد کرد.
تغییرات خال 
تغییرات در خال نیز یکی دیگر از مشکلات پوستی در دوران بارداری است که به دلیل سطح بالای استروژن خال ها تیره تر و بزرگ تر می شوند اما با این حال ، اگرخال شما بطور نامتعارفی تغییر اندازه، رنگ و شکل داد سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا سرطان پوستی را به دنبال دارد.
ملاسما و اضافه شدن جوش های زیر پوستی 
ملاسما یکی دیگر از مشکلات شایع پوستی در دوران بارداری است و ماسک بارداری نامیده می شوند . این مشکل ناشی از افزایش سطح استروژن است که باعث ایجاد ملانین اضافی می شود . ملاسما در پوست های تیره ، تیره تر است و بطور معمول در بینی، لب فوقانی، پیشانی و گونه ها ظاهر می شود . درمان این بیماری پوستی استفاده روزانه از ضدآفتاب است و اینکه در صورت لزوم هنگام آفتاب از خانه خارج شوید و اگر مجبور شدید هرروز از خانه خارج شوید از برخی محصولات مراقبتی پوست که شامل ویتامین سی، اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک می باشد، استفاده کنید. این مشکل پوست شما را در بارداری تیره می کند و در حالی که اضافه شدن جوش های زیر پوستی در سه ماه دوم رخ می دهد، ممکن است بعد از تولد نوزاد کمرنگ و یا ازبین روند.
برای رهایی از ملاسما کرم هایی را با دستور پزشک استفاده کنید و همچنین از آفتاب 10 صبح تا 2 بعدازظهر دوری کنید و اگر نیاز شد حتما از ضدآفتاب استفاده کنید.
علائم کشش پوست
کشش پوست معمولا در بارداری خصوصا سه ماه آخر مشاهده می شود و دراین زمان شکم بزرگی خواهید داشت. برای کاهش این مشکل و تحریک کلاژن سازی از روغن حیوانی و یا روغن نارگیل برای ماساژ استفاده کنید. علاوه بر کشش پوست ، زنان باردار ممکن است برخی از مشکلات پوستی دیگر مانند لک ها و ترک های بارداری و تغییر رنگ پوست را نیز داشته باشند که به دلیل تغییرات هورمونی و سیستم ایمنی بدن بوجود می ایند. درواقع این مشکل ریشه ژنتیکی نیز دارد یعنی اگر مادر و یا خواهر شما نیز در بارداری این مشکل را داشته اند احتمال این که شما نیز آن را در اثر افزایش وزن و حاملگی تجربه کنید بالا می رود. بطور معمول علائم کششی ابتدا دارای رنگ قرمز و براق هستند و سپس به سفید یا نقره ای تغییر رنگ می دهند و می توانید برروی سینه، باسن و ران خود آن ها را مشاهده کنید. این وضعیت با بزرگ شدن شکم بیشتر می شود. بسته به رنگ پوست شما این رنگ های پوستی از قهوه ای تیره، بنفش، قهوه ای م ایل به قرمز و صورتی متغیر است. اگر شما به سرعت وزن بگیرید و بارداری چند قلویی داشته باشید خطر ابتلا به علائم کششی بیشتر خواهد شد.
برای بهبود این مشکل، به صورت مداوم شکم، باسن، ران و لگن خود را با مواد طبیعی مرطوب نگه دارید.
خطوط نیگرا 
این مشکل پوستی در بین تمامی زنان باردار رایج است. اگر تا به حال بارداری را تجربه کرده باشید این خطوط برای شما آشنا خواهند بود. این خط از مرکز ناف تا مرکز استخوان سینه کشیده می شود و ممکن است بالاتر نیز گسترش یابند. در سه ماه دوم بارداری این خط تیره تر می شود و مطمئنا در زنانی که پوست تیره دارند تیره تر است و ماه ها پس از زایمان ناپدید خواهند شد.
تغییر رنگ پوست 
متاسفانه تعدادی از زنان این مشکل را تجربه می کنند. در پوست های تیره صورت تیره تر می شود، جوش های زیر پوستی و خال ها بزرگ تر می شوند و برخی نیز ممکن است خال جدیدی را در صورت خود مشاهده کنند. علاوه براین ، نوک سینه وهاله اطراف آن نیز تیره تر می شوند. در سه ماه نخست بارداری کف دست و پای شما قرمز می شود و ممکن است در پاهایتان نیز احساس خارش داشته باشید. در حقیقت 70٪ زنان باردار این مشکلات را دارند و شما تنها نیستید. این تغییرات در پیشانی ،گونه، لب فوقانی و بینی به وضوح دیده می شوند.
برای کاهش این مشکلات نکات ذیل را دقت بفرمایید:
پوست خود را در معرض آفتاب قرار ندهید خصوصا اینکه در هنگام بیرون رفتن از منزل از ضد افتاب استفاده کنید.
با پوشیدن پیراهن آستین بلند و کلاه لبه دار از پوست خود محافظت کنید.
از کرم های پوست سبک و پاک کننده ملایم استفاده کنید.
پس از زایمان با پزشک خود درباره ی بهترین درمان برای این مشکل مانند لیزر درمانی برای روشن تر شدن قسمت های تیره پوست مشورت کنید. در برخی موارد تغییر رنگ پوستی ممکن است علائم سرطان و یا سایر مشکلات پوستی باشد بنابراین اگر این مشکل همراه خونریزی، قرمزی پوست، حساسیت و درد بود فورا با پزشک درمیان بگذارید.
رگ های خونی 
رگ های عنکبوتی یکی دیگر از مشکلات پوستی در دوران بارداری است که این رگ های پوستی بخصوص در خانم های لاغر قابل مشاهده خواهند بود. رگ های عنکبوتی در صورت ، پا و بالاتنه شایع تر می باشد و زمان بیشتری را برای کاهش و محدود کردن شان نسبت به دیگر مشکلات پوستی می طلبد. در صورت لزوم برای تزریق با پزشک مشورت کنید.
رگ های واریس همچنین یکی دیگر از مشکلات پوستی رایج در دوران بارداری است که رگ ها متورم شده و در نزدیکی سطح پوست مشاهده می شوند. آن ها به رنگ های بنفش و آبی هستند. این رگ های واریسی ممکن است باعث چاقی و سنگینی پا ها شوند. خانم های باردار ازاین مشکل وحشت دارند و این رگ های خونی عملکرد قلب را مختل می کنند زیرا هنگام بارداری میزان خون بدن افزایش میابد درنتیجه برروی رگ ها فشار وارد می شود پس رگ ها شانسی برای استراحت نخواهند داشت. البته اگر سابقه ژنتیک داشته باشید احتمال آن برای شما نیز وجود دارد و علاوه براین اگر افزایش وزن سریعی داشته باشید رگ های واریسی نیز بیشتر هستند.
آیا می توان از واریس جلوگیری کرد؟ پاسخ این است که شاید، شما می توانید تا حدی از آن جلوگیری کنید یا آن را محدود کنید.
یادگیری نکاتی برای بهبود این مشکل به شرح زیر است:
به طور مرتب ورزش کنید.
وزن خود را متعادل نگه دارید و از افزایش وزن خودداری کنید.
هنگام نشستن به پاهایتان استراحت دهید.
هنگام نشستن پاهایتان را روی یکدیگر نیندازید.
از ایستادن و نشستن طولانی مدت پرهیز کنید و استراحت داشته باشید.
با گذاشتن یک بالشت در پشت و خوابیدن به سمت چپ خواب بهتری داشته باشید.
از جوراب های مخصوص استفاده کنید.
تگ (منگوله) های پوستی
تگ های پوستی یک نوع بافت یا زائده پوستی بدون درد از جنس پوست خودتان هستند. اگر شاهد این پولیپ های ریز می باشید پس مبتلا به آن هستید. این تگ ها معمولا در زیر سینه، گردن، بازو و کمر مشاهده می شود که با چند بار زایمان ازبین می رود. تگ های پوستی توسط جراحی برداشته و از سطح پوست جدا می شوند.
حساسیت پوستی
حساسیت پوستی مشکلی است که در بیشتر بارداری ها وجود دارد. پوست زنان ممکن است دراثر استفاده از اسکراب و لوسیون به سادگی قرمز، کبود و یا تیره شود و در نتیجه بسیاری از خانم ها محصولات شستشوی ملایم و یا از صابون طبیعی برای شستشو و لایه برداری از صورت انتخاب می کنند. برای رفع حساسیت پوستی ازاستفاده عطر، پارابن، تریکلوزان برای کودکان و سلامتی پوست خودتان بپرهیزید.
خشکی پوست 
در حالی که تعدادی از زنان از آکنه یا حساسیت رنج می برند دیگر زنان از خشکی پوستشان می نالند. خشکی پوست یکی از مشکلات شایع در کنار دیگر مشکلات پوستی در دوران بارداری می باشد. بهترین و آسان ترین راه برای درمان این مشکل نوشیدن آب فراوان و استفاده از مرطوب کننده ها و نرم کننده های پوستی می باشد و همچنین می توانید از تعدادی لوسیون طبیعی برای محدود کردن این خشکی استفاده کنید. از گرفتن دوش آب گرم جلوگیری کنید و از جو دوسر هنگام حمام استفاده کنید و از روغن هایی مانند روغن نارگیل و زیتون برای تسکین پوست استفاده کنید.
تحریکات پوستی
خارش و قرمزی پوست در زنان باردار بسیار ناخوشایند است. در حقیقت خارش دست و پا ممکن است علائم مشکل کبدی باشد و در زنان باردار نشانه ای از کلستاز می باشد.
دیگر مشکل شایع در بارداری pupp(مخفف پاپول و پلاک های کهیری بارداری) است که معمولا در شکم ظاهر می شود. این مشکل برای کودکان مضر نیست اما برای شما ناخوشایند است.
معمولا در اوایل بارداری اتفاق میافتد و دلیل آن ژنتیک و تغییرات هورمونی در بدن است.
برای کاهش این مشکل به نکات ذیل دقت کنید:
از حمام جوش شیرین و جو دوسر استفاده کنید.
از کمپرس سرد استفاده کنید.
پوست را با آلوئه ورا آغشته کنید.
و اگر وضعیت شما بدتر شد با پزشک مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو