گردشگری ایستگاه پایانی قطار رونق اقتصاد سیستان و بلوچستان است

منبع: همگردی

87

1399/7/8

18:02


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، گردشگری ایستگاه پایانی قطار رونق اقتصاد سیستان و بلوچستان است.

داستان چیست؟

در دنیای امروز، گردشگری یک ظرفیت مهم بشمار می رود که دسترسی به مؤلفه های اساسی همچون ایجاد اشتغال، افزایش رفاه عمومی و رفع فقر و همچنین ایجاد نشاط اجتماعی را ممکن می سازد.

گردشگری در حال حاضر، یکی از منابع مهم تولید ثروت و ارزآوری در کشورهای مختلف محسوب می شود، بطوریکه کشورهایی همچون فرانسه و ترکیه بیش از سایر صنایع، روی صنعت گردشگری برنامه ریزی کرده اند.

این صنعت در سرتاسر دنیا، در حال گسترش است. در سال 1950، جهان تنها حدود 25 میلیون توریست را به خود دیده بود، اما در سال 2007 این آمار به 825 میلیون نفر در سال رسید و در سال 2017 نیز در مجموع یک میلیارد و 323 میلیون نفر توریست برای بازدید از مقاصد تاریخی، طبیعی و گردشی سایر کشورها، خاک کشور خود را ترک کردند. پیش بینی می شود تا سال 2030 جهان بیش از 1,8 میلیارد گردشگر داشته باشد که این نشان از چشم انداز بسیار روشن این صنعت در جهان دارد.

حال باید دید سهم ایران و استان سیستان و بلوچستان در این صنعت ارزآور، چه میزان بوده است؟ اما آمارها نشان می دهد که ما در این زمینه، بیشتر «صادرکننده گردشگر» بوده ایم تا «واردکننده». بطوریکه رقم حضور ایرانیان تنها در ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس، سالانه بیش از 700 هزار نفر، برآورد می شود، در مقابل، سهم اندکی در جذب گردشگر داشته است.

در شرایط فعلی که کشورمان تحت تأثیر تحریم های شدید قرار گرفته و جنگی اقتصادی بر ما تحمیل شده، توسعه گردشگری می تواند بهترین گزینه برای رونق اقتصادی باشد. صنعتی که نقاط مختلف کشورمان از جمله سیستان و بلوچستان، ظرفیت های طبیعی و تاریخی لازم برای توسعه آن را دارند.

جایگاه ویژه سیستان و بلوچستان در توسعه گردشگری

سیستان و بلوچستان، پهناورترین استان کشور، عضوی از پیکره ایران اسلامی است که علاوه بر تمدن کهن و فرهنگ غنی، از منابع طبیعی زیبایی برخوردار است که می تواند چشم هر گردشگر صاحب ذوقی را به سمت خود جلب کند.

سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای دریای عمان در جنوب استان، آثار تاریخی شهر سوخته و قلعه های باستانی در سیستان، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه های آب گرم، باغ های میوه های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، غارها و سنگ نگاره ها بخشی از جاذبه های تاریخی و گردشگری در سطح استان سیستان و بلوچستان است.

وجود گل فشان های متعدد در خاش و چابهار و همچنین چشمه های آب معدنی گرم در منطقه تفتان و بزمان و مناطق بکر و آرام با آب و هوای تمیز و لطیف و سواحل زیبا که می تواند برای هر انسانی آرامش بخش باشد، سیستان و بلوچستان را به مرکز تندرستی و آرامش تبدیل کرده و این ظرفیت ها زمینه ساز جذب گردشگر شده اند.

زاهدان؛ میزبان زوار پاکستانی و افغان

علاوه بر ظرفیت های طبیعی و تاریخی، ظرفیت های بکر معنوی نیز در شمال و جنوب استان از دیگر جلوه های گردشگری در استان است که می تواند زمینه حضور گردشگران مذهبی را در استان فراهم کند.

سیستان و بلوچستان از این منظر دارای ظرفیت های بی بدیلی است؛ مکان های مذهبی و تاریخی مختلف، بقعه ها و زیارتگاه ها، آثار تاریخی و اسطوره ای نظیر کوه خواجه بعنوان محل زندگی زرتشت، دریاچه هامون مقدس، آتشکده های اوشیدم، مقابر جالق سراوان می تواند ظرفیت ویژه ای برای جذب گردشگر باشد.

در کنار این موارد، در سالهای اخیر ورود زائران کشورهای همسایه از دروازه سیستان و بلوچستان برای زیارت حرمهای مطهر مشهد و قم و عتبات عالیات در کشور عراق سبب شده تا گردشگری مذهبی در جنوب شرق کشور به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

همه ساله زائران پاکستانی که برای رسیدن به کربلای معلی، گذر از ایران را به عنوان کوتاهترین، امن ترین و راحت ترین مسیر انتخاب می کنند، پس از ورود به میرجاوه، عازم زاهدان می شوند تا برای رسیدن به معشوق، مردم این دیار را مفتخر به میزبانی شان کنند.

زائران پاکستانی علاوه بر ماه محرم و صفر، در طول سال نیز با ورود به این استان راهی اماکن مذهبی کشور از جمله مشهد و قم می شوند، بطوریکه در طول سال به طور میانگین حدود 60 هزار نفر از آنان وارد این استان می شوند.

با اینکه سیستان و بلوچستان دارای قابلیت های گردشگری بسیاری است و می تواند منبع درآمد پایدار برای منطقه و کشور باشد و از فقر و بیکاری مردم بکاهد، اما واقعیت امر این است که به اذعان مسئولان استان، صنعت گردشگری نتوانسته موفقیت چندانی به دست بیاورد.

توسعه گردشگری، رونق اقتصاد و کاهش فقر را به دنبال دارد

مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان پیرامون گردشگری ایستگاه پایانی قطار رونق اقتصاد سیستان و بلوچستان است، بیان کرد: در حال حاضر، رتبه نخست میزان اشتغال به صنعت گردشگری اختصاص دارد، از این رو این صنعت بسیار مورد توجه قرار گرفته، اما متأسفانه در استان ما هنوز برخی زیرساخت های متناسب با نیاز گردشگران ایجاد نشده است.

وی افزود: با توجه به موقعیت اقلیمی استان، باید به جای تمرکز روی هتل سازی، بر روی تنوع بخشی در مقاصد و محصولات گردشگری کار کرده و با ایجاد اقامتگاه های ارزان مانند بوم گردی ها، فرصت های جدیدی را برای توزیع سفر در استان فراهم کنیم.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: حدود 51 درصد جمعیت استان ما در مناطق روستایی و عشایری زندگی می کنند؛ بنابراین باید آن را یک فرصت دانست و در مناطق فقیر مرزی و حاشیه ای توسعه ایجاد کرد، چرا که مناطق دور افتاده به لحاظ وجود مناظر زیبا، بدیع، بکر و دست نخورده، حیات وحش و فرهنگ محلی دارای قابلیت بسیاری در جذب گردشگران هستند.

وی گفت: توسعه گردشگری، رونق اقتصاد و کاهش فقر را بدنبال دارد و از این رو، هرچه بیشتر در این زمینه هزینه کنیم، سودآوری بیشتری به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین همچنان که برای ایجاد طرحهای توسعه پایدار حرکت می کنیم، باید از فرصت منحصر به فرد ظرفیتهای گسترده گردشگری نیز برای توسعه استان بهره برد.

میرحسینی بیان کرد: توسعه گردشگری در نواحی روستایی سیستان و بلوچستان می تواند زمینه ساز رشد اقتصادی، متنوع سازی اقتصاد روستایی، ایجاد اشتغال و درآمد، کاهش مهاجرت و بهبود زیرساخت ها در مناطق روستایی شود.

گردشگری ایستگاه پایانی قطار رونق اقتصاد سیستان و بلوچستان است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو