چگونه از عفونت ادراری در بارداری جلوگیری کنیم؟

منبع: نی نی بان

99

1399/7/8

19:06


در دوران بارداری به دلیل بزرگ تر شدن حجم رحم و فشاری که به مثانه وارد می شود احتمال عفونت ادراری در بارداری بسیار بیشتر است. به همین دلیل در دوران بارداری بهتر است کارهایی رو انجام بدید که عفونت دستگاه ادراری در دوران بارداری اتفاق نیوفتد.
اگر قبلاً دچار عفونت ادراری شده باشید ، احساس سوزش همراه با ادرار را می دانید. در دوران بارداری ، عفونت ادراری حتی شیوع و احتمال بیشتری دارد. شما ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکنید ، که در صورت عدم درمان می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. خوشبختانه ، این عفونت شایع به راحتی درمان میشه ، بنابراین شما سالم می مانید و بسیار راحت تر هستید.

عفونت ادراری چیست؟
عفونت ادراری نوعی عفونت باکتریایی در دستگاه ادراری است که شامل مثانه (جایی که به آن سیستیت حاد یا عفونت مثانه گفته می شود) ، مجرای ادرار (به نام اورتریت) یا در موارد جدی تر ، کلیه ها (موسوم به حاد التهاب سلولی یا کلیه) می باشد.
دستگاه ادراری زباله و آب اضافی را از بدن خارج میکنه . از دو کلیه تشکیل شده است ، جایی که ادرار تولید می شود. دو حالب ، که ادرار را به مثانه منتقل می کند و مثانه که ادرار را جمع آوری و ذخیره می کند. و مجرای ادرار ، لوله ای که ادرار را از بدن شما خارج می کند. گاهی اوقات ، باکتری های طبیعی پوست و مناطق دیگر می توانند به مجاری ادراری تجاوز کنند ، جایی که به سرعت تکثیر می شوند و در نتیجه عفونت ایجاد می کنند.

عفونت ادراری در دوران بارداری چقدر شایع است؟
حداقل 5 درصد از زنان می توانند انتظار داشته باشند که حداقل یک بار در دوران بارداری عفونت ادراری داشته باشند.
در دوران بارداری ، فشرده سازی رحم در حال انعطاف ، به علاوه خواص شل کنندگی عضلانی هورمون های غرقاب در بدن و تمیز نگه داشتن ناحیه پرینه به دلیل بزرگ شدن کودک - باکتری های روده را که بی سر و صدا زندگی می کنند ، حتی راحت تر می کند پوست و دستگاه گوارش برای ورود به دستگاه ادراری منجر به عفونت ادراری شود.
در حالی که عفونت های مثانه بیشتر در بین زنان غیر باردار دیده می شود ، عفونت های کلیه در زنان حدود دو برابر بیشتر از عفونت های مثانه است. گفته می شود ، آنها هنوز هم بسیار نادر هستند و فقط در حدود 2 درصد از بارداری ها اتفاق می افتد.

راه های جلوگیری از عفونت ادراری در بارداری
اگرچه عفونت ادراری ممکنه در هر احتیاطی که انجام می دهید اتفاق بیفتد ، اما بعضی کارها در چند مرحله میتونن به شما در کاهش احتمال ابتلا به عفونت ادراری در دوران بارداری کمک کند:
مصرف آب را افزایش دهید
سعی کنید هر روز آب کافی بنوشید. افزایش زمان حمام به دفع باکتری ها از مجرای ادرار کمک می کند.با مصرف زیاد آب ، میزان دفع ادرار افزایش می یابد و از عفونت ادرار جلوگیری می شود.
با دستشویی دوست شوید
ممکن است احساس کنید هر پنج دقیقه به دستشویی می پیچید ، اما مهم است که هرگز ادرار خود را نگه ندارید و هربار که احساس دستشویی دارید حتما به دستشویی بروید و ادرار کنید .نگه داشتن ادرار می تواند احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد.
سعی کنید هنگام نشستن روی توالت به جلو خم شوید . قبل از شب و رفتن به رختخواب برای خواب، دوباره مثانه خود را خالی کنید.
لباس زیر پنبه ای بپوشید
این به خشک ماندن ناحیه ی تناسلی کمک می کند ، زیرا باکتری در رطوبت رشد می کند.لباس های پلاستیکی به راحتی عرق می کنند و هوا را از خود عبور نمی دهند به همین دلیل موجب ایجاد رطوبت و باقی ماندن رطوبت می شود و رطوبت هم موجب ایجاد باکتری می شود. هنگام خواب ، حداقل گاهی اوقات اگر می توانید ، از پوشیدن لباس زیر صرف نظر کنید تا هوا خارج شود.
از جلو به عقب پاک کنید
آناتومی بدن زنانه به گونه ای است که مقعد عقب تر از ناحیه ی ادرار قرار دارد .زمانی که مدفوع صورت میگیرد نباید خودتان را از عقب به جلو بشویید که با اینکار باعث انتقال آلودگی ها به ناحیه ی تناسلیتان می شوید و در نتیجه عفونت ادراری میتواند اتفاق بی افتد. پس حتما از جلو به عقب خود را بشویید.
از محصولات بهداشتی زنانه خودداری کنید
دوش واژینال ، پودرها و محصولات معطر (ژل های روان کننده ، صابون ها ، اسپری ها ، مواد شوینده و دستمال توالت) می توانند باعث تحریک منطقه آسیب پذیر شوند و در نتیجه ناجیه ی ادرار را مستعد عفونت کنند.
خوب و سالم غذا بخورید
با داشتن یک رژیم سالم در بارداری و تحرک مناسب و کافی ، مقاومت خود را بالا نگه دارید. برخی از پزشکان توصیه می کنند در صورت استفاده از آنتی بیوتیک ، ماست حاوی پروبیوتیک برای کمک به ترمیم تعادل باکتری های مفید استفاده کنید.
اگرچه زمانی تصور می شد که ترکیبی در آب زغال اخته می تواند به کاهش عود UTI کمک کند ، اما اکنون کارشناسان می گویند که سود آن اندک است.
بهداشت را رعایت کنید
پرینوم خود را با شستشوی خارجی هر بار دوش گرفتن کاملاً تمیز نگه دارید . همچنین بهتر است قبل و بعد از رابطه جنسی محل را بشویید و مثانه خود را تخلیه کنید.
مصرف برخی مکمل ها
یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که ترکیبی از ویتامین C و پروبیوتیک ها ممکن است به درمان عفونت ادراری مکرر در زنان کمک کند.
برخی از خانمها ممکن است درمانهای فوق را به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها انتخاب کنند. با این حال ، آنها همیشه باید قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنند. یک پزشک برای بررسی اثربخشی درمان های طبیعی و اطمینان از بدتر نشدن عفونت ادراری ، بارداری را به طور منظم کنترل می کند.

علائم عفونت ادراری در بارداری
بدن هر زن متفاوته ، بنابراین هرگونه درد و ناراحتی را که احساس می کنید سریعاً به پزشک خود اطلاع بدید - به خصوص اگر هر یک از این علائم معمول عفونت ادراری را تجربه کنید:
احساس سوزش در هنگام ادرار کردن
سفرهای مکرر برای دفع ادرار به دستشویی (گرچه تکرر ادرار در دوران بارداری به تنهایی امری عادی و بی ضرر است)
اشتیاق شدید به دفع ادرار در حالی که مقدار دفع ادرار کم است.
ادرار ابری ، تاریک ، خونی یا بوی بد
تب درجه پایین
درد یا ناراحتی در زیر شکم
دردی که در یک یا دو طرف بین شکم فوقانی یا پشت رخ می دهد. این می تواند نشان دهنده عفونت کلیه باشد که باید فوراً درمان شود.
لرز ، حالت تهوع ، استفراغ و یا تب شدید ، که می تواند نشانه ای از عفونت کلیه باشد
علل عفونت ادراری در دوران بارداری
نیاز مکرر به ادرار یکی از علائم رایج عفونت ادراری است.
چندین عامل می تونه منجر به عفونت ادراری در دوران بارداری بشه ، از جمله:

آناتومی بدن زنانه
همه زنان در معرض عفونت ادراری قرار دارن (حتی بیشتر از مردان زیرا در افراد مبتلا ، مجرای ادرار کوتاه تر است و ورود باکتری را به مثانه راحت تر میکنه ). اما زنان باردار ممکنه مستعدتر باشند: تغییر در هورمون ها ممکنه فرصتی راحت تر برای باکتری ها ایجاد کنه تا از طریق دستگاه ادراری حرکت کنند و باعث ایجاد عفونت شوند. رحم در حال رشد شما همچنین فشار بیشتری بر مثانه شما وارد میکنه و تخلیه کامل آن از ادرار را دشوار می کنه (این بدان معناست که زنانی که چند قلو دارند یا به خصوص مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند.)

باکتری از روده
باکتری های مولد UTI می تونن از چندین مکان بیرون بیایند. تا حد زیادی شایعترین مهاجم باکتریایی ، E. coli از روده است. از آنجا که مجرای ادرار نزدیک به راست روده قرار دارد ، می توان این باکتری ها را به مجرای ادرار منتقل کرد. پاک کردن از جلو به عقب (به جای پشت به جلو) هر بار که از سرویس بهداشتی استفاده می کنید می تواند باعث دور ماندن باکتری ها از این قسمت شود.

مقاربت
رابطه جنسی در دوران بارداری کاملاً سالم است (مگر اینکه پزشک شما خلاف این را به شما بگوید) - اما یک نکته منفی نیز وجود دارد: همچنین ممکنه منجر به عفونت ادراری شود ، زیرا ممکن است باکتری های نزدیک واژن از جمله E. coli) ) به مجرای ادرار منتقل شوند. مقاربت. ممکن است رمانتیک نباشد ، اما مهم است که قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید تا آن باکتری ها را خارج کنید. شستشوی ناحیه در زیر دوش نیز به جلوگیری از عفونت ادراری کمک می کنه .

استرپتوکوک گروه B
این نوع باکتری ها که معمولاً در دستگاه روده حمل می شوند ، می تونن باعث عفونت ادراری در دوران بارداری بشن در اواخر بارداری ، پزشک شما را برای این عفونت آزمایش می کنه و در صورت لزوم با آنتی بیوتیک درمان میکنه .

عامل بارداری
در دوران بارداری ، رحم برای جنین در حال رشد منبسط می شود. این انبساط باعث فشار به مثانه و حالب میشه. حالب ها لوله هایی هستند که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند.

تغییر در محتویات ادرار
همچنین ادرار اسیدی کمتری دارد و حاوی پروتئین ها ، قندها و هورمون های بیشتری در دوران بارداری است. این ترکیب عوامل خطر بروز عفونت ادراری را افزایش می دهد.

عفونت در حین زایمان
زنان همچنین در حین زایمان و پس از آن مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستن. در هنگام زایمان ، خطر ورود باکتری به دستگاه ادراری افزایش پیدا میکنه. پس از زایمان ، یک زن ممکنه حساسیت مثانه و تورم را تجربه کنه ، که باعث میشه UTI بیشتر شود.
همچنین برخی از عوامل خطر کمتر قابل اجتناب نیز وجود دارد. اگر هر یک از این موارد در مورد شما صدق می کند ، حتماً آنها را با پزشک خود در میان بگذارید تا بتوانید از نزدیک علائم عفونت را کنترل کنید:
تاریخچه عفونت های مکرر UTI
دیابت مادر
داشتن چندین فرزند
چاقی
فعال جنسی بودن
بیماری سلول داسیشکل
جراحی قبلی دستگاه ادراری
آسیب به اعصابی که مثانه را کنترل می کنند به دلیل بیماری پارکینسون ، مولتیپل اسکلروزیس یا آسیب جسمی

تشخیص و درمان عفونت ادراری
فکر می کنید ممکن است UTI داشته باشید؟ روش استاندارد تشخیص (در دوران بارداری یا غیر آن) کشت ادرار است. بیشتر پزشکان یک نمونه ادرار را از بیمار می گیرند ، این نمونه در ظرف های تمیز و استریل باید تحویل داده شود تا نتیجه ی آزمایش مطمین باشد.
در صورت تشخیص عفونت ادراری، پزشک احتمالاً برای از بین بردن تمام باکتری ها یک آنتی بیوتیک بدون بارداری به مدت هفت تا 14 روز برای شما فراهم می کند. حتماً دوره کامل توصیه شده را دنبال کنید ، حتی اگر در اواسط درمان احساس بهبودی کردید و مقدار زیادی آب بنوشید. اگر عفونت به کلیه های شما رسیده باشد ، پزشک ممکن است پیشنهاد کند در بیمارستان بمانید ، تا آنتی بیوتیک دریافت کنید.
بخاطر داشته باشید: برخی از خانمها دچار عفونت ادراری هستند که هیچ علائمی ندارد. از آنجا که یک عفونت درمان نشده می تواند منجر به عوارضی شود - از جمله عفونت کلیه و به طور بالقوه ، افزایش خطر محدودیت رشد جنین ، پره اکلامپسی و زایمان زودرس - در صورت داشتن علائم مشابه عفونت ادراری ، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. به همین ترتیب ، آزمایش ادرار در ویزیت های منظم قبل از تولد شما واقعاً مهم است.

عوارض عفونت ادراری در بارداری
بدون درمان ، عفونت ادراری می تونه در دوران بارداری عوارض جدی ایجاد کنه. عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:
عفونت کلیه
تولد زودرس
سپسیس
نوزادی که از زنی مبتلا به UTI درمان نشده متولد میشه ، ممکن است هنگام زایمان نیز وزن کم داشته باشد.
اگر UTI به کلیه ها سرایت کند ، این می تواند عوارض بیشتری ایجاد کند ، مانند:
کم خونی
فشار خون بالا ، یا فشار خون بالا
پره اکلامپسی
تجزیه گلبول های قرمز یا همولیز
تعداد پلاکت خون کم ، یا ترومبوسیتوپنی
باکتری در جریان خون ، یا باکتریمی
سندرم دیسترس تنفسی حاد
در برخی موارد ، عفونت ممکن است به نوزاد تازه متولد شده منتقل شود و باعث ایجاد یک عارضه نادر اما شدید شود. حضور در غربالگری های عفونت ادراری در دوران بارداری و در صورت بروز سریع درمان می تواند از بروز این عوارض جلوگیری کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو