نقش هورمون ملاتونین در خواب راحت و نحوه افزایش آن در بدن

نقش هورمون ملاتونین در خواب راحت و نحوه افزایش آن در بدن


منبع: آرگا

198

1399/7/8

20:02


در این مقاله شما را با هورمون ملاتونین و نقش آن در بدن آشنا می کنیم. روش های زیادی برای بدست آوردن این هورمون وجود دارد که می توانید از آن ها برای افزایش ملاتونین استفاده کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

نقش هورمون ملاتونین در خواب راحت و نحوه افزایش آن در بدن

ملاتونین یکی از هورمون هایی می باشد که اهمیت بسیار زیادی برای خواب دارد و اگر دچار بی خوابی شده اید بهتر است سطح هورمون های بدن را اندازه گیری کنید. از این هورمون در ساخت دارو های خواب آور استفاده می شود.

هورمون ملاتونین

فواید هورمون ملاتونین

ملاتونین یکی از هورمون های بدن می باشد که می تواند در کنترل چرخه خواب و بیداری مفید باشد و در صورت کاهش تولید آن مشکلاتی برای شما ایجاد می شود. در نظر داشته باشید که برخی از خوراکی ها و مواد غذایی می توانند در تولید بیش تر این هورمون نقش داشته باشند بنابراین حتما نیازی به استفاده از قرص های خواب نمی باشد و شما می توانید با مصرف این خوراکی ها خوابی راحت داشته باشید.  در ادامه فواید دیگر این هورمون در بدن را برای شما بیان می کنیم.

ضد پیری

ملاتونین یکی از هورمون هایی می باشد که می تواند از پیری جلوگیری کند. بنابراین اگر می خواهید جوان بمانید بهتر است مراقب میزان ملاتونین بدن خود باشید.

ضد سرطان ومبارزه با برخی بیماری ها

برخی از تحقیقات نشان داده اند که ملاتونی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند از ایجاد سرطان جلوگیری کند. در نظر داشته باشید که قدرت آنتی اکسیدانی این هورمون ۲۰۰ برابر بیش تر از ویتامین E می باشد بنابراین می تواند با بیماری هایی که در اثر رادیکال های آزاد ایجاد می شود مبارزه کند. از این بیماری ها می توان به آب سیاه، سندروم دیسترس تنفسی حاد، بیماری های عصبی و بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد.

کاهش کلسترول بد

همانطور که می دانید دو نوع کلسترول در بدن وجود دارد که یکی از آن ها برای بدن غیر ضروری و مضر است. این هورمون می تواند این نوع کلسترول را از بدن بیرون کند.

تاثیر ملاتونین بر کلسترول بد خون چیست؟

تاخر در آلزایمر

علایم آلزایمر ممکن است برای بسیاری از افراد ناراحت کننده باشد ولی بر اساس آزمایش هایی که انجام شده است نشان داده شده است که هورمون ملاتونین می تواند در این امر تاخیر بسیار زیادی ایجاد کند و بیماری آلزایمر را ۵ الی ۸ سال عقب بیندازد.

دیابت و هورمون ملاتونین

باید بدانید که یکی دیگر از فواید این هورمون مبارزه با بیماری قند خون می باشد. اگر ملاتونین در بدن شما کاهش چشم گیری داشته باشد و شما متوجه آن نشوید قطعا در آینده ای نزدیک دچار دیابت نوع دو خواهید شد.

تقویت استخوان ها

ملاتونین یکی دیگر از موادی می باشد که می تواند به شما در تقویت و استحکام استخوان ها کمک کند. در واقع ملاتونین با جلوگیری از پیری استخوان ها می تواند از ساییدگی استخوان و پوکی آن جلوگیری کند. باید بدانید که این هورمون در اثر افزایش سن کاهش می یابد از این رو اگر بالای ۵۰ سال می باشید بهتر است آزمایشی بدهید و میزان این هورمون در بدن را کنترل کنید.

تقویت استخوان ها با ملاتونین

دریافت ملاتونین

باید بدانید که راه های بسیار زیادی برای دریافت ملاتونین وجود دارد و شما می توانید یکی از آن ها را انجام بدهید تا تولید این هورمون افزایش یابد. در نظر داشته باشید که تولید این هورمون را علاوه بر مکمل ها می توانید با مصرف برخی از مواد غذایی افزایش دهید. در ادامه مواد غذایی که باعث افزایش این هورمون می شود را برای شما بیان می کنیم.

آناناس

آناناس یکی از میوه هایی می باشد که دارای تریپتوفان است و می تواند منجر به افزایش سروتونین در بدن شود. سروتونین یکی از نورترانزمیتور هایی می باشد که  باعث ایجاد خلق و خوی خوب می شود و اگر این نورترانزمیتور در بدن کاهش داشته باشد ممکن است در تولید ملاتونین اختلال هایی ایجاد کند. برای جلوگیری از این امر می توانید مصرف آناناس را بالا ببرید.

موز

موز یکی از میوه هایی می باشد که برخی از افراد خوردن آن را دوست ندارند. باید بدانید که این میوه دارای خاصیت آرامبخشی می باشد و مغز را به طور طبیعی آرام می کند. این میوه هم مانند آناناس دارای تریپتوفان است و باعث افزایش ملاتونین می شود. می توانید از این میوه در ترکیب شیر یا اسموتی استفاده کنید.

هورمون ملاتونیین

جو دو سر

غلات نقش بسیار زیادی در رژیم های غذایی دارند و می توانند در کیفیت خواب اثرات مثبتی داشته باشند. جو دو سر به راحتی هضم می شود و می تواند استرس و اضطراب را از شما دور کند و ترشح ملاتونین را افزایش می دهد. بنابراین می توانید با مصرف روزانه این ماده غذایی در وعده صبحانه می توانید از بی خوابی رها شوید.

مارچوبه

مارچوبه دارای اسید فولیک بسیار زیادی می باشد و شما می توانید با مصرف این ماده به جذب بیش تر تریپتوفان کمک کنید و آسید آمینه های لازم برای خواب را فراهم کنید. البته مارچوبه فواید دیگری هم دارد و می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود.

مغز ها

خشکبار مقدار بسیار زیادی ملاتونین دارند. قبل از خواب سعی کنید از این مواد استفاده کنید تا بتوانید خوابی راحت را تجربه کنید.  اسید های چرب امگا ۳ در این مواد بسیار زیاد می باشند و شما می توانید با مصرف آن ها به سلامت دستگاه قلبی و رگ های بدن خود کمک کنید. در نظر داشته باشید که در مصرف مواد غذایی باید اعتدال داشته باشید و بهتر است آگاه باشید که مصرف بیش از حد این مواد می تواند باعث چاقی شما شود.

پیاز

یکی از موادی که خواص و فواید بسیار زیادی برای پوست و مو دارد پیاز می باشد. باید بدانید که این ماده دارای ملاتونین می باشد و آرامش بدن را تضمین می کند. البته پیاز دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی می باشد و می تواند با افزایش ادرار بدن را پاک کند.

تاثیر پیاز بر خواب چیست؟

دانه ها

باید بدانید که مصرف آجیل ها می تواند در داشتن خوابی راحت و طولانی به شما کمک کند. برای استفاده از دانه و آجیل ها می توانید به سراغ دانه کنجد و تخم کتان، تخمه کدو، تخمه هندوانه،‌تخم شربتی و هسته انگور بروید.

زنجبیل

زنجبیل دارای خاصیت بسیار زیادی دارد و می تواند برای داشت خوابی با کیفیت به شما کمک کند. این ماده خاصیتی ضد التهابی دارد و دارای ملاتونین می باشد. برای استفاده از این ماده می توانید هر شب سه ساعت قبل از خواب از زنجبیل استفاده کنید. می توانید زنجبیل را با چای و یا حتی با شیر مصرف کنید.

نکات مهم

در نظر داشته باشید که برای افزایش ملاتونین در بدن باید این نکات را رعایت کنید.

  1. در مکانی تاریک و بدون نور های مزاحم بخوابید.
  2. چند ساعت قبل از خواب نور های منزل خود را کاهش دهید.
  3. در طی روز حتما چند دقیقه ای را زیر نور خورشید باشید تا در تولید ملاتونین اختلالی ایجاد نشود و بدن بتواند آن را بسازد.
  4. در طی روز فعالیت های خود را افزایش دهید.
  5. بهتر است صبح بسیار زود از خواب بیدار شوید و بدن خود را به شب خوابیدن عادت بدهید زیرا هیچ خوابی جایگزین خواب در شب نخواهد بود.
  6. دیگر موادی که دارای ملاتونین است شامل سیب زمینی، گوجه فرنگی، برنج، گیلاس و انگور می باشد.
  7. بهتر است از مواد غذایی نام برده شده ۲ الی ۳ ساعت قبل از خواب استفاده کنید تا ترشح ملاتونین تحریک شود.

ملاتونین هورمون خواب است.

در نظر داشته باشید که برای داشتن یک زندگی خوب باید سبک زندگی مناسبی را در پیش بگیرید. در واقع رعایت آدابی خاص می تواند برای سلامت شما موثر باشد و شما را از خطر بیماری هایی مانند اختلال خواب و … حفظ کند. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را با کلیک بر روی لینک زیر درباره درمان خانگی و طب سنتی مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو