گسترش ضرب المثل از دل برود هرآنکه از دیده برفت با یک انشا انتقادی

منبع: ستاره

214

1399/7/8

21:01


گسترش ضرب المثل از دل برود هرآنکه از دیده برفت یکی از تمرین های مثل نویسی صفحه ۲۷ کتاب نگارش دوازدهم است. برای بازآفرینی و گسترش این ضرب المثل می توانید یک داستان یا یک انشا با مقدمه، بدنه و نتیجه بنویسید.

گسترش ضرب المثل از دل برود هرآنکه از دیده برفت

 

ستاره | سرویس فرهنگ و هنر - یکی از تمرین های مثل نویسی کتاب نگارش پایه دوازدهم گسترش ضرب المثل از دل برود هرآنکه از دیده برفت است. برای بازآفرینی یا نوشتن یک انشا درباره این ضرب المثل بهتر است ابتدا درباره مفهوم از دل برود هرآنکه از دیده برفت خوب فکر کنید و ان را سبک و سنگین کنید. آیا با این موضوع مواجه شده اید و به آن اهتقاد دارید؟ آیا خاطره ای دارید که شما را به یاد این مثل بیندازد؟ یا شاید هم نگاه انتقادی به چنین ضرب المثلی دارید. هر آنچه فکر می‌کنید را می‌توانید آزادانه با زبان ساده و روان بنویسید و مهارت های نوشتاری خود را نشان دهید. 

 

گسترش ضرب المثل از دل برود هرآنکه از دیده برفت

مقدمه

آدم قرار نیست به همه ضرب المثل ها اعتقاد داشته باشد و آن ها را قبول کند. ممکن است بعضی از آن ها فکر اشتباهی را در ذهن آدم‌ها جا بیندازد تا آنجا که تبدیل به یک فرهنگ اشتباه شده و حتی باعث رنجش دیگران بشود. یکی از این ضرب المثل ها، از دل برود هر آنکه از دیده برفت است، من این جمله را از آدم های بسیاری که دوست دارند همیشه نقش قربانی و مظلوم را بازی کنند بارها شنیده ام، اما هرگز به آن معتقد نیستم! 

بدنه

از نظر من علاقه ای که فقط با جلوی چشم دیگری بودن وجود داشته باشد و با دور شدن از بین برود، از اول هم احساس جدی‌ای نبوده که بعدا برای از دست رفتنش غصه بخوریم. اما اگر شما توقع دارید وقتی از کسی دور شدید، طرف مقابلتان شب و روز گریه و زاری کند و از کار و زندگی بیفتد، متاسفانه کمی لوس و پر توقع تشریف دارید. پس لطفا اینقدر از ضرب المثل از دل برود هر آنکه از دیده برفت به عنوان نیش و کنایه و آه و افسوس استفاده نکنید!

طبیعی است که هر انسانی وقتی از عزیزی دور می‌شود، یا خدای ناکرده عزیزش را از دست می‌دهد، در عین دلتنگی و پریشانی، به زندگی اش ادامه می‌دهد و پس از مدتی هم زندگی روال عادی و روزمره را به خودش می‌گیرد. اما بدون شک عشق و علاقه واقعی وقتی در قلب نفوذ کند هرگز از بین نمی‌رود و چه بسا با کهنه شدن این احساس در دل، عمیق‌تر هم بشود. 

اگر نگاهی به تاریخ ادبیات دنیا بیندازید و اشعار شاعران را از گذشته تا کنون بخوانید می‌بینید که عشق های واقعی با دور شدن، پر رنگ تر شده اند و از میان نرفته اند. این را در زندگی روزمره خود نیز می‌توانیم مشاهده کنیم. تلفن های راه دوری که فرزندان و پدر و مادرها را به هم نزدیک می‌کند، تماس های تصویری دو دوست که سال هاست از هم دورند اما دوستی‌شان پابرجاست، مزارهایی که پس از گذشت سال‌ها هنوز هر جمعه گلباران می‌شوند، و یادبودهایی که برای قهرمانان تاریخی هر ملتی برگزار می‌شود... همه و همه نشان می‌دهد خوبی و محبت از میان رفتنی نیست و نیازی به حضور فیزیکی ندارد. 

نتیجه

من برای کسانی که به ضرب المثل از دل برود هرآنکه از دیده برفت باور دارند، بسیار متاسفم. شاید آن ها از عزیزان و اطرافیان خود بی مهری و بی وفایی دیده اند. اما نباید به خاطر بدرفتاری بعضی از آدم های ناسپاس، بدبین باشیم و به عشق و محبت، ایمانمان را از دست بدهیم. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو