نکات تغذیه ای که پزشکان به هر کسی نمیگویند !!

36

1399/7/8

21:18


وقتی به پزشک مراجعه میکنیم اغلب پزشکان زمان کافی برای گفتن نکات تغذیه ایی مهم را نمی یابند اما ما در این مطلب شما را با نکات مهمی که پزشکتان درباره تغذیه سالم به شما نمی گوید آشنا می کنیم.

نکات تغذیه ای که پزشکان به هر کسی نمیگویند !!

دانستن نکات تغذیه ای به سلامتی انسان ها کمک می کند بنابراین همه افراد باید نکات تغذیه ای مهم برای سلامتی را بدانند. زمان مراجعه به پزشک ممکناست آنها به علت کوتاه بودن زمان ویزیت، زمانی برای ارزیابی کامل رژیم غذایی فرد نداشته باشند اما بدین معنی نیست که پزشکان اصلا نباید به این موضوع بپردازند. در این بخش از نمناک ما چندین مورد از نکات مهم تغذیه ای که پزشکتان ممکن است به شما نگوید و لازم است که شما از آن ها آگاهی داشته باشید را مطرح نموده ایم.
این نکات تغذیه ای را پزشکتان به شما نمی گوید
اغلب پزشکان وقت کمی را به ویزیت بیماران خود اختصاص می دهند و برخی نکات تغذیه ای را که در ادامه آورده ایم را به آنان نمی گویند.
 
کیفیت کالری ها به اندازه کمیت آن ها اهمیت دارد:
اغلب پزشکان برای کنترل وزن کالری های دریافت شده و کالری های سوخته شده را می سنجند. کیفیت کالری ها به اندازه کمیت آن ها دارای اهمیت است. سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات کامل و همه غذاهای کامل غنی از مواد مغذی در تامین نیازتان به ریزمغذی ها کمک می کند و موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود تا با دریافت کالری کمتر احساس سیری نمایید
 
یک رژیم غذایی خاص برای شما مناسب نیست :
برخی از پزشکان تنها یک رژیم غذایی خاص را به بیمار خود توصیه می کنند. اما برخلاف تصور این پزشکان تحقیقات نشان می دهد که به کار بستن یک رویکرد واحد در همه موارد نتیجه معکوس می دهد و گستره ای از سبک های متفاوت خوردن برای سلامت مفید است. برای ایجاد تغییرات پایدار در سبک زندگی باید به صورت اختصاصی و فردی مشاوره تغذیه ای انجام شود.
 
تغذیه مناسب سبب افزایش ایمنی بدن می شود :
غذا تاثیر گسترده بر سلامت دارد بنابراین بهتر است پزشکان زمان را اولویت بندی کنند و با صرف فقط یک یا دو دقیقه درباره تغذیه سالم به بیماران توصیه های لازم را بگویند. آنها باید درباره تاثیر یک رژیم غذایی سالم بر حفظ وزن طبیعی و جلوگیری از بروز اکثر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از سرطان ها صحبت کنند و به بیماران خود بگویند تغذیه مناسب سبب افزایش ایمنی بدن شده و باعث می شود شما دچار بیماری نشوید بنابراین از همه گروه های غذایی استفاده نمایید و فعالیت بدنی داشته باشید تا همیشه تندرست بمانید و طول عمرتان افزایش یابد.
 
با انتخاب صحیح رژیم غذایی به مولتی ویتامین نیاز نخواهید داشت :
برخی از پزشکان برای جبران کمبود تغذیه ای افراد مصرف مولتی ویتامین را توصیه می کنند اما اگر افراد سالم از رژیم غذایی نسبتا متنوعی استفاده کنند در رژیم غذاییشان تمام چهار گروه را بگنجانند، به مولتی ویتامین نیاز نخواهد داشت.
 
تحقیقات نشان داده مصرف «مولتی ویتامین پیشگیری کننده» ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، زوال توانایی شناختی و سایر بیماری های مزمن را کاهش نمی دهد.
 
برای افزایش ریزمغذی ها نیاز به یک متخصص تغذیه دارید :
برای شناسایی منابع غذایی خاص برای افزایش ریزمغذی ها در رژیم غذایی تان نیاز به یک متخصص تغذیه دارید. اغلب پزشکان توصیه می کنند که برای کمک به شرایطی خاص از سلامتی تان غذاهای غنی از کلسیم، آهن، فولیک اسید یا فیبر مصرف کنید اما بسیاری آنها نمی دانند که واقعا چه غذاهایی واجد بالا ترین مقادیر از این مواد مغذی هستند.
 
به وضعیت آب بدن توجه کنید :
پزشکان به ندرت در طی ملاقات های معمول با بیماران به وضعیت آب بدن بیماران توجه می کنند. اغلب آنها تنها در موقعیت های جدی و حیاتی به طور دقیق و حساب شده ای به وضعیت آب بدن بیماران توجه می کنند. کم آبی بدن سبب بروز خستگی، سر درد و یبوست و بروز بیماری های مرتبط با کلیه می شود پس همیشه به میزان کافی آب بخورید تا دچار کم آبی بدن نشوید.
 
من آموزش حرفه ای در زمینه تغذیه ندیده ام :
دانشکده های پزشکی در طول دوره چهار ساله آموزشی شان برای دانشجویان تنها 20 ساعت را به آموزش تغذیه اختصاص می دهند که این آموزش نیز به مسیرهای بیوشیمیایی می پردازد به همین خاطر برخی از پزشکان هنگامی که بیمار به آنها مراجعه می کند چیزی درباره تغذیه به او نمی گویند و به او می گویند من در زمینه تغذیه آموزش حرفه ای ندیده ام. پزشکان باید به سرعت با علم پایه تغذیه و راهنما ها مرتبط آگاهی پیدا کنند تا بتوانند بهترین مراقبت ممکن را به بیماران عرضه کنند.
 
برای کاهش وزن راه طولانی پیش رو دارید :
در بخش دیگری از مطالب تناسب اندام نمناک گفتیم که برخی از پزشکان هنگامی که با بیماران دارای اضافه وزن روبرو می شوند آنها را سرزنش و شماتت می کنند، این نوع پزشکان کمتر از پزشکانی که مشکلات و چالش های داشتن یک زندگی سالم را درک و افراد به داشتن آن ترغیب می کنند، در بیماران خود نفوذ پیدا می کنند. احساس همدردی از طرف پزشک سبب می شود، تغییر رفتار، کاهش وزن و اصلاح عادات غذایی یا حفظ تناسب اندام معمول، که بسیار سخت است را آسانتر طی کنید.
 
هر روز این مقدار از مواد غذایی را جایگزین غذاهای مضر نمایید:
معمولا پزشکان، به بیماران خود به طور کلی میگویند کمتر گوشت قرمز خورده و بیشتر میوه و سبزیجات مصرف نمایند، این اظهارات کلی سبب می شود مراجعه کننده آنها را سریع فراموش کند. بهتر است پزشکان به مراجعه کننده خود، خوردن سه فنجان سبزی در روز را توصیه می کنند و می گویند به جای مصرف اسنک عصرانه، آجیل و خشکبار که برای قلب مفید است را مصرف نمایند.
 
انتخاب هوشمندانه غذا ها بر سلامت روان تاثیر دارد:
اغلب پزشکان تشویق های روانی را نادیده می گیرند و متمایلند بر روی فواید فیزیولوژیکی یک رژیم غذایی سالم تر مانند کاهش فشار خون یا قند خون تمرکز نمایند. انتخاب هوشمندانه غذاها در بهبود خلق و خو، انرژی و تمرکز ذهنی افراد تاثیر فوق العاده ای دارد.
نکات تغذیه ای که کمتر کسی می داند :
از روغن زیتون برای پخت و پز طولانی غذا استفاده نکنید :
روغن زیتون غنی از امگا6 است و برای بدن بسیار مفید است. بسیاری از مردم به دلیل خواص روغن زیتون از آن برای پخت و پز استفاده می کنند اما اگر روغن زیتون در حرارت زیاد قرار بگیرد مولکول های مفید آن می شکنند و ممکن است مواد آسیب رسان مانند رادیکال های آزاد تولید کند که برای بدن بسیار مضر است.
 
کنسرو ذرت آنتی اکسیدان فراوانی دارد:
همه مردم می پندارند همیشه استفاده از مواد غذایی تازه بهتر است و کنسروها ارزش غذایی پایینی دارند. درست است سبزی ها و میوه ها را بهتر است تازه مصرف نمایید اما این وسط یک استثنا هم وجود دارد. کنسرو ذرت یک منبع غذایی عالی غنی از آنتی اکسیدان می باشد زیرا دمایی که برای کنسرو کردن دانه های ذرت به کار گرفته می شود میزان آنتی اکسیدان های ذرت را حدود 45 درصد افزایش می دهد. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو