باراک اوباما پیش از آغاز اولین دور از مناظرات میان بایدن و ترامپ در پیامی ویدئویی از مردم آمریکا خواست تا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شرکت کنند. 

اوباما افزود: همانطور که شما می‌دانید زمان برگزاری انتخابات فرا رسیده و من تنها یک حرف با شما دارم و آن رای دادن است. 

رییس جمهوری پیشین آمریکا خاطر نشان کرد: هم اکنون کاخ سفید در تلاش است تا مانع حضور مردم در انتخابات بویژه برای رنگین پوستان شود. این به این دلیل است که در این انتخابات موارد زیادی از جمله مقابله با همه گیری کرونا، عدالت خواهی و دموکراسی ما در معرض خطر است. 

اوباما تاکید کرد: مهمتر از هر زمان دیگری است که صدای خود را بشنوید. ما نمی توانیم چیزی را به شانس بسپاریم. 

اوباما همچنین بینندگان را به بازدید از وب سایتی که به آنها اجازه می‌دهد وضعیت ثبت نام رای دهندگان خود را بررسی کرده و مکان‌های رای گیری در این نزدیکی را جستجو کنند، تاکید کرد. 

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر ۲۰۲۰ ( ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۹) برگزار خواهد شد. دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان برای انتخاب دوباره و جو بایدن نامزد دموکرات‌ها برای کنار زدن وی، رقبای اصلی در این انتخابات محسوب می‌شوند.

رئیس‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به صورت مستقیم با رای مردم انتخاب نمی‌شوند، بلکه توسط افرادی موسوم به «الکتُرها» برگزیده می‌شوند. در واقع مردم در انتخابات ۱۳ آبان ماه به این افراد رای می‌دهند و سپس آنها در مجمعی موسوم به «الکترال کالج» که امسال مشخص نیست به صورت حضوری خواهد بود یا مجازی، آرای خود را به نامزد مد نظر خواهند داد.

این مجمع، ۵۳۸ عضو دارد که هر چهار سال برای انتخاب رئیس جمهوری تشکیل می‌شوند. این عدد هم بر اساس تعداد کرسی‌های کنگره آمریکا اعم از ۱۰۰ سناتور و ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان تعیین شده است. سه رای الکترال هم برای منطقه کلمبیا تعیین شده است که واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا یکی از بخش‌های آن است.