اختصاصی| تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست؟

55

1399/7/9

08:42


در این مطلب می‌خوانیم که چه نکاتی را باید قبل از فرستادن فرزندانشان به مدرسه درباره آنفولانزا و کرونا بدانند.

اختصاصی| تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست؟

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، محققان درصدد متمایز کردن علائم بروز بیماری کرونا و علائم آنفولانزای فصلی در کودکان هستند.

با بروز علائم آنفولانزا از ماه اکتبر، والدین می بایست با مشاهده علائم زودتر دست بکار شوند، این کار مستلزم ماندن در خانه و یا مراجعه به پزشک است.

به گفته کارشناسان اهمیت رعایت دستورالعمل ها و بالاخص تزریق واکسن آنفولانزا، امسال بیش از سال ها گذشته حائز اهمیت است.

فصل آنفولانزا با وجود شیوع بیماری کرونا در راه است. این دو نوع بیماری دارای علائم مشابهی هستند و نمی توان به راحتی آنها را از هم تشخیص داد. حالا محققان درحال بررسی تمایزات این بیماری ها و نحوه بروز آنها در کودکان هستند.

طبق تحقیقات انجام شده، این دو بیماری در کودکان تفاوت چشم گیری در میزان بستری در بیمارستان، مراقبت پزشکی و استفاده از تهویه مناسب ندارند. اینکه کووید 19 در مقایسه با آنفولانزا علائم شدیدتری مانند تب، سرفه، استفراغ، سردرد، بدن درد یا درد قفسه سینه را بروز می دهد، موجب تعجب محققان شد.

با توجه به اینکه آنفولانزا در ماه اکتبر شروع می شود، والدین باید از علائم بیماری کووید 19 و فرق آن با آنفولانزا خبر داشته باشند. در ادامه نکاتی درباره تفاوت های این دو بیماری را بیان می کنیم.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اخیرا فهرستی از تفاوت های میان آنفولانزا و کووید 19 منتشر کرده است. 

با اینکه کرونا و آنفولانزا به یک شکل منتشر می شوندف اما کرونا در میان یک گروه سنی خاص شایع تر است. طبق تحقیقات از طریق بروز علائم از زمان قرارگیری در معرض بیماری و مبتلا شدن به آن و همچنین میزان شیوع ویروس ها، می توان تفاوت میان آنفولانزا و کرونا را تشخیص داد.

شدت شیوع کرونا نسبت به آنفولانزا بیشتر است. یعنی ویروسی که باعث بروز کرونا می شود، به سرعت و سهولت بیشتری می تواند در میان مردم پخش شود در نتیجه در زمان کوتاه تری تعداد بیشتری را مبتلا نماید. 

به گفته دکتر فلور ریواز، هنوز تاثیر واقعی بیماری کرونا در کودکان کاملا تعریف نشده است. نمی توان گفت که تاثیر کرونا در کودکان بخاطر مدرسه نرفتن و ماندن درخانه و قرار نگرفتن در معرض بیماری، اندک است. ما در زمستان پیش رو می توانید تاثیرات این چنینی را بررسی کنیم. زیرا باوجود حفظ فاصله اجتماعی و سایر دستورالعمل ها، اما مردم به فعالیت های روزانه خود روی می آورند، بنابراین نمی توان صرفا از طریق رعایت دستورالعمل ها، شیوع بیماری را کنترل کرد. نمی توان به درستی اتفاقات پس از تلاقی این دو بیماری را پیش بینی کرد.

تب و سرفه در میان کودکان مبتلا به کرونا شایع تر از مبتلایان به آنفولانزا است

محققان در بخشی از تحقیق بین ماه های 25مارس تا 15 می، 315 بیمار مبتلا به کرونا را در بیمارستان مورد بررسی قرار دادند. سپس اطلاعات بدست آمده را با نتایج 1402 کودک مبتلا به آنفولانزا مقایسه کردند که از اول اکتبر تا 6 ژوئن به این بیماری مبتلا شده بودند. کودکانی که مبتلا به کووید 19 بودند اما هیج علائمی نداشتند را از این مطالعه حذف کردند.

از میان مبتلایان به کرونا، 17.1% بستری شده، 5.7% در آی سی یو بستری شده بودند و 3.2% زیر دستگاه تنفسی قرار گرفته بودند. در کودکان مبتلا به آنفولانزا نیز 21.2% بستری، 7% در ICU و 1.9% زیر دستگاه تنفسی قرار گرفته بودند.

میانگین سنی بیمارانی کرونایی بستری شده در بیمارستان 9.7 و بیماران آنفولانزایی 4.2 بود. تب و سپس سرفه شایع ترین نشانه ها بودند. کودکان مبتلا به کرونا در مقایسه با کودکان آنفولانزایی تب و سرفه بیشتری داشتند.

علامات شایع کسانی که به کرونا مبتلا شده بودند، شامل موارد زیر می شد:

حالت تهوع

استفراغ

سردرد

بدن درد

درد قفسه سینه

علائمی نظیر خلط، گلو درد و تنگی نفس از نظر آماری قابل توجه نبود. از انجایی که با بسته شدن مدارس در ماه مارس میزان ابتلا به آنفولانزا کاهش یافت، دکتر ژائویان سانگ، مدیر بخش کنترل/همه گیر شناسی در بیمارستان ملی کودکان، رابطه بسته شدن مدارس و شیوع بیماری کرونا را مورد بررسی قرار داد. او گفت" ما می خواهیم با بررسی تاثیر کمی بسته شدن مدارس مشخص کنیم تا ببینیم در کدام نقطه هزینه بسته شدن مدارس و ماندن در خانه نسبت به مزیت یا کاهش شیوع بیماری و کاهش بار مسولیت بخش سلامت برتری می یابد. 

همپوشانی علائم بیماری ها

یکی دیگر از مشکلات والدین این است که کرونا و آنفولانزا در یک دوره زمانی باهم تلاقی کرده اند. دکتر ناتانئیل بیرز، مدیر مرکز درمانی HSC و متخصص اطفال در مرکز درمانی ملی کودکان که در این تحقیق حضور نداشته می گوید" علائم کرونا و آنفولانزا بسیار بهم شبیه اند و طبق تحقیق انجام شده به سختی می توان علائم آنها را از هم تشخصی داد. والدین درصورت مشاهده تب، سرفه، استفراغ یا حالت تعوع و گلو درد باید با پزشک متخصص کودکان تماس بگیرند تا مشخص گردد که آیا فرزندشان به کرونا مبتلا شده یا آنفولانزا.

البته کودکان به دلایل مختلف دچار تب می شوند، بنابراین هرتبی نشانه بیماری کرونا نیست. پزشکان پس از بررسی علائم، باید از کودک تست کرونا بگیرند و والدین دستورالعمل های مربوط به پیشگیری از آنفولانزا را دنبال کنند.

به گفته دکتر سونجا راسموسن، استاد بیماری اطفال در دانشگاه فلوریا، "این دو بیماری باعث بروز بیماری  شدید در کودکان می شوند. درگذشته گفته می شد که شدت کرونا در کودکان کمتر از بزرگسالان است اما این بدان معنا نیست که برخی کودکان شدت بالای این بیماری را تجربه نخواهند کرد.

اهمیت استفاده از واکسن آنفولانزا، هشدار کارشناسان 

والدین باید تاحد امکان ریسک قرارگیری در معرض این بیماری را کاهش دهند. تا زمانی که واکسن کرونا کشف شود، از واکسن آنفولانزا و ماسک استفاده کنید، دست ها را مرتبا بشویید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید. اما حتی پس از واکسیناسیون، والدین باید بدانند که بازهم امکان ابتلا به آنفولانزا وجود خواهد داشت.

دکتر بیرز در ادامه گفت" با اینکه واکسن آنفولانزا شانس ابتدا به این بیماری را کاهش می دهد، اما روشی 100درصدی برای جلوگیری از بیماری نیست. بنابراین متخصصان اطفال حتی درصورت تزریق واکسن، باید تست مربوط به هردو بیماری را انجام دهند. 

توصیه آکادمی متخصصان اطفال امریکا (AAP) به والدین، استفاده از واکنس آنفولانزاست. بنابراین باید تا پایان اکتبر حتما این واکسن تزریق شود. زمستان امسال بخاطر شیوع کرونا نسبت به سال های پیش اهمیت بیشتری دارد. کودکانی که به کرونا مبتلا شده اند و در گذشته هم واکنس آنفولانزا مصرف نکرده اند، می توانند پس از بهبود از این واکسن استفاده کنند. 

آمار کودکان مبتلا به کووید 19

قبل از آنکه تحقیق انجام شده منتشر شود، در گزارش AAP آمده بود که طی 2هفته گذشته یعنی اواخر آگوست تا اوایل سپتامبر، میزان ابتلا در کودکان 16% افزایش یافته است. از زمان شیوع بیماری در امریکا، بیش از 549هزار کودک به کرونا مبتلا شده اند. 

به گفته دکتر بیرز" با افزایش تعداد مبتلایان در کشور، میزان ابتلای کودکان نیز افزایش یافته است. خبر خوب اینکه ظرفیت تست های تشخیص ما در بسیاری از حیطه ها افزایش یافته است، بنابراین با افزایش میزان تست در میان کودکان می توان اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کرد و ارتباط بروز و شیوع این بیماری در میان کودکان و سایر افراد را مورد بررسی قرار داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو