نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) ایرادات شورای نگهبان در طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را با ۱۹۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی رفع و تصویب کردند.

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی تبصره ۵ اصلاح شد که براساس آن حداکثر سقف سهام سازمان تأمین‌ اجتماعی با رعایت تعریف مالک واحد مطابق جزء (۲-۳) بند «الف» سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تبصره (۱) این ماده در بانک رفاه کارگران سی‌وسه‌درصد (۳۳%) می‌باشد. سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران مکلفند حداکثر تا ۱۲ ماه نسبت به واگذاری سهام مازاد بر ۳۳ درصد سازمان و اجرای سایر مفاد و تکالیف مرتبط با سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و انطباق عملکرد و اقدامات آن بانک با ضوابط اعلامی بانک مرکزی در خصوص نسبت مجاز سرمایه گذاری اشخاص مرتبط و ذی نفع واحد اقدام نماید.

آخرین صورت‌های مالی سالانه تلفیقی حسابرسی شده سازمان تامین اجتماعی تا شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره و برای سال های بعد تا پایان شهریور سال بعد از انتشار عمومی می یابد.

سقف رشد مانده بدهی سالانه سازمان تامین‌ اجتماعی با تعریف مالک واحد موضوع تبصره(۱) این ماده به بانک رفاه کارگران در سطح حداکثر ده‌درصد(۱۰%) علاوه بر رعایت سایر مقررات بانک مرکزی تعیین شود.

در جریان بررسی ایراد شورای نگهبان، علی بابایی نماینده ساری گفت که این موضوع مورد نقد تشکل‌های کارگری در سراسر کشور است تامین اجتماعی و بانک رفاه جزو بانک‌های حاکمیتی نیست و متعلق به کارگران است باید تامین اجتماعی و بانک رفاه به دست کارگران اداره شود و اگر قرار بر واگذاری باشد هم اولویت با کارگران است.