در اولین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن چه گذشت؟

در اولین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن چه گذشت؟


منبع: روزیاتو

62

1399/7/9

09:41


بعد از نزدیک به یکسال درگیری از راه دور با یکدیگر، دونالد ترامپ رییس جمهور جمهوری خواه و جو بایدن معاون دموکرات سابق ریاست جمهوری شب گذشته در اوهایو اولین مناظره انتخاباتی خود را برگزار کردند. رییس جمهور ۷۴ ساله و معاون سابق رییس جمهور ۷۷ ساله از لحاظ سنی فاصله زیادی نداشته و نقطه ضعف مشترکی دارند اما در سبک و ماهیت سیاسی خود تفاوت های عمیقی دارند. تمام این تفاوت ها از همان دقایق اولیه مناظره تلویزیونی اولشان در کلیولند مشهود بود. در ادامه می خواهیم شما را با نکات کلیدی اتفاقاتی که در اولین مناظره گذشت آشنا کنیم.

مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن

قطع کردن مکرر صحبت های بایدن توسط ترامپ

دونالد ترامپ با توهین کردن بیگانه نیست اما حالت تهاجمی او در اولین مناظره انتخاباتی باعث شد رقیب دموکراتش حتی برای کامل کردن یک جمله نیز با مشکل مواجه شود. ترامپ مکرراً در میانه جمله های بایدن برایش دردسرساز می شد. ترامپ در یکی از این موارد خطاب به رقیب خود گفت: «هیچ چیز هوشمندانه ای در مورد تو وجود ندارد. در ۴۷ سال گذشته تو هیچ کاری نکرده ای». در حالی که ترامپ از همان رویه معروف اذیت و آزار حریف و ترساندن او استفاده می کرد، شاید این حربه توانسته باشد بدترین حملات بایدن را تنها با قطع کردن آن ها از سر گذرانده باشد.

مشاوران ترامپ بر این باور بودند که بایدن در مقابل حالت تهاجمی و حملات لفظی رییس جمهور کنونی دچار لغزش شده و در حالت دفاعی قرار خواهد گرفت اما بایدن نیز در مواردی سبکی تهاجمی یافته و او را «دلقک» خواند و در موردی دیگر با تمسخر سبک و ظاهر ترامپ خطاب به وی چنین گفت: «ممکنه خفه بشی، مرد؟». کریس والاس میانجی و مجری برنامه نیز چندان حیرت زده نشان نداده و با انتقادهایی تند به ترامپ به خاطر قطع کردن صحبت های بایدن تذکر می داد. صحبت ها و استراتژی ترامپ در این بخش شاید طرفدارانش را به وجد آورده باشد اما تغییر نظر رأی دهندگان مردد موضوع دیگری است.

مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن

ترامپ نمی تواند از ویروس فرار کند

ترامپ می خواست مناظره و انتخابات در مورد هر چیزی باشد به غیر از شیوع ویروس کرونا اما در این مناظره نتوانست از تاثیر بد کرونا بر محبوبیتش فرار کند. بایدن خطاب به ترامپ و با اشاره به صحبت های چند ماه قبل وی در مورد کم اهمیت بودن کرونا گفت: «شرایط اینطوریه زیرا تو همینی هستی که هستی». اما ترامپ نیز با ترفند دفاع از خود و ضدحمله به این حمله بایدن پاسخ داد که تلفات بایدن در صورت شیوع کرونا در دوران ریاست جمهوری او به میلیون ها نفر می رسید، اقتصاد دوران او بسیار بدتر می بود و نمی توانست ماسک و دستگاه تنفس کافی تولید کند و در آخر گفت: «خیلی زود واکسن خواهد رسید». بایدن در پایان صحبت های خود در این مورد چنین گفت : «مردم زیادی مردند و خیلی های دیگر نیز خواهند مرد مگر اینکه او بسیار باهوش تر شود». به نظر نمی رسد این بخش از صحبت های دو طرف توانسته باشد چیز جدیدی بای تصمیم گیری در اختیار رأی دهندگان مردد قرار دهد.

مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن

سوالات در مورد دادگاه، پاسخ در مورد بیمه درمانی

دونالد ترامپ از تصمیم خود برای انتخاب ایمی کانی برت برای دیوان عالی کشور تنها چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری دفاع کرده و گفت: «انتخابات عواقبی دارد». بایدن نیز گفت که با عدالت مخالفتی ندارد اما «مردم آمریکا حق دارند در انتخاب نامزد دادگاه عالی نظر بدهند». در ادامه بایدن به سراغ موضوعاتی رفت که شاید مورد بحث نبود:  بیمه درمانی و سقط جنین. تلاش دموکرات ها و نماینده آن ها این بود که سومین انتخاب ترامپ برای دادگاه عالی را مورد نقد قرار دهند. بایدن در مورد نامزد معرفی شده توسط ترامپ گفت که وی مصوبه بیمه درمانی که هزینه های درمان را برای میلیون ها نفر تسهیل می کند به خطر خواهد انداخت و سقط جنین قانونی را نیز ملغی خواهد کرد.

در ادامه ترامپ مدعی شد که بایدن چیزی در مورد دیدگاه های نامزد او برای دیوان عالی کشور نمی داند و از تلاش های خود برای کنار زدن قانون بیمه درمانی مشهور اوباماکر دفاع کرد. بایدن سعی دارد از موضوع ایمی کانت برت به عنوان ابزاری برای حمله به ترامپ استفاده کند و دیشب نیز همین کار را انجام داد.

مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن

تلاش های «نامرئی» مجری برای وادار کردن ترامپ به تبعیت از قوانین مناظره

کریس والاس از فاکس نیوز سخت تلاش کرد تا کنترل مناظره را در اختیار داشته باشد و اعلام کرد که نمی تواند صحت صحبت های طرفین را بررسی کند. اما در مواردی نتوانست مانع از قطع کردن صحبت های بایدن توسط ترامپ شده و بعضی اوقات به نظر می رسید کنترل مناظره را از دست داده است. وقتی والاس گفت که ترامپ در چهار سال حضورش در کاخ سفید نتوانسته به برنامه جامعی در مورد طرح بیمه درمانی خود برسد، ترامپ سوال را به سمت وی نشانه گرفت و گفت: «اول از همه این که من دارم با تو مناظره می کنم نه او. مشکلی نیست. سورپرایز نشدم». و در ادامه والاس گفت که می خواهد «نامرئی» باشد چیزی که البته امکان پذیر نبود.

مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن

صحبت ها در مورد نژادپرستی

ترامپ مدعی شد بایدن سیاستمداری است که با قانون جنایی ۱۹۹۴ باعث شده میلیون ها سیاهپوست به زندان بیفتند. بایدن اما ترامپ را «نژادپرست» خواند. در حالی که ترامپ رقیب خود را ابزاری در دست «چپ های رادیکال» و چهره ای ضعیف که مخالف «نظم و قانون» است می نامید، بایدن ساکت بود. ترامپ در ادامه بارها از بایدن خواست اسم اتحادیه پلیسی را بگوید که از او حمایت کرده باشد و در ادامه بایدن را متهم کرد که می خواهد حمایت مالی از پلیس را کاهش دهد. در ادامه ترامپ از محکوم کردن میلیشیاهای مسلح خودداری کرد. معاون سابق رییس جمهور سعی کرد ضدحمله بزند و در مورد ناآشنایی او با مردم حاشیه نشین و فقیر گفت :«او هیچ حاشیه شهری را نخواهد شناخت مگر اینکه اشتباهی وارد یک خروجی شود».

مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن

کسب و کار خانوادگی

همانطور که انتظار می رفت ترامپ راهی برای صحبت کردن از هانتر، پسر بایدن، یافت و ادعاهای خود در مورد تخلفات مالی و تجاری وی را بیان کرد. بایدن نیز ادعاهای ترامپ در این مورد را «بی اساس» خوانده و چنین گفت: «منظورم این است که می توانیم تمام شب را در مورد خانواده او صحبت کنیم». وی سپس به دوربین نگاه کرده و گفت :«این مناظره ربطی به خانواده من و خانواده او ندارد» در حالی که ترامپ حرف های او را قطع کرده و گفت : «بحث در مورد خانواده تو است». وقتی بایدن در مورد پسر دیگرش بایو بایدن، که بعد از خدمت در حمله به عراق، در سال ۲۰۱۵ در اثر سرطان درگذشت، صحبت می کرد ترامپ بار دیگر بین حرف های او گفت :«من بایو را نمی شناسم، هانتر را می شناسم».

مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن

در شرایط کنونی در نظرسنجی ها جو بایدن از دونالد ترامپ جلو افتاده و در  ایالت های کلیدی مانند میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین شانس بیشتری برای بردن آرای الکترال دارد. از این رو ترامپ باید نظر رأی دهندگان مردد و هنوز تصمیم نگرفته را به خود جلب کرده و برخی از کسانی که می خواهند به بایدن رأی دهند را نیز به سمت خود جلب نماید. نظرسنجی همزمان شبکه سی ان ان از بینندگان در مورد اینکه برنده اولین مناظره چه کسی بود نشان می دهد که ۶۰ درصد بایدن  و تنها ۲۸ درصد ترامپ را برنده مناظره اول می دانند که تقریباً شبیه همان نتایج پس از مناظره اول ترامپ و هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ است.

بیشتر بخوانید: تمسخر گاف بزرگ جو بایدن در شبکه های اجتماعی : «۱۸۰ سال پیش وارد سنا شدم»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو