رضا

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

سحر دولتشاهی که از بازیگران پر کار سینمای ایران است، یکی از بازیگران فیلم است. ستاره پسیانی هم نقش کوتاهی در فیلم دارد. افسر اسدی که یکی از بازیگران قدیمی سینمای ایران است نیز در فیلم حضور دارد.

داستان فیلم درباره چیست ؟

رضا از زنش جدا می شود، سپس سرگردان شده و با آدمهای مختلف آشنا می شود اما...

کارگردان کیست ؟

علیرضا معتمدی که بیشتر به عنوان فیلمنامه نویس او را می شناسند. معتمدی نویسنده فیلمهای « آقای هفت رنگ » و « صحنه جرم، ورود ممنوع! » بوده است.

نکات مثبت فیلم ؟

اینکه فیلمنامه تان را به این اثر مقایسه کنید و به این نتیجه برسید:« مگه من چیم از اینا کمتره!؟ »

رضا

نکات منفی فیلم ؟

« رضا » فیلمنامه ندارد و نباید به دنبال قصه بگردید. شاید اگر با اثر تعارف داشته باشید می توانید از تعاریفی مانند " استیصال اگزیستانسیالیستی " درباره شخصیت اصلی فیلم استفاده کنید تا به آن وزن و اعتبار دهید اما حقیقت آن است که روشن کردن دوربین و ضبط هر تصویری را نمی توان فیلمنامه نامید!

فیلم که آغاز می شود، مخاطب به مدت 5 دقیقه عقبِ شخصیت اصلی داستان را می بیند! او از خواب بلند شده و لباسش را از تن در می آورد و سپس پشت به دوربین کرده و این بار شلوارش را از تن در می آورد و دوربین نیز در تمام این مدت به تماشاگر زاویه پشت بازیگر ( که نویسنده و کارگردان هم هست ) را نشان می دهد! نکته جالب اینکه این درآوردن ها و پوشیدن ها، یک بار دیگر در همین نما تکرار می شود! یعنی بازیگر چند بار لباس هایش را در می آورد و می پوشد و آخرش هم دوباره تصمیم می گیرد بخوابد!

فیلم چند شخصیت مختلف دارد اما خبری از شخصیت پردازی و بررسی علت و معلول نیست. مشخص نیست چرا رضا و همسرش از هم جدا می شوند و این آدمها که به خانه او رفت و آمد می کنند چرا می آیند و چرا می روند!

علیرضا معتمدی بدترین بازیگر فیلم است. شخصیت اصلی داستان که نه دیالوگ هایش را به درستی ادا می کند و نه بازی بدون دیالوگش دردی از مشکلات فیلم دوا می کند.

در یکی از سکانس های فیلم رضا قصد دارد با دختر کافه داری دوست شود. آنها به این شکل با یکدیگر رابطه ای را آغاز می کنند:

رضا: میخوای صحبت کنیم؟

دختر کافه دار: نه شما غربیه اید!

رضا: آدم با غریبه ها در مورد مسائل خصوصیش صحبت می کنه دیگه!

دختر کافه دار: آره راست میگی! بیا صحبت کنیم و دوست بشیم!

در یکی از سکانس های فیلم رضا از حال می رود و ناگهان دختری با اسب از فاصله ای دور نزدیک می شود و رضا را به بیمارستان می برد و سپس با هم اسب سواری می کنند! این اتفاق واقعاً در یک فیلم سینمایی رخ داده است!

 

رضا

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

بیکاری مفرط.

حرف آخر :

توانایی روشن کردن دوربین و زدن دکمه " ضبط " به معنای ساخت فیلم سینمایی نیست. ما می توانیم با سرمایه و بودجه بازیگران مشهوری را به مقابل دوربین بیاوریم، اما حتی این کار هم به معنای ساخت یک فیلم سینمایی نیست. « رضا » اثری است که علی رغم حضور چهره های سرشناس ، نمی توان به آن برچسب " فیلم " زد. در بهترین حالت ممکن « رضا » تجربه کار با متنی آشفته و بی سر و ته بوده که جذب بودجه باعث شده دوربینی هم برای به تصویر کشیدن آن وجود داشته باشد.

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

نام فیلم : رضا

large c4e374fa 5240 004

کارگردان : علیرضا معتمدی

نویسنده : علیرضا معتمدی

تهیه کننده : کیومرث پوراحمد

بازیگران :

علیرضا معتمدی

سحر دولتشاهی

ستاره پسیانی

افسر اسدی

رضا داوودنژاد