این مردم، آب به نرخ روز می‌خورند

83

1399/7/9

14:30


این مردم، آب به نرخ روز می‌خورند

سلامت نیوز:باوجود اعلام بهره‌مندی 98درصدی جمعیت کشور از آب آشامیدنی، هنوز دربرخی از مناطق متصل به شبکه آبفا، برخی از مردم از دسترسی به آب باکیفیت محروم مانده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،برخی تصاویر شبکه‌های اجتماعی از ماندن در صف خرید آب حکایت دارد. در سبزوار، اهواز، آبادان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، یزد، قزوین، بوشهر، بندرعباس، چابهار، بجنـــــورد، اراک و حتی شهر‌قدس در همسایگی تهران، آب هست، اما کم است.احمد آزادی، شهروند لارستانی از کیفیت بسیار بد آب در بیرم می‌گوید که موجب بروز بیماری‌های کلیوی و گوارشی برای مردم شده است؛ مسئله‌ای که البته فقط شورا و دهیاری آن ‌را تأیید می‌کنند، اما فرمانداری نه!

آزادی عنوان می‌کند: طی سال‌های اخیر نامه‌نگاری‌های متعددی با مسئولان استان فارس و کشور داشته‌ایم که مشکل آبرسانی به این منطقه برطرف شود. سال پیش اعلام کردند که 400میلیارد تومان بودجه برای اصلاح شبکه آبرسانی نیاز است و این بودجه را ندارند. با این افزایش قیمت‌ها دیگر امیدی به رفع شدن مشکل نداریم و بسیاری از ساکنان منطقه مهاجرت کرده‌اند‌ یا تصمیم به مهاجرت دارند.


زندگی‌مان با فرغون و دبه سپری شد

پیرزن ساکن بشیرآباد تربت‌جام هم می‌گوید: همه زندگی‌ام با این فرغون و دبه‌ها سپری شد. شب‌ها از کمردرد خوابم نمی‌برد و کسی هم نیست به داد ما برسد. بشیرآباد همان روستایی است که چندی پیش دهیارش از سقط جنین 5زن باردار خبر داد که هر روز مجبور بودند از قنات و چشمه آب بیاورند. آب شرب176روستای شوش تامین نمی‌شود و پس از سیل سال گذشته این مشکل تشدید شده است.

در تازیان بندرعباس نبود دستگاه آب شیرین‌کن و قطعی‌های مکرر مردم را مجبور به خرید آب می‌کند. در چابهار مردم آب آشامیدنی ندارند و برای هر بشکه 10هزار تومان پرداخت می‌کنند که جوابگوی نیاز یک روزشان هم نیست. در برخی شهرها و مناطق استان‌های بوشهر و خراسان رضوی هم مردم از افزایش قیمت آب گلایه دارند. آبی که تانکرها به خانه‌هایشان می‌آورند آن‌قدر گران است که فشار مالی زیادی را تحمل می‌کنند. هر چند که تانکرداران این افزایش قیمت را ناشی از افزایش ناگهانی قیمت هر مترمکعب آب از سوی اداره آبفا عنوان می‌کنند.

آنها می‌گویند: تا همین یک‌ماه پیش هر مترمکعب آب 8هزار تومان بود اما الان به 22هزار تومان رسیده است. با حساب استهلاک ماشین و هزینه بالای سوخت، آب را با چه قیمتی بفروشیم که برای خودمان هم سود داشته باشد. در بجنورد هم سال‌هاست که غیرقابل مصرف بودن آب لوله‌کشی مردم را به سمت خرید آب تصفیه کشانده است.

پرویز یزدانی فروشنده آب تصفیه در بجنورد می‌گوید: آب این منطقه کلا شرایط خوردن ندارد و مردم ناچار به خرید آب تصفیه هستند. آبی که از سوی ما عرضه می‌شود قیمت مشخصی دارد. هم‌اکنون قیمت هر لیتر آب 150تومان است که نصف این مبلغ را به اداره آبفا می‌دهیم. هزینه‌های حفظ و نگهداری دستگاه‌های تصفیه هم آن‌قدر گران شده که خیلی‌ها از خیر این کار گذشته‌اند.


چرا کیفیت آب پایین است؟

برای پیگیری شرایط موجود به سراغ یکی از مسئولان استان بوشهر می‌رویم که اطلاعات خوبی در این زمینه دارد، اما مایل به اعلام نامش نیست. او درباره مشکلات آب آشامیدنی این شهرستان می‌گوید: بیشترین دلیل کیفیت بد آبی که به‌دست مشترکان می‌رسد فرسودگی شبکه‌های توزیع و انتقال است که باعث می‌شود آب‌ و املاح زیرزمینی وارد جریان لوله‌کشی شود و اصطلاحا آن را نشتی می‌گویند. بسیاری از شبکه‌های آبرسانی در کشور با این مشکل مواجه هستند و بودجه‌ای برای اصلاح آنها نیست.

او ادامه می‌دهد: بوشهر به‌دلیل برخورداری از منابع آبی، استان محرومی است و باید آب مورد نیاز مردم از استان‌های همسایه تامین شود. خطوط دوم و سوم انتقال آب به بوشهر از استان فارس (کازرون) صورت می‌گیرد که خط لوله آن بسیار قدیمی و فرسوده است. البته کیفیت آب در مناطقی که نوسازی در خطوط لوله‌کشی آنها انجام شده بهتر شده، اما بازهم بخش زیادی از مردم درگیر این مسئله هستند.


دعوای آب

اداره آبفا در مناطقی که با مشکل آب مواجه‌اند امکان توزیع آب در چند محله یا روستا به‌صورت همزمان را ندارد. به همین دلیل آب را به تانکرداران می‌فروشد و آنها هم قیمت‌ دلخواه خود را عرضه می‌کنند. در این شرایط آب حکم همان دارویی را دارد که اگر در داروخانه پیدا نشود باید در بازار آزاد هر بهایی برای آن پرداخت. مردم هم وقتی با مشکل کمبود آب یا آب بی‌کیفیت روبه‌رو می‌شوند، نمی‌توانند بی‌آب بمانند و مجبور به پرداخت هر هزینه‌ای می‌شوند.

از سوی دیگر انتقال آب از استانی به استان دیگر هم مشکلات خود را دارد و بارها شاهد اختلاف مردم 2استان برای انتقال آب بوده‌ایم. با توجه به شرایط موجود و نظر کارشناسان به‌نظر می‌رسد حل مشکل آب تنها با مدیریت دولت قابل حل نیست و نیازمند ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی است که نسبت به اصلاح شبکه و رسیدن آب با کیفیت به مشترک اقدام کند تا بازار سیاه آب به‌وجود نیاید.


تصور غلط در حذف املاح آب

درباره شکایت‌های مردمی از کیفیت آب آشامیدنی با کارشناس کنترل کیفیت آب و فاضلاب کشور تماس گرفتیم. احمد منتظری کارشناس کنترل کیفیت آب و فاضلاب معتقد است هزینه تولید آب بسیار بالاست و آب تولید شده از لحاظ کیفیت و استاندارد در بالاترین سطح قرار دارد، اما زمانی که به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد به‌دلیل فرسودگی شبکه، موجب نارضایتی مردم می‌شود. او ادامه می‎دهد:

بد بودن کیفیت آب در شبکه توزیع ما مبنایی ندارد. سال‌هاست که مردم به‌دلیل سوءتبلیغات تصور می‌کنند که اگر املاح آب را حذف کنند و آب را به‌صورت کاملا تصفیه شده (در حد آب مقطر) استفاده کنند، بهتر است، درحالی‌که املاح آب به هیچ‌وجه نباید حذف شود؛ چه با دستگاه‌های تصفیه و چه خرید آب از ایستگاه‌ها و چه مغازه‌های فروش آب تصفیه شده..

منتظری با تأکید بر اینکه باید آگاهی مردم در این‌باره افزایش پیدا کند، می‌افزاید: تصفیه آب حتی می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر بیندازد. منابع آبی ما استانداردهای بالایی دارند و نمی‌توان متفاوت بودن مزه آب در 2منطقه مختلف را به‌معنای کم بودن کیفیت و خارج بودن آب از مبنای استانداردها دانست. البته تفاوت‌هایی در کیفیت آب شهرهای مختلف وجود دارد که دلیل آن تفاوت چشمه اصلی است. شما هیچ 2چشمه آبی را نمی‌توانید پیدا کنید که کیفیت، مشخصات و مزه شبیه به هم داشته باشند.


احمد منتظری، کارشناس کنترل کیفیت آب و فاضلاب کشور، ادعای برخی نهادها مبنی بر مطلوب نبودن کیفیت آب را رد می‌کند و می‌گوید: هر مسئولی وجاهت قانونی برای اظهارنظر درباره کیفیت آب را ندارد. فقط مسئولان وزارت بهداشت هستند که از نظر قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی می‌توانند درباره کیفیت آب اظهارنظر کنند و ما پاسخگوی آنها هستیم.

با صراحت می‌توانم تأیید کنم که آب موجود در شهرهای اراک، بجنورد و حتی بوشهر مشکلی به لحاظ آشامیدن ندارند و درباره این ادعا مطمئن هستیم و می‌توانیم آنها را مورد آزمایش قرار دهیم. می‌توانیم به پیشنهاد مخاطبان در سراسر کشور، برای آزمایش آب یک منطقه پیشقدم شویم و ثابت کنیم که ناسالم و غیربهداشتی بودن آب صحت ندارد و کیفیت آب در محدوده استاندارد ملی ایران است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو