توصیه‌های مفید برای افرادی که سرما خورده‌اند

107

1399/7/9

14:31


توصیه‌های مفید برای افرادی که سرما خورده‌اند

سلامت نیوز: همیشه با سرد شدن هوا سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود داشته و مراجعه به دکتر کار ساده‌ای بود؛ اما امسال بهترین کار این است که تا حد امکان از مراجعه به اماکن درمانی به دلیل مشکلات کوچک خودداری کنید. بنابراین بهتر است یاد بگیریم زمستان امسال سرماخوردگی یا آنفلوانزا را در منزل درمان کنیم.

به گزارش سلامت نیوز، امسال زمستان سختی پیش رو داریم. سرماخوردگی و آنفلوانزا یک طرف و کورانی که کروناویروس به راه انداخته است یک طرف. اوضاع به قدری استرس‌آور شده است که یک سرفه یا عطسه ساده هم لرزه بر اندام می‌اندازد. البته شاید رعایت بهداشت و استفاده از ماسک و شستشوی مداوم دست‌ها به دلیل ترس از ابتلا به کروناویروس باعث شود که امسال بیماری‌های رایج فصل زمستان کمتر شوند؛ اما مسئله این است که کسی از چیزی خبردار نیست و بهتر است همه جوانب را در نظر بگیریم.


همیشه با سرد شدن هوا سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود داشته و مراجعه به دکتر کار ساده‌ای بود؛ اما امسال بهترین کار این است که تا حد امکان از مراجعه به اماکن درمانی به دلیل مشکلات کوچک خودداری کنید. بنابراین بهتر است یاد بگیریم زمستان امسال سرماخوردگی یا آنفلوانزا را در منزل درمان کنیم. به امید روزهایی که خبری از کووید 19 در دنیا نباشد.

سرماخوردگی یعنی چه؟
سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که مجاری تنفسی را درگیر می‌کند. گفته می‌شود که حدود 200 نوع ویروس از جمله راینوویروس، آدنوویروس و غیره در سرماخوردگی دخالت دارند. سرماخوردگی معمولاً در بین کودکان بسیار رایج است و در بزرگسالی زمانی بروز می‌کند که بدن در معرض استرس، بی‌خوابی و یا در محیط‌های خشک و سرد قرار می‌گیرد.

علائم سرماخوردگی چیست؟
شاید زمستان امسال بدترین اتفاق برای هر یک از ما این است که سرما بخوریم چون علائم آن بسیار نزدیک به کووید 19 است. با این حال بهتر است ترس و استرس زیاد را کنار بگذاریم و تا جایی که می‌توانیم نکات بهداشتی را رعایت کنیم. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
گرفتگی بینی
عطسه
ضعف عمومی و خستگی
تب اندک صرفاً در برخی موارد
سرفه به مدت بیش از یک هفته
گلودرد
سردرد
آبریزش بینی
افزایش مخاط گلو بعد از یک هفته

درمان سرماخوردگی در منزل
اگر علائم سرماخوردگی‌تان خیلی شدید نباشد و یا مشکل دیگری نداشته باشید بهتر است با توصیه‌های ساده‌ای علائم آن را کاهش دهید. مهم‌ترین کار استراحت کافی تا بهبودی است.

از مصرف آب و مایعات سالم غافل نباشید
تا می‌توانید مایعات میل کنید چون این کار یکی از اقدامات اولیه و اساسی برای تسکین احتناق است. زمانی که مایعات فراوانی می‌نوشید مخاط کمتر شده و با راحتی بیشتری در حین عطسه یا سرفه دفع می‌شود. توصیه می‌شود آب و دمنوش‌های گرم از جمله دمنوش پونه میل کنید. سوپ‌ها از جمله سوپ پیاز و آش‌های مختلف باعث تسکین علائم خواهند بود. بهترین کار این است که از مصرف نوشیدنی‌های دیگری که باعث دهیدراته یا کم آب شدن بدن می‌شوند مانند نوشیدنی‌های الکلی یا کافئین دار مانند قهوه و نوشابه‌ها و غیره جدا خودداری کنید.

آب نمک دوست شماست
شستشوی بینی و همچنین غرغره کردن با آب نمک راه مناسبی برای بهبود گرفتگی بینی و رفع گلودرد است. کافیست که یک‌چهارم قاشق نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و غرغره کنید و بینی‌تان را شستشو دهید. همچنین می‌توانید از سرم شستشو که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند برای این کار استفاده کنید. استفاده از اسپری یا قطره بینی نیز کمک‌کننده است. همچنین می‌توانید مقداری عسل را در آب ولرم حل و کاملاً صاف کنید و با آن غرغره کنید. خواص ضدویروسی و نرم‌کنندگی عسل گلویتان را نرم خواهد کرد.

حواستان به محیطی که در آن استراحت می‌کنید باشد
برای بهبود سرماخوردگی یا آنفلوانزا بهترین کار استراحت است. اما لازم است که محل استراحتتان نیز مناسب باشد. دود سیگار، گردوخاک یا ترکیبات شیمیایی بودار در محیط نه تنها استراحتتان را برهم خواهد زد بلکه علائمتان را نیز تشدید خواهد کرد. بهتر است دستگاه بخور یا یک کاسه آب روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا هوای اتاق گرم و نسبتاً مرطوب باشد. در این صورت تحریک مجاری تنفسی کاهش پیدا کرده و احساس بهبود بیشتری خواهید داشت.

زینک (روی) مصرف کنید
پاستیل گلوکونات زینک در داروخانه‌ها وجود دارد و توصیه می‌شود با مشاهده اولین علائم سرماخوردگی هر چند ساعت یک بار یک عدد در دهان گذاشته و میک بزنید. البته استفاده از این پاستیل‌ها بیش از یک هفته توصیه نمی‌شود. چون مصرف بیش از حد زینک برعکس عمل کرده و باعث تضعیف دستگاه ایمنی بدن می‌شود.

برای بهبود سرماخوردگی یا آنفلوانزا بهترین کار استراحت است. اما لازم است که محل استراحتتان نیز مناسب باشد. دود سیگار، گردوخاک یا ترکیبات شیمیایی بودار در محیط نه تنها استراحتتان را برهم خواهد زد بلکه علائمتان را نیز تشدید خواهد کرد

سیر و زنجبیل را دریابید
یر یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است که به ویروس سرماخوردگی حمله می‌کند. اگر می‌توانید یک یا نصف حبه سیر را در دهان بگذارید و بخور بگیرید. زمانی تأثیرش بیشتر می‌شود که سیر را بجویید و با یک لیوان آب قورت دهید. علاوه بر سیر، زنجبیل تازه نیز برای برطرف کردن سرماخوردگی بسیار مؤثر است. زنجبیل تازه را رنده و میل کنید. برای جلوگیری از بروز ناراحتی گوارشی بهتر است در پایان غذا این کار را بکنید. همچنین می‌توانید دمنوش زنجبیل میل کنید. این ریشه درمانگر باعث مسدود شدن ترشح ترکیباتی می‌شود که باعث احتناق و گرفتگی برونش شده و مشکلات تنفسی ایجاد می‌کنند. زنجبیل دارای ماده‌ای به نام «جینجرول» است که یک داروی ضدسرفه طبیعی محسوب می‌شود.

سوپ مرغ میل کنید
در آیتم‌های بالا به ضرورت مصرف مایعات و سوپها و آش‌ها اشاره شد اما بهتر است تاکید بیشتری روی سوپ مرغ داشته باشیم. این سوپ یک درمان قدیمی است که تأثیر بسیار خوبی برای مقابله با سرماخوردگی دارد. سوپ مرغ با ممانعت از تولید زیاد مخاط، مانع از آن می‌شود که «نوتروفیل» ) نوعی گلبول سفید(به صورت توده‌ای جمع شده و ایجاد التهاب کند. یادتان باشد که سوپ داغ باعث روان شدن و دفع مخاط می‌شود. توصیه می‌کنیم به سوپتان مقداری سیر کوبیده شده اضافه کنید. این کار باعث قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدنتان می‌شود.

پروبیوتیک ها را دریابید
پروبیوتیک ها علاوه بر تقویت سلامت روده‌ها و بهبود گوارش، باعث تحریک دستگاه ایمنی بدن شده و می‌توانند با سرماخوردگی و آنفلوانزا نیز مقابله کنند. نتایج پژوهشی که در سال 2009 در Pediatrics به چاپ رسیده نشان می‌دهد کودکانی که به مدت 6 ماه روزانه پروبیوتیک مصرف کرده‌اند شاخص عفونت‌های ویروسی در آن‌ها پایین‌تر بوده و دوره عفونت در آن‌ها کوتاه‌تر و نیاز به تجویز آنتی بیوتیک نیز کمتر بوده است. اگر در مورد قرص‌های پروبیوتیک مطمئن نیستید بهتر است از داروساز یا پزشکتان بخواهید بیشتر راهنمایی‌تان کند. می‌توانید برحسب روش مصرفی که روی اتیکت این قرص‌ها نوشته شده است دوز مورد نیازتان را مصرف کنید.

خردل برای رفع گرفتگی بینی
داخل یک تشت تمیز 2 قاشق غذاخوری پودر خردل و یک لیتر آب گرم بریزید و پاهایتان را داخل آن قرار دهید. بدانید که خردل باعث افزایش جریان خون به سمت پاها شده و در نتیجه باعث تسکین احتناق و گرفتگی بینی و تنفس راحت می‌شود.

آویشن و اکالیپتوس برای باز شدن بینی
برای درمان هر چه سریع‌تر سرماخوردگی حتماً بخور بگیرید. برای اینکه تأثیر آن بیشتر باشد 5 قطره عصاره گیاهی آویشن یا همین میزان عصاره گیاهی اکالیپتوس را در آب بخورتان بریزید. یادتان باشد زمانی که بخار را استنشاق می‌کنید چشمانتان را ببندید چون عصاره گیاهی و بخار ممکن است چشمانتان را تحریک و قرمز کند. اگر به عصاره‌های گیاهی دسترس ندارید می‌توانید از یک نوک انگشت آویشن و همین میزان اکالیپتوس تازه در یک کاسه آب جوش استفاده کنید. سرتان را بالای کاسه بگیرید و سعی کنید به مدت حداقل ده دقیقه با این بخار نفس عمیق بکشید.

مرهم خردل برای تسکین گلودرد و سرفه‌های خشک
برای از بین بردن احتناق قفسه سینه بهتر است از مرهم خردل استفاده کنید. برای اینکه سه قاشق غذاخوری دانه خردل را به خوبی آسیاب کنید و مقداری آب به آن اضافه کنید تا خمیر شود. سپس این خمیر را روی قفسه سینه پخش کنید. عطر تند خردل باعث باز شدن سینوس‌ها می‌شود و گرمای آن جریان خون را افزایش داده و باعث نرم شدن سینه می‌شود. توصیه می‌کنیم که این مرهم را بیش از 15 دقیقه روی قفسه سینه نگه ندارید. چون احتمال دارد پوستتان بسوزد. بهتر است قبل از اینکه مرهم را به طور مستقیم روی قفسه سینه پخش کنید ابتدا مقداری پارافین روی پوست خود بزنید.

شربت تره‌فرنگی برای تسکین سرفه و گلودرد
150 گرم برگ تره‌فرنگی را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت بپزید. همین میزان عسل نیز به آن اضافه کنید. اجازه دهید بجوشد و غلیظ‌تر شود. زمانی که سرفه‌هایتان شروع شد دو قاشق غذاخوری از این شربت خانگی میل کنید.

شربت ترب سیاه برای از بین بردن گلودرد
بدون شک یکی از مسائل آزاردهنده سرماخوردگی گلودرد است. برای درمان این مشکل شما به ترب سیاه نیاز دارید. ترب سیاه را به صورت برش‌های نازک و با پوست خرد کنید. این برش‌ها را داخل یک سبد ریخته و زیر آن کاسه‌ای قرار دهید. مقداری پودر شکر روی ترب ها بپاشید. میزان پودر شکر باید هم اندازه ترب سیاه باشد. اجازه دهید دو ساعت بماند تا آب ترب ها خارج شود. شربت حاصل را داخل شیشه تمیز بریزید. زمانی که به سرفه می‌افتید 2 قاشق غذاخوری از این شربت میل کنید.

شربت لیموترش و عسل معروف را دریابید
احتمالاً خیلی از افراد به هنگام سرماخوردگی اولین کاری که می‌کنند مصرف ترکیب آب لیموترش و عسل و آب گرم است. این نوشیدنی گرم باعث تسکین سرفه و گلودرد می‌شود چون ترشح بزاق را بیشتر می‌کند. بدانید که عسل برای بچه‌های یک تا شش سال بی ضرر و قابل استفاده است و برای تسکین گلودرد آن‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید. اما به کودکان زیر یک سال به دلیل خطر مسمومیت با سم بوتولیسم نباید عسل داد. عسل خواص ضدعفونی‌کنندگی و نرم‌کنندگی دارد و باعث نرم شدن گلو و کاهش سرفه‌های خشک می‌شود.

توصیه‌های کلی برای مقابله با سرماخوردگی
امسال اگر خدای‌نکرده دچار سرماخوردگی شدید بیش از هر چیزی مراقب سرایت آن باشید. حتماً ماسک بزنید و در حین عطسه و سرفه جلوی دهان خود را بگیرید. چون در غیر این صورت ذرات تنفسی‌تان دیگران را نیز آلوده خواهد کرد. شستشوی مداوم دست‌ها و عدم استفاده مشترک از وسایل دیگر اعضای خانواده از قبیل قاشق، بشقاب، لیوان و غیره را نیز فراموش نکنید.
اگر احساس سردرد یا بدن‌درد دارید بهتر است از داروهای مسکن مانند ایبوبروفن یا استامینوفن استفاده کنید. داروهای ضد سرفه و خلط‌آوری نیز وجود دارند که باعث کاهش خلط و سرفه می‌شوند. اما در حالت کلی تا می‌توانید از دیگران دور باشید و استراحت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو