چگونه اعتماد به نفس کودک را زیاد کنیم؟

منبع: نی نی بان

127

1399/7/9

14:50


کودکی که فاقد اعتماد به نفس باشد، نمی خواهد چیزهای جدید یا چالش برانگیز را امتحان کند، زیرا از ترس یا ناامید کردن دیگران می ترسد.
این می تواند در بزرگسالی آنها را عقب نگه دارد و از داشتن یک حرفه موفق جلوگیری کند او را سرخورده کند و علاوه بر زندگی شخصی در روابط هم دچار مشکل می شود.
دشمن اعتماد به نفس کودکان عدم اطمینان ، دلسردی و ترس است. بنابراین ، به عنوان والدین ، وظیفه شماست که کودک خود را هنگام تلاش برای انجام کارهای دشوار تشویق و حمایت کنید.اما نه تشویق و حمایت زیاد به گونه ای که برای کودک غیرباورپذیر شود.
در اینجا 25 نکته دیگر برای افزایش اعتماد به نفس کودک آورده شده است:

قدردانی از تلاش آنها بدون توجه به پیروزی یا شکست
وقتی بزرگ می شوید ، سفر مهمتر از مقصد است.
بنابراین ، اگر فرزند شما برای تیمش یا رسیدن به هدفش دچار شکست شد یا نتوانست نتیجه ی خوبی بگیرد به خاطر تلاشی که کرئه او را تشویق کنید.آنها هرگز نباید از تلاش خود خجالت بکشند.در طول رسیدن به خواسته هایش تلاش مداوم و سخت می تواند به او اعتماد به نفس بیشتری دهد.

تمرین را برای ایجاد صلاحیت در او تشویق کنید
کودک خود را ترغیب کنید که هر کاری را که به آن علاقه مند است تمرین کند . اما این کار را انجام دهید بدون اینکه فشار زیادی به آنها وارد شود.
تمرین زیاد و مداوم برای یادگیری یک مهارت می تواند اعتماد به نفس کودک را افزایش دهد زیرا در ادامه ی تمرین مهارت او در هدفش بیشتر می شود در نتیجه این مهارت می تواند اعتماد به نفس او را بیشتر کند.

اجازه دهید آنها مشکلات خودشان را درک کنند و حل کنند
اگر کارهای سخت و مشکلات فرزند خود را همیشه خودتان انجام دهید و حل کنید ، آنها هرگز توانایی ها و اعتماد به نفس را برای درک مشکلات کسب نمی کنند.
کمک مداوم والدین می تواند از ایجاد اعتماد به نفس ناشی از کمک به خود و درک دقیق مشکلات جلوگیری کند.

بگذارید رفتار مربوط به سن خود را انجام دهند
انتظار نداشته باشید که کودک شما مانند یک بزرگسال رفتار کند.وقتی کودک احساس می کند که فقط انجام کارها و رفتار والدین به اندازه کافی خوب است ، آن معیار غیر واقعی می تواند تلاش را نادیده بگیرد. تلاش برای برآورده کردن انتظارات دیگران و والدین و بزرگسالان می تواند اعتماد به نفس کودک را کاهش دهد.

کنجکاوی کودک را تشویق کنید
گاهی اوقات سوالات بی پایان کودک می تواند خسته کننده باشد ، اما باید آن را تشویق کرد.
پرسیدن سؤالات یک تمرین مفید برای رشد کودک است زیرا این بدان معناست که آنها درک می کنند که "چه چیزهایی وجود دارد که آنها نمی دانند.
هنگامی که کودکان به مدرسه می روند و قبل از آن مدام از خانواده هایشان سوال ها و کنجکاوی هایشان را پرسیده اند و پاسخ درست و رفتار مناسب را دریافت کرده اند ، نسبت به بقیه همکلاسی های خود تفاوت زیادی دارند زیرا آنها قبلاً در گرفتن اطلاعات از والدین خود اقدام کرده اند. به عبارت دیگر ، آنها می دانند که چگونه بهتر و سریع یاد بگیرند و چگونه سوال بپرسند.

چالش های جدیدی به آنها بدهید
به فرزند خود نشان دهید که آنها می توانند کارهای کوچکی را برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ انجام دهند.والدین می توانند با افزایش مسئولیت هایی که باید برآورده شوند ، اعتماد به نفس کودک خود را تقویت کنند.

از ایجاد استثناء برای کودک خودداری کنید
زمانی که برای کودک به علت کودکیش بدون منطق استثنا قائل می شوید اعتماد به نفس او را می گیرید.

هرگز از عملکرد آنها انتقاد نکنید
هیچ چیز کودک شما را بیش از انتقاد از تلاش های او دلسرد نخواهد کرد. بازخورد مفید و پیشنهادات خوب می تواند مفید باشد.اما هرگز به آنها نگویید که تلاشش و یا کارش بد بوده است.
اگر فرزند شما از شکست بخاطر نگرانی های شما بترسد ، آنها هرگز چیزهای جدید را امتحان نمی کنند.
بیشتر اوقات ، انتقاد والدین باعث می شود ارزش و انگیزه کودک کاهش یابد.

اشتباهات را به عنوان راهی برای یادگیری تلقی کنید
یادگیری از اشتباهات باعث ایجاد اطمینان می شود. اما این تنها زمانی اتفاق می افتد که شما به عنوان والدین با اشتباهات به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد رفتار کنید.
از کودکتان بیش از حد محافظت نکنید. به آنها اجازه دهید هر چند وقت یکبار مشکلی ایجاد کنند و به آنها کمک کنید درک کنند که چطور می توانند دفعه بعد بهتر عمل کنند.

دری را به تجربیات جدید باز کنید
شما به عنوان والدین مسئولیت دارید تا کودک را در معرض تجربیات متفاوت قرار دهید تا کودک بتواند اعتماد به نفس در مقابله با دنیای بزرگتر را افزایش دهد.
قرار گرفتن کودکان در معرض چیزهای جدید به آنها می آموزد که مهم نیست یک کار چقدر ترسناک و متفاوت به نظر می رسد ، آنها می توانند آن را تسخیر کنند.

به آنها بیاموزید که می دانید چگونه انجام دهید
شما قهرمان فرزندتان هستید . حداقل تا زمانی که آنها به نوجوانی برسند.
از آن قدرت استفاده کنید تا به آنها بیاموزید که می دانید چگونه فکر می کنند ، عمل می کنند و صحبت می کنند. یک مثال خوب بگذارید و یک الگوی مناسب باشید.
تماشای موفقیت شما به فرزند شما کمک می کند تا اطمینان بیشتری داشته باشد که می تواند همین کار را انجام دهد.

وقتی نگران آنها هستید به آنها نگویید
او می گوید نگرانی والدین اغلب برای کودک به عنوان عدم اعتماد تعبیر می شود. ابراز اطمینان والدین باعث اعتماد به نفس کودک می شود.

هنگام مقابله با سختی ها، از آنها تمجید کنید
زندگی عادلانه نیست. کار سختی است و هر کودکی باید در یک مقطع آن را بیاموزد.
هنگامی که آنها با مشکلات روبرو می شوند ، والدین باید خاطر نشان کنند که چگونه تحمل این چالش ها باعث افزایش مقاومت آنها می شود.
به کودک خود یادآوری کنید که هر راهی برای موفقیت پر از مشکلات است .

کمک و پشتیبانی خود را پیشنهاد دهید اما خیلی از آن استفاده نکنید
کمک خیلی زیاد می تواند توانایی کودک در کمک به خودش را کاهش دهد.
کمک به والدین می تواند در ابتدا به کودک کمک کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

شهامت آنها را امتحان کنید تا چیز جدیدی را امتحان کنند
والدین باید فرزندان خود را بخاطر تلاش در مورد چیزهای جدید ستایش کنند.
راحتی از چسبیدن به آشنایان ناشی می شود ؛در شجاعت لازم است که جرات کند چیزهای جدید و متفاوت را امتحان کند.

اجازه ندهید که با گذراندن تمام وقت در اینترنت از واقعیت فرار کنند
به فرزندتان اجازه ندهید پشت صفحه کامپیوتر مخفی شود. درعوض ، آنها را ترغیب کنید که در دنیای واقعی با افراد واقعی درگیر شوند.
اعتماد به نفس در دنیای مجازی (اگرچه مهم است) با اعتماد به نفس دنیای واقعی قابل مقایسه نیست.

معتبر باشید اما نه خیلی نیرومند یا دقیق
وقتی والدین بیش از حد سخت گیر باشند ، می تواند اعتماد به نفس کودک نسبت به خود را کاهش دهد.
وابستگی زیاد می تواند کودک را از اعمال جسورانه باز دارد.

تعارف و تشویق بیش از حد نکنید
البته که بچه های جوان نیاز به تشویق فراوان دارند اما فرزند شما می تواند به شنیدن "کار خوب" عادت کند. تشویق های زیاد می تواند این برداشت را برای کودک داشته باشد که شما همیشه در حال اغراق هستید.نیازنیست برای کارهای کوچک تشویق زیادی انجام دهید.یک ممنون ساده برای انجام کارهای روزمره مانند مسواک زدن و جمع کردن وسایلش کافی است.

فرزند خود را همیشه نجات ندهید
طبیعی است که بخواهید از صدمه دیدن کودک ، احساس دلسردی یا اشتباه کردن او جلوگیری کنید ، اما وقتی همیشه مداخله می کنید مثلا تلاش می کنید او را به یک جشن تولد دعوت کنند در صورتی که دعوت نشده یا از مربی کودک بخواهید به او کمک کند یا ارفاق کند به بی اعتماد به نفسی او کمک می کنید. کودکان باید بدانند که شکست خوردن مشکل است ، و اینکه احساس غم ، اضطراب و عصبانیت می کنند طبیعی است. آنها باید غلبه بر موانع موفق شدن را یاد بگیرند نه حذف آن ها را.
مخصوصاً کودکان خردسال این شانس را دارند که بازی کنند و خطرات خود را انجام دهند بدون اینکه احساس کنند والدین آنها به دلیل انجام کار اشتباهی از آنها انتقاد می کنند.

بگذارید او تصمیم بگیرد
وقتی فرزند شما از سن کم این فرصت را پیدا می کند که انتخاب کند ، اعتماد به نفس پیدا می کند. البته ، بچه ها دوست دارند نمایش را اجرا کنند ، اما داشتن کنترل بیش از حد می تواند بسیار زیاد باشد. بهتر است دو یا سه گزینه برای فرزند خود انتخاب کنید. به عنوان مثال ، از کودک 3 ساله خود نپرسید که او برای ناهار چه چیزی می خواهد ، بلکه ماکارونی یا کره بادام زمینی و ژله را پیشنهاد دهید. در عین حال ، به کودک خود اطلاع دهید که انتخاب های خاص به شما بستگی دارد.

روی نیمه پر لیوان تمرکز کنید
اگر فرزند شما تمایل دارد از ناامیدی احساس ناکامی کند ، به او کمک کنید که خوشبین تر باشد.اگر از همکلاسی های خود در درسی عقب تر است به او بگویید هرکس با توجه به توانایی هایش یاد می گیرد و شاید نیاز به تلاش بیشتر و صرف وقت بیشتری دارد.

علایق خاص او را پرورش دهید
سعی کنید کودک خود را در معرض فعالیتهای متنوعی قرار دهید و هنگامی که چیزی را پیدا کرد که واقعاً دوستش دارد ، او را تشویق کنید. کودکانی که اشتیاق دارند از تخصص خود احساس غرور می کنند و به احتمال زیاد در سایر زمینه های زندگی خود موفق هستند. سرگرمی های عجیب و غریب ممکن است به ویژه برای کودکانی که در مدرسه سخت کار می کنند مفید باشد و همچنین می توانید به کودک خود کمک کنید تا از علاقه خود برای ارتباط با بچه های دیگر استفاده کند.

حل مسئله را ارتقا دهید
 "بچه ها اطمینان دارند که آنها قادر به مذاکره برای دستیابی به آنچه می خواهند باشند." تحقیقات او نشان داده است که شما حتی می توانید به یک کودک خردسال آموزش دهید که چگونه خودش را حل کند. نکته اصلی این است که زبان خود را گاز بگیرید. اگر فرزند شما به شما مراجعه کرده و شکایت دارد که کودکی کامیون خود را در زمین بازی برد ، از او بپرسید که فکر می کند راه خوبی برای برگرداندن آن است. حتی اگر اولین ایده او برای گرفتن ماشین کامیون باشد ، از او بپرسید که اگر فکر می کرد ممکن است چه اتفاقی بیفتد. سپس بپرسید ، "آیا می توانید راه های دیگری برای برگرداندن آن فکر کنید تا این اتفاق نیفتد؟" در یکی از مطالعات دکتر شور در مورد این وضعیت ، بچه های 4 ساله با ایده های شگفت آور بالغی روبرو شدند ، مانند گفتن به ماشین کامیون گیر ، "اگر با من بازی کنید ، بیشتر سرگرم خواهید بود تا اگر خودتان بازی کنید."

به دنبال راه هایی برای کمک به دیگران باشید
وقتی کودکان احساس می کنند که می توانند مشکلی را حل کنند احساس اطمینان بیشتری می کنند.مانند کمک به بهزیستی ، خانه سالمندان یا کمک به کودکان کوچکتر خود.این راه ها می تواند اعتماد به نفش کودک را بیشتر کند و حس بهتری به او بدهد.

فرصت هایی را برای او ایجاد کنید تا با بزرگسالان وقت بیشتری را سپری کند
بچه ها دوست دارند که با دوستان خود وقت بگذرانند ، اما این مهم است که آنها در کنار دیگر بزرگسالان هم باشند. گذراندن وقت با افراد مسن دنیای فرزند شما را گسترش می دهد ، او را مجبور می کند تا در کنار شما با بزرگسالان صحبت کند و روش های مختلف تفکر را یاد می گیرد. تحقیقات همچنین نشان داده است که داشتن رابطه نزدیک با یک فرد بالغ مانند معلم ، دایی ، پرستار یا والدین دوست هایش باعث می شود که کودکان انعطاف پذیرتر شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو