چگونه از جویدن ناخن کودکان جلوگیری کنیم؟

منبع: نی نی بان

92

1399/7/9

16:27


اگر فرزند شما ناخن های خود را می جود، آن ها تنها نیستند. حدود 50٪ از کودکان بین 10 تا 18 سالگی حداقل گاهی اوقات ناخن های خود را می جوند و برای بسیاری از بچه ها این عادت حتی در سنین پایین هم شروع می شود.
این یکی از رایج ترین "عادات عصبی" است ، دسته ای که شامل پیچاندن مو و مکیدن انگشت شست نیز می شود. به طور رسمی ، این یک رفتار تکراری با تمرکز بر بدن است.
در حالی که برخی از بچه ها ناخن های خود را می جوند زیرا آنها مضطرب هستند ، برخی دیگر نمی دانند که وقتی احساس اضطراب می کنند باید چه کاری انجام دهند .جویدن ناخن ها می تواند تسکین دهنده باشد.
علاوه بر این که جویدن ناخن ها عمل ناخوشایندی است ، جویدن ناخن می تواند به دندانها و ناخن های فرزند شما آسیب برساند . بنابراین ، اگر کودک شما به صورت تهاجمی و مداوم ناخن های خود را می خورد ممکن است مسئله مهم باشد پس با پزشک مشورت کنید.
در اکثر موارد ، جویدن ناخن ها هیچ مشکلی جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند و معمولاً نشانه ای از یک مسئله ریشه دارتر نیست.

استراتژی ها
از آنجا که در نهایت بیشتر بچه ها ناخن هایشان را می جوند، بعضی از والدین می یابند که بهترین رویکرد صرفاً نادیده گرفتن آن است. اما ، برای والدین دیگر ، اینگونه نیست و ترجیه می دهند علت را پیدا کنند و راه حلی بیابند.
اگر جویدن ناخن بسیار زیاد باشد ، ممکن است چند دقیقه را در این باره فکر کنید که آیا کودک شما ممکن است کمی اضطراب یا استرس داشته باشد. به خاطر داشته باشید که برخی از وقایع مثبت ، مانند ارتقاء به گروه خواندن جدید در مدرسه یا گرفتن حیوان خانگی جدید ، می تواند برای کودکان استرس زا باشد.
اگر به نظر می رسد که جویدن ناخن ها عادت بدی است ، چند روش برای کار با فرزندتان برای جلوگیری از جویدن ناخن هایش وجود دارد.
ابتدا با او در مورد طعنه صحبت کنید و او را تشویق کنید تا به شما بگوید که چگونه این احساس را به شما منتقل می کند. به او اطمینان دهید که بدون توجه به ناخن هایش ، او را دوست دارید. سپس به سمت راه حل های ممکن بروید.

راه های رفع جویدن ناخن در کودکان

در مورد شکستن عادات صحبت کنید
با فرزند خود در مورد اینکه عادات عصبی چیست و چگونگی رفع آن ها ، با کودک خود گفتگو کنید.
روزانه ناخن هایشان را کوتان کنید
کوتاه کردن ناخن های کودک باعث می شود سطح زیر ناخن ها کمتر شود و کثیفی ، آهک و باکتری هایی که زیر ناخن است از بین برود و کودک به دلیل کوتاه بودن ناخن نتواند ناخن را بجود . همچنین از کوتیکول ها نیز مراقبت کنید. باکتری ها می توانند به پوست اطراف ناخن وارد شده و باعث عفونت شوند. یک ناخن گیر کوک همیشه در کیف خود نگه دارید. بعضی اوقات ، مقاومت در برابر مقاومت ناخن بسیار ساده است.
یک جایگزین پیدا کنید به دنبال چیزی سالم باشید که فرزند شما ممکن است بتواند آن را در دهان خود بگذارد.
برای یک کودک بزرگتر ممکن است خوردن تنقلات سالم مانند کرفس و هویج جایگزین خوبی باشد.فقط مطمئن شوید که ناخن جویدن کودک را با تنقلات قندی جایگزین نکنید و یک عادت بد را با عادت بد دیگر جایگزین نکنید.
به کودک خود چیز دیگری بدهید تا روی آن تمرکز کند
چیزی را پیدا کنید که انگشت و دست فرزند شما را فعال کند. یک توپ کوچک استرس یا یک خمیر بازی می تواند کمک کند تا به جای تمرکز بر صدا و احساس گاز گرفتن ناخن خود ، روی بافت و احساس آنچه در دستشان است ، تمرکز کنند.
یک پاداش ایجاد کنید
یک نمودار برچسب ایجاد کنید و هر روز علامت بزنید که کودک شما ناخن های خود را نمی جود. اگر کودک شما نمی تواند در طول روز به طور کامل ناخن هایش را نجود ، روز را به بخش هایی از زمان کوچکتر مانند "قبل از صبحانه" یا "هنگام شام" تقسیم کنید. هنگامی که او مقدار مشخصی از برچسب ها را جمع می کند به او پاداش می دهید مانند رفتن به پارک برای پنج برچسب.
یک قرار مانیکور رزرو کنید
در حالی که ممکن است فرزند شما به این ایده علاقه نداشته باشد ، اما ممکن است دختر شما از اینکه ناخن هایش را مانند بزرگترها می تواند مرتب کند هیجان زده شود. نه تنها می تواند به زمان برای پیوند والدین و کودک تبدیل شود بلکه به علت زیبایی ای که مانیکور برای دستانش ایجاد کرده و رنگ هایی که به ناخن هایش زده شده می تواند او را از عادت بدش دلسرد کند.
لاک ناخن را امتحان کنید
می توانید از لاک ناخن برای جلوگیری از خوردن ناخن های کودکتان استفاده کنید.لاک ناخن طعم بدی دارد. (هر چند مراقب باشید ، زیرا بعضی از آنها استون یا فلفل کین دارند که می تواند به شدت آسیب برساند.) با پزشک یا داروساز کودک خود صحبت کنید تا در مورد ایمن ترین گزینه ها اطلاعات کسب کنید. طعم بد حداقل باعث می شود کودک شما از این عادت صرف نظر کند.
به پیامدهای طبیعی اجازه دهید کار خود را بکنند
به خاطر داشته باشید که پیامدهای طبیعی در بسیاری از مواقع می توانند معلمان خوبی باشد. بنابراین ، اگر خوردن زیاد ناخن ها موجب درد ناخن ها و پوست اطراف ناخن شود این اتفاق می تواند باعث شود کودک جویدن ناخن هایش را متوقف کند.
یک ماده بدمزه و یا تلخ را روی ناخن ها برای ترک این عادت بزنید
اگر کودک تمایل داشته باشد که به او کمک کنید می توانید با قرار دادن ماده ای تلخ و یا تند روی ناخن ها از جویدن ناخن ها جلوگیری کنید.با این روش هربار که کودک به صورت ناخودآگاه تصمیم می گیرد ناخن هایش را بجود این مزه ها هشداری برای جلوگیری از جویدن ناخن هاست.
روی ناخن ها چسب بزنید
یا زدن چسب دور انگشتان و ناخن ها می توانید از جویدن ناخن خودداری کنید .در واقع چشب به صورت یک مانع عمل می کند.
به نگرانی های او بپردازید
قبل از اینکه شروع کنید و راهکارهایی را اجرا کنید تا کودکتان جویدن ناخن هایش را ترک کند بهتر است علت این کار را پیدا کنید و اگر استرسی در زندگی کودکتان وجود دارد آن را شناسایی کنید و درصدد برطرف کردن آن استرس برآیید.در بسیاری از مواقع با رفع استرس مشکل جویدن ناخن هم حل می شود.
یک اتفاق مانند ، طلاق در خانواده ، یک مدرسه جدید یا یک کلاس جدید می تواند کودک را دچار استرس کند.
کودک را با فعالیت های ورزشی مشغول کنید
با مشغول کردن کودک به بازی و ورزش تا حد زیادی در طول روز از جویدن ناخن هایش جلوگیری می کنید.ورزش و بازی استرس را دور می کند و همین امر می تواند جلوی رفتارهای ناشی از استرس را در کودک بگیرد.
او را تنبیه و مجازات نکنید
مگر اینکه فرزند شما واقعاً بخواهد جلوی جویدن ناخن هایش را بگیرد ، شما احتمالاً نمی توانید کارهای زیادی در این باره انجام دهید. مانند سایر عادات عصبی ، جویدن ناخن به صورت ناخودآگاه انجام می شود.
اگر فرزند شما حتی نمی داند که او این کار را انجام داده است ، تهمت زدن و مجازات کردن او استراتژی های بسیار بی فایده است. حتی بزرگسالان نیز مانند این عادت های ناخوشایند زیادی دارند.
از بدتر شدن آن جلوگیری کنید
توجه بیش از حد به عادت های بد فرزندتان احتمالاً باعث اتفاقات بدتری می شود و جویدن ناخن ها می تواند بدتر شود. مجازات فرزندتان یا شرمساری آنها به دلیل جویدن ناخن هایشان در کمک به آنها در تغییر عاداتش مؤثر نخواهد بود.
به کودک خود کمک کنید تا جویدن ناخن هایش را کنترل کند .فریاد زدن بر سر کودک یا گفتن که کاملت ناخوشایند کمکی نمی کنند.
سخنرانی ها و نصیحت های طولانی درباره جویدن ناخن های کودک را ، انجام ندهید.احتمالا این روش هم روش کارسازی نخواهد بود.
کمک به کودکتان برای پایان دادن به جویدن ناخن هایش در صورتی که با برنامه همراه باشد ، بسیار موثرتر خواهد بود.
اگر آنها به خصوص برای کنار گذاشتن انگیزه ندارند ، احتمالاً تلاشهای شما موفقیت آمیز نخواهد بود. بنابراین ، با آنها صبور باشید و اگر آنها علاقه ای به توقف ندارند ، ممکن است لازم باشد که صبر کنید.
با آگاهی دادن به کودک که جویدن ناخن ها کار زننده ای است و دیگران او را میبینند می تواند می تواند باعث شود جویدن ناخن ها را به ترک کند.
صبور باشید
ممکن است گاهی اوقات جویدن ناخن ها بهتر شود و دوباره بدتر شود. این اغلب بخشی از روند خلاص شدن از شر یک عادت بد است. با این حال ، با گذشت زمان ، احتمالاً ناخن جویدن کودک شما فروکش می کند.

چرا کودک ناخن هایش را می جود؟
چرا بچه ها ناخن هایشان را می جوند.کودک شما به دلایل مختلف ممکن است ناخن های خود را بجود مانند کنجکاوی ، کسالت ، تسکین استرس ، عادت یا تقلید. جویدن ناخن ها شایعترین حالت به اصطلاح "عادات عصبی" است که شامل مکیدن انگشت شست ، برداشتن بینی ، پیچ خوردگی یا کشیدن مو و دندان زدن است. همچنین ممکن است همچنان تا بزرگسالی ادامه یابد.
بزرگ شدن می تواند بچه ها را دچار اضطراب کند و بسیاری از این تنش ها و فشارها برای والدین ناشناخته است. اگر فرزند شما به طور متوسط و به طور ناخودآگاه ناخن می جود (مثلاً در هنگام تماشای تلویزیون) ، یا اگر او در پاسخ به موقعیت های خاص (مانند اجرای نمایش یا امتحانات ) تمایل به جویدن ناخن ها دارد تنها راه آن آرام کردن کودک است.

چه زمانی باید از جویدن ناخن ها نگران شد؟
در موارد نادر ، گاز گرفتن شدید ناخن می تواند نشانه اضطراب بیش از حد باشد. اگر کودک با جویدن تهاجمی و سخت ناخن هایش نوک انگشتان خود را زخم کرد و یا موجب خونریزی ناخن ها شد ، با پزشک کودک خود مشورت کنید .همچنین در شرایط حاد ممکن است کودک در شرایط استرس حاد موهای خود را بکشد با مژگانش را بکند در این شرایط هم حتما با پزشک مشورت کنید .این هشدارها را نادیده نگیرید.
همچنین اگر عادت ناخن زدن فرزند شما به طور ناگهانی ظاهر شد و به سرعت افزایش یافت ، با پزشک مشورت کنید. در هر صورت ، مشاوره حرفه ای ممکن است درست باشد.

چه کسانی ناخن هایشان را می خورند؟
افراد در هر سنی ناخن های خود را گاز می گیرند.
تقریبا نیمی از کودکان بین 10 تا 18 سالگی ناخن های خود را می خورند. گاز گرفتن ناخن ها اغلب در دوران بلوغ اتفاق می افتد.
برخی از بزرگسالان جوان ، 18 تا 22 سال ، ناخن های خود را می خورند.
فقط تعداد کمی از بزرگسالان هستند که ناخن های خود را می خورند. بیشتر افراد تا 30 سالگی از گاز گرفتن ناخن های خود به خودی خود خودداری می کنند.
پسران بعد از 10 سالگی بیشتر از دختران ناخن خود را می جوند.
جویدن ناخن ممکن است با سایر رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن (BFRB) مانند کشیدن مو یا برداشتن پوست اتفاق بیفتد.

چه مشکلاتی می تواند از گاز گرفتن ناخن ایجاد شود؟
گاز گرفتن ناخن می تواند باعث شود که نوک انگشتان کوکد قرمز و زخمی شود و کوتیکول ها خونریزی کنند. گاز گرفتن ناخن همچنین خطر ابتلا به عفونت در اطراف بستر ناخن و دهان را افزایش می دهد.
گاز گرفتن طولانی مدت ناخن همچنین می تواند در رشد طبیعی ناخن اختلال ایجاد کند و باعث ایجاد ناخن های زشت شوند.
در موارد نادر ، گاز گرفتن ناخن ممکن است علامتی از اختلال وسواس-اجباری (OCD) باشد. علائم OCD معمولاً با داروها درمان می شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو