در بخشی از این بیانیه آمده است:

مجلس یازدهم در اولین گام‌ها برای قانونگذاری برخلاف وعده‌های انتخاباتی خود ، به جای توجه عملی و غیر شعاری به مشکلات معیشتی مردم، دستکاری در قوانین انتخاباتی را در اولویت قرار داده و سه طرح را برای اصلاح قوانین انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهرو روستا ارائه کرده است. رویکرد مشترک این سه طرح‌ محدود کردن بیش ازپیش حق انتخاب مردم و نهادینه ساختن نگاه قیم مآبانه و محجور تلقی کردنمردم و نقض سازمان‌یافته‌ی اصول مقوم مردمسالاری در قانون اساسی، به ویژه اصل اتکای امور کشور به آرای عمومی (اصل ششم)، اصل حاکمیت ملی (اصل پنجاه و ششم) و اصل تفکیک قوا (اصل پنجاه و هفتم) است.

پس از گذشت چهار دهه از فروپاشی نظام دیکتاتوری پهلوی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی به جای تلاش برای هموارتر کردن مسیر تکاملی و آرمانی که در مقدمه قانون اساسی ترسیم شده، یعنی «سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان»، این قبیل طرح ها راه را برای بازتولید سازوکارهای نظام طاغوتی و اندک سالاری در نظام جمهوری اسلامی که برآمده از انقلاب مردمی و آرای عمومی است، باز می‌کند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به مجلس و مسئولان و مقامات ذی ربط هشدار می‌دهد این قبیل طرح ها درصورت تصویب در ادامه‌ روندی که مردم را از اثرگذاری آرای خود در انتخابات اسفند ۹۸ مأیوس کرد و موجب شکل‌گیری مجلسی با پایین‌ترین سطح مشارکت طی چهار دهه گذشته  شد، آخرین روزنه های امید مردم به امکان مشارکت در اداره‌ی امور کشور رامسدود خواهد کرد و بیش از پیش از قدرت و اثرگذاری نهادهای متکی برانتخابات خواهد کاست. تصویب این طرح ها اگرچه ممکن است در کوتاهمدت زمینه را برای سلطه‌ی بیشتر یک جناح سیاسی، که اکنون بر کرسی‌های نمایندگی مردم تکیه زده، بر نهادهای اجرایی و قانونگذاری و مدیریت شهری فراهم سازد، اما در بلند مدت موجب تضعیف و بلا اثر شدن این نهادها و مآلاتضعیف و آسیب‌پذیری بیشتر نظام جمهوری اسلامی خواهد شد. 

راه درست اصلاح نظام انتخاباتی این است که به جای  تعبیه‌ی صافی‌های مختلف حاکمیتی و جناحی در مسیر انتخاب مردم، کار تشخیص صلاحیت داوطلبان را به خود انتخاب کنندگان بسپاریم و به جای استفاده از راه‌کارهایی مانند برگزاری آزمون از طریق سازمان سنجش، راه را برای نقش آفرینی احزاب در کادرسازی و رقابتی کردن انتخابات فراهم کنیم . ما ازکسانی که دل در گرو انقلاب و نظام و عظمت ایران دارند انتظار داریم در برابر این طرح ها که موجب مسخ جمهوریت نظام خواهد شد ساکت ننشینند.