شناخت عوارض، علائم و روش های درمان بیماری متابولیک

شناخت عوارض، علائم و روش های درمان بیماری متابولیک


منبع: آرگا

99

1399/7/9

20:06


بیماری متابولیک یکی از بیماری های ارثی می باشد که در اثر نقص های ژنتیکی ایجاد می شود. عوارض این بیماری بسیار زیاد می باشد و ممکن است جان کودک شما را به خطر بیندازد. همراه ما باشید تا با این بیماری و عوارض آن آشنا شوید.

شناخت عوارض، علائم و روش های درمان بیماری متابولیک

بیماری متابولیک یکی از بیماری های خطرناکی می باشد که بسیاری از کودکان را تهدید می کند. باید بدانید که این بیماری ارثی می باشد و باید درمان شود و تحت کنترل باشد. اگر شما یک ماه دیر تر این بیماری را تشخیص بدهید ضریب هوشی کودک شمال ۵.۴ افت می کند.

تشخیص زود هنگام بیماری متابولیک تاثیرات بسیاری بر درمان آن دارد.

بیماری متابولیک و هوش خردسالان

این بیماری ها از عوامل مهمی برای کاهش هوش کودکان می باشد و می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای کودک شما ایجاد کند. برای پیش گیری از این بیماری ها می توانید قبل از ازدواج از آزمایش ژنتیک بهره مند شوید. در ایران ازدواج های فامیلی از شیوع بیش تری برخوردار می باشد و می توان گفت از هر ۱۵۰۰ نفر یک نوزاد با این سندروم یافت می شود. در واقع این بیماری با کروموزوم ۱۲ سروکار دارد و در آن جهش ایجاد می کند که مشکلاتی را برای نوزادان و کودکان بوجود می آورد. باید بدانید که این نوزادان در بدو تولد طبیعی هستند ولی علامت هایی دارند که آن ها را متمایز می سازد. یکی از بزرگ ترین این بیماری ها کبد بزرگ می باشد و گاهی افرادی که این بیماری را دارند بوی خاصی می دهند. در صورتی که خیلی تاخیر در تشخیص این بیماری وجود داشته باشد ضریب هوشی تا ۵۰ درصد کاهش می یابد.

علائم بیماری متابولیک

این بیماری می تواند علامت ها و نشانه های بسیاری داشته باشد که چند مورد از آن ها را برای شما بیان می کنیم. علائم بیماری متابولیک عبارت اند از :

  1. خواب آلودگی بیش از حد نوزاد
  2. بی حال بودن کودک
  3. ناله کردن در خواب و بیداری
  4. بی قراری و نا آرامی زیاد
  5. استفراغ پی در پی
  6. خوب شیر نخوردن
  7. مکیدن ضعیف شیر مادر و یا شیشه شیر
  8. امتناع از خوردن شیر مادر
  9. تنفس سخت
  10. بوی خیلی بد ادرار
  11. ترشحات بدن با بوی بد
  12. تشنج در اثر تب یا بی دلیل
  13. کاهش هوشیاری
  14. تب شدید

عوارض بیماری متابولیک چیست؟

عوارض بیماری متابلیک

حالا که با علائم بیماری متابولیک آشنا شدید بهتر است عوارض دیگر آن را بشناسید و فکر نکنید که این بیماری فقط و فقط باعث کاهش هوش  می شود.

  1. ضایعات شدید مغزی
  2. عقب ماندگی ذهنی
  3. مشکلات کبدی
  4. سنگ های ادراری
  5. بیماری های چشمی مانند آب مروارید و آب سیاه
  6. بیماری های قلبی

درمان بیماری متابولیک

در صورتی که بتوانید با تشخیص سریع علائم بیماری متابولیک آن را درمان کنید کودک شما شانس بسیار زیادی برای داشتن زندگی با کیفیت تر دارد. البته باید بدانید که این بیماری درمان های محدودی دارد و امروزه نمی توانیم نقص های ژنتیکی را برطرف کنیم و دارو های موجود تنها برای کنترل نشانه ها به کار می رود. در واقع دارو های متابولیک از چند اصل پیروی می کنند که عبارت اند از :

  •  کاهش و حذف بسیاری از مواد غذابب که بدن نمی تواند آن را متابولیزه کند.
  • جایگزین کردن آنزیم هایی که بدن نمی تواند آن ها را بسازد و در ساختن آن ها اختلالاتی وجود دارد.
  • حذف محصولات سمی متابولیسم که بدن برای حذف آن ها دچار اختلال شده است.
  • استفاده از رژیم های مخصوص برای بیماری های متابولیک
  • تزریقاتی برای سم زدایی به خون صورت می گیرد و محصولات سمی را که بدن نمی تواند دفع کند را سم زدایی می کند.
  • تحت نظر بودن به صورت همیشگی می تواند از بروز آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری کند.

علائم بیماری متابولیک

بیماری های ژنتیکی بیش تر به علت ازدواج با خویشاوندان اتفاق می افتد و در واقع ژن ها نمی توانند با یکدیگر سازگلر باشند از این جهت نیاز است تا جهشی ایجاد کنند و این جهش ها گاهی بی خطر می باشند و گاهی ممکن است جان کودک شما را به خطر بیندازد. بیماری متابولیک یکی از بیماری هایی می باشد که عوارض بسیار زیادی دارد بنابراین سعی کنید قبل از ازدواج حتما آزمایش های لازم را انجام بدهید. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه بیماری ها مشاهده کنید و اطلاعات خود را افزایش بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو