درمان خونریزی غیر طبیعی رحم

منبع: نی نی بان

75

1399/7/9

20:37


خونریزی غیر طبیعی رحم هر خونریزی سنگین یا غیرمعمول از رحم (از طریق واژن شما) است. این بیماری می تواند در هر زمان در طول چرخه ماهانه شما ، از جمله در دوره قاعدگی طبیعی شما رخ دهد.

علائم خونریزی غیر طبیعی رحم
خونریزی واژن بین دوره ها یکی از علائم خونریزی غیر طبیعی رحم است. خونریزی بسیار سنگین در طول دوره شما همچنین می تواند خونریزی غیر طبیعی رحم محسوب شود. خونریزی بسیار سنگین در طی یک دوره و / یا خونریزی که بیش از 7 روز طول بکشد ، منوراژی گفته می شود. به عنوان مثال ، زنان ممکن است به اندازه ای خونریزی کنند که مجبور شوند هر ساعت نوار بهداشتی خود را عوض کنند.

چه عواملی باعث خونریزی غیر طبیعی می شود؟

برخی از دلایل خونریزی غیر طبیعی شامل موارد زیر است:
مشکلات تخمک گذاری
الیاف و پولیپ
وضعیتی که در آن آندومتر به دیواره رحم رشد می کند
اختلالات خونریزی
مشکلات مرتبط با برخی از روش های کنترل تولد ، مانند دستگاه داخل رحمی (IUD) یا قرص های ضد بارداری
سقط جنین
حاملگی خارج رحمی
انواع خاصی از سرطان مانند سرطان رحم
متخصص زنان و زایمان (پزشک متخصص زنان و زایمان) یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است با بررسی مشکلات رایج در گروه سنی شما شروع کنند. برخی از آنها جدی نیستند و درمان آنها آسان است. دیگران می توانند جدی تر باشند. همه باید بررسی شوند.
علت های مختلفی برای خونریزی غیر طبیعی رحم وجود دارد. بارداری یک علت شایع است. پولیپ یا فیبروم (رشد کوچک و بزرگ) در رحم همچنین می تواند باعث خونریزی شود. به ندرت ، یک مشکل تیروئید ، عفونت دهانه رحم یا سرطان رحم می تواند باعث خونریزی غیر طبیعی رحم شود.
در بیشتر زنان خونریزی غیر طبیعی رحم به دلیل عدم تعادل هورمون ایجاد می شود. هنگامی که مشکل هورمون ها وجود دارد ، پزشکان مشکل خونریزی غیر عملکردی رحم می نامند. خونریزی غیر طبیعی ناشی از عدم تعادل هورمون در نوجوانان یا در زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند شایع تر است.
اینها فقط برخی از مشکلاتی است که می تواند باعث خونریزی غیر طبیعی رحم شود. این مشکلات در هر سنی ممکن است رخ دهد ، اما علت احتمالی خونریزی غیر طبیعی رحم معمولاً به سن شما بستگی دارد.

زنان در دهه 20 و 30 زندگی
یکی از دلایل عمده خونریزی غیر طبیعی در زنان و نوجوانان جوان ، بارداری است. بسیاری از خانم ها در چند ماه اول یک بارداری طبیعی خونریزی غیر طبیعی دارند. برخی از قرص های ضد بارداری یا دستگاه داخل رحمی (IUD) همچنین می توانند خونریزی غیر طبیعی ایجاد کنند.
برخی از خانمهای جوان که خونریزی غیرطبیعی در رحم دارند ، طی چرخه قاعدگی تخمک خود را از تخمدان های خود رها نمی کنند (به آن تخمک گذاری می گویند). این برای نوجوانانی که تازه دوره های پریودیشان شروع شده معمول است. این باعث عدم تعادل هورمون می شود که در نتیجه استروژن موجود در بدن باعث می شود پوشش رحم شما (به نام آندومتر) رشد کند تا غلیظ شود.
عدم تعادل هورمون همچنین ممکن است باعث شود پریودی نامنظم شود. این می تواند باعث خونریزی نامنظم بین دوره های شما شود.

زنان در دهه 40 و اوایل دهه 50
در سالهای قبل از یائسگی و شروع یائسگی ، زنان ماههایی دارند که تخمک گذاری نمی کنند. این می تواند باعث خونریزی غیر طبیعی رحم از جمله دوره های سنگین و خونریزی سبک تر و نامنظم شود.
ضخیم شدن لایه رحم یکی دیگر از دلایل خونریزی در زنان در دهه 40 و 50 است. این ضخیم شدن می تواند هشداری برای سرطان رحم باشد. اگر خونریزی غیر طبیعی رحم دارید و در این گروه سنی قرار دارید ، باید در مورد آن به پزشک خود بگویید. این ممکن است یک بخش طبیعی از بزرگ شدن باشد ، اما مهم است که اطمینان حاصل کنید که سرطان رحم علت آن نیست.

زنان بعد از یائسگی
درمان جایگزینی هورمون یکی از دلایل عمده خونریزی رحم پس از یائسگی است. دلایل دیگر شامل سرطان آندومتر و رحم است. این سرطانها در زنان مسن بیشتر از زنان جوان تر دیده می شود. اما سرطان همیشه علت خونریزی غیر طبیعی رحم نیست. بسیاری از مشکلات دیگر می تواند باعث خونریزی بعد از یائسگی شود. به همین دلیل ، مهم است که در صورت بروز خونریزی بعد از یائسگی با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه خونریزی غیر طبیعی رحم تشخیص داده می شود؟
آزمایشاتی که پزشک می تواند تجویز کند به سن شما بستگی دارد. اگر ممکن است باردار باشید ، پزشک ممکن است آزمایش بارداری را سفارش دهد. اگر خونریزی شما سنگین باشد ، علاوه بر آزمایش های دیگر ، پزشک ممکن است بخواهد که خون شما را بررسی کند تا مطمئن شود که خونریزی به علت مشکلات خونی نیست. این می تواند به فقر آهن و کم خونی منجر شود.
معاینه سونوگرافی از ناحیه لگن شما ، هر دو رحم و تخمدان ها را نشان می دهد. همچنین ممکن است علت خونریزی شما را نشان دهد.
پزشک ممکن است بخواهد بیوپسی آندومتر انجام دهد. این یک آزمایش از پوشش رحم است. این کار با قرار دادن یک لوله پلاستیکی نازک (به نام کاتتر) در رحم شما انجام می شود. پزشک شما برای از بین بردن قطعه ریز رحم از سوند استفاده خواهد کرد. او این آزمایش را برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد. این آزمایش نشان می دهد که آیا شما سرطان یا تغییر سلول دارید. بیوپسی را می توان در مطب پزشک انجام داد و فقط باعث درد خفیف می شود.
آزمایش دیگر هیستروسکوپی است. یک لوله نازک با یک دوربین کوچک در آن درون رحم شما قرار می گیرد. این دوربین به پزشک اجازه می دهد داخل رحم شما را ببیند. اگر چیزی غیر طبیعی نشان داده شود ، پزشک شما می تواند برای انجام بیوپسی بافت ایجاد کند.

آیا می توان از خونریزی غیر طبیعی رحم جلوگیری کرد یا اجتناب کرد؟
اگر خونریزی غیر طبیعی رحم شما در اثر تغییرات هورمونی ایجاد شود ، شما قادر به جلوگیری از آن نخواهید بود. اما اگر تغییرات هورمونی شما به دلیل اضافه وزن ایجاد می شود ، کاهش وزن می تواند کمک کند. وزن شما بر تولید هورمون شما تأثیر می گذارد. حفظ وزن سالم می تواند به جلوگیری از خونریزی غیر طبیعی رحم کمک کند.

درمان غیر طبیعی خونریزی رحم
چندین گزینه درمانی برای خونریزی غیر طبیعی وجود دارد. درمان شما به علت خونریزی ، سن شما و اینکه آیا شما می خواهید در آینده باردار شوید بستگی دارد. پزشک به شما کمک می کند تصمیم بگیرد که کدام روش درمانی برای شما مناسب است. یا اگر پزشک شما تصمیم گرفته است که عدم تعادل هورمون باعث خونریزی غیر طبیعی شما می شود ، شما و پزشک ممکن است تصمیم بگیرید صبر کنید و ببینید آیا خونریزی به تنهایی بهبود می یابد یا خیر. برخی از گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:
دستگاه داخل رحمی (IUD)
پزشک شما ممکن است IUD را پیشنهاد کند.
IUDیک وسیله پلاستیکی کوچک است که پزشک شما از طریق مهبل داخل رحم شما می کند تا از بارداری جلوگیری کند. یک نوع IUD هورمون ها را آزاد می کند. این نوع می تواند خونریزی غیر طبیعی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. مانند قرص های ضد بارداری ، گاهی اوقات IUD می تواند باعث خونریزی غیر طبیعی شود. اگر این اتفاق برای شما افتاد ، به پزشک خود بگویید.

قرص های ضد بارداری
قرص های ضد بارداری حاوی هورمون هایی هستند که می توانند باعث ضخیم شدن پوشش رحم شوند. آنها همچنین می توانند به طور منظم چرخه قاعدگی خود را حفظ کرده و گرفتگی را کاهش دهند. برخی از قرص های ضد بارداری ، به خصوص قرص پروژستین در واقع می تواند باعث خونریزی غیر طبیعی برای برخی از خانم ها شود. به پزشک اطلاع دهید که آیا قرص شما از نظر خونریزی غیر طبیعی شما را کنترل نمی کند.
D&C یا کورتاژ
D&C روشی است که در آن دهانه رحم شما به اندازه کافی کشیده می شود تا بتوان یک ابزار جراحی را در رحم شما قرار داد. پزشک شما از این ابزار برای جدا کردن سطح رحم استفاده می کند. آستر برداشته شده در آزمایشگاه برای بافت غیر طبیعی بررسی می شود. D&C تحت بیهوشی عمومی انجام می شود .
اگر خونریزی شدید دارید ، پزشک ممکن است D&C را برای بررسی مشکل و معالجه خونریزی انجام دهد.اغلب باعث می شود خونریزی شدید متوقف شود. در صورت لزوم این روش پزشک تصمیم خواهد گرفت.
هیسترکتومی
این نوع جراحی رحم را خارج می کند. اگر هیسترکتومی دارید ، دیگر دوره ای نخواهید داشت و نمی توانید باردار شوید. هیسترکتومی جراحی بزرگی است که به بیهوشی عمومی و بستری در بیمارستان نیاز دارد. ممکن است به دوره بهبودی طولانی نیاز داشته باشد. با پزشک خود در مورد خطرات و فواید هیسترکتومی صحبت کنید.
فرسایش آندومتر یک عمل جراحی است که باعث تخریب پوشش رحم می شود. برخلاف هیسترکتومی ، رحم را خارج نمی کند. فرسایش آندومتر ممکن است تمام خونریزی قاعدگی در برخی از خانمها را متوقف کند. با این حال ، برخی از خانمها پس از فرسایش آندومتر هنوز خونریزی شدید قاعدگی یا لکه بینی دارند. تعداد معدودی از خانمها بعد از عمل دوره قاعدگی منظم دارند. زنانی که دچار فرسایش آندومتر هستند ، هنوز هم به استفاده از نوعی روش های کنترل جلوگیری از بارداری نیاز است ، اگرچه ، در بیشتر موارد ، احتمال بارداری بعد از عمل وجود ندارد.
پزشک شما می تواند از چندین روش مختلف فرسایش آندومتر را انجام دهد. تکنیک های جدیدتر فرسایش آندومتر نیازی به بیهوشی عمومی یا ماندن در بیمارستان ندارد. مدت زمان بهبودی بعد از این روش بعد از عمل هیسترکتومی کوتاه تر از زمان ریکاوری است.
زندگی با خونریزی غیر طبیعی رحم
خونریزی غیر طبیعی رحم می تواند زندگی شما را به شکلی منفی تحت تأثیر قرار دهد. عدم توانایی پیش بینی زمان شروع خونریزی می تواند باعث اضطراب شما در تمام مدت شود. همچنین ، خونریزی شدید قاعدگی ممکن است فعالیتهای روزانه شما را در طول دوره شما محدود کند. برای بعضی از خانمها حتی مانع از خروج آنها از خانه می شود.
اگر خونریزی شدید قاعدگی دارید .
اگر می دانید ایبوپروفن را در طول دوره خود (یا چند روز قبل از انتظار از پریود خود) مصرف کنید. ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است.
همچنین باید اطمینان داشته باشید که به میزان کافی آهن در رژیم غذایی خود مصرف کنید. پزشک شما ممکن است یک مکمل آهن برای شما تجویز کند تا مطمئن شود که به آنمی مبتلا نشده اید.

سؤالاتی که باید از پزشک خود بپرسید
علت احتمالی خونریزی غیر طبیعی رحم من چیست؟
آیا شرایط من جدی است؟ آیا من در معرض خطر سایر مشکلات سلامتی هستم؟
براساس علت ، چه گزینه های درمانی را پیشنهاد می کنید؟
خطرات و فواید این درمان چیست؟
آیا این روش در آینده احتمال بارداری من را تحت تأثیر قرار خواهد داد؟
طول طبیعی چرخه قاعدگی به طور معمول بین 24 روز و 38 روز است. یک قاعدگی عادی به طور کلی تا 8 روز ادامه دارد.

چه موقع خونریزی غیر طبیعی است؟
خونریزی در هر یک از شرایط زیر خونریزی غیر طبیعی رحم محسوب می شود:
خونریزی یا لکه بینی بین دوره ها
خونریزی یا لکه بینی بعد از رابطه جنسی
در طی دوره خونریزی شدید داشته باشید.
چرخه قاعدگی که از 38 روز یا 24 روز طولان تر باشد.

در چه سنی خونریزی غیر طبیعی شایع تر است؟
خونریزی غیر طبیعی در هر سنی ممکن است رخ دهد. با این حال ، در بعضی از مواقع در زندگی یک زن معمولاً دوره ها تا حدودی نامنظم هستند. دوره ها ممکن است به طور مرتب اتفاق نیفتد که یک دختر برای اولین بار از داشتن آنها (در حدود 9 تا 14 سالگی) شروع کند.
ممکن است تعداد روزهای بین دوره تغییر کند. همچنین طبیعی است که دوره ها را پرش کنید یا خونریزی در هنگام پریود سبک تر یا سنگین تر شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو