تربیت درست کودکان، ویژگی والدین سمی

منبع: نی نی بان

56

1399/7/9

23:17


شاید شما آن دسته از والدینی می باشید که دوست دارید رویا های خود را از طریق فرزندانتان پیگیری کنید. باید بدانید که این کار یکی از اشتباهات رایج در فرزند پروری می باشد و همچنین جزئی از ویژگی والدین سمی است.
تربیت فرزندان در دستان پدر و مادر می باشد از این رو باید والدین ابتدا خود را اصلاح کنند و ویژگی های نا مناسب خود را از بین ببرند تا به کودکان آسیب های روانی وارد نشود. گاهی ممکن است شما فکر کنید که روش تربیتی شما بی نظیر می باشد ولی از آسیب هایی که برخی از رفتار های شما به کودکان وارد می کند بی خبر هستید.

ویژگی های والدین سمی
برخی از رفتار های والدین ممکن است آسیب های بسیار زیادی بر سلامت روانی کودکان داشته باشد بنابراین اگر می خواهید جزء والدین خوب باشید می توانید با شناختن رفتار های سمی خود آن ها را تکرار نکنید تا کودکتان آسیب نبیند.

شکست در نشان دادن برخی چیز ها
برخی از والدین نمی توانند به فرزند خود نشان بدهند که آن ها را حمایت می کنند. در واقع این والدین عقیده دارند که دستوراتی که می دهند باید طبق قانون های نوشته شده در خانه اجرا شود. در واقع با رفتار این والدین کودک هیچ درک درستی از شکست ندارد و در بزرگسالی ممکن است مشکلات دیگری او را در گیر کند. بنابراین بهتر است در رفتار های خود وسواس به خرج بدهید.

زیاده روی کردن
والدینی هستند که برای ایجاد رفتار های مناسب در کودکان از آن ها انتقاد می کنند. باید بدانید که انتقاد کردن خوب است اما نباید در این کار زیاده روی کنید و انتقاد بیش از حد شما را به والدین سمی تبدیل می کند. اگر می خواهید رفتاری را در کودک خود تغییر بدهید بهتر است این کار را با تشویق انجام بدهید و در صورت لزوم انتقاد کنید و سعی کنید و افراطی در این کار شما نباشد.

رسیدگی های دائمی
اگر از آن دسته والدینی هستید که خواستار رسیدگی دائمی از فرزندان می باشید باید بگوییم که شما نیز جزء والدین سمی می باشید. شما با این کار بین خود و فرزنداتان ارتباط عمیقی ایجاد می کنید و با این ارتباط نوعی از ارتباطات غلط می باشد که می تواند جلوی پیشرفت و تقویت مهارت های اجتماعی کودک را بگیرد.

خندیدن به کودک
برخی از والدین فکر می کنند که می توانند با مسائلی که مربوط به فرزندشان می باشد شوخی کنند و آن ها را به تمسخر در برابر دیگران بگیرند در حالی که این مورد یکی از رفتار های آسیب رسان می باشد و ممکن است در آینده ضرر های بسیاری به فرزند شما وارد کند. بهتر است از روش های دیگری برای فرزند پروری استفاده کنید زیرا تحقیر شدن در کودکی پیامد های منفی بسیاری دارد.

دلیل آوردن
اگر پدر و مادری هستید که برای رفتار های خود دلیل می آورید و آن ها را توجیه می کنید باید بدانید که در دسته والدین سمی برای کودکان قرار دارید. در واقع شما با این تفکر بزرگ شده اید که اگر دیگران به شما ضربه ای زدند حتما لایق آن بودید و هنوز هم رفتار های نا مناسب دیگران را برای خود تحلیل می کنید باید بدانید که وقت اصلاح رفتارتان رسیده است. بهتر است با اصلاح رفتار کودکان خود را با اعتماد به نفس بالایی بار بیاورید تا در آینده مشکلات بسیار بزگ برای آن ها ایجاد نشود و در صورت بروز شکست در زندگی توانایی از نو ساختن آن را داشته باشند.

جلوگیری از بیان احساسات
یکی از ویژگی های والدین موفق این است که به فرزندشان اهمیت می دهند و می گذارند که احساساتشان را بیان کنند در صورتی که والدین دیگر این اجازه را به فرزند خود نمی دهند و سعی می کنند نگذارند که فرزندشان احساسات منفی را از خود بروز بدهد. هر فردی که نتواند احساسات منفی را بروز بدهد قطعا مشکلاتی در آینده برای او ایجاد خواهد شد. البته برخی دیگر از والدین فکر می کنند که با مثبت اندیشی همه چیز درست می شود و سعی می کنند که فقط همین یک مورد را به کودک خود بیاموزند در صورتی که داشتن نگرش منفی یکی از لازمه های زندگی می باشد.

ترساندن فرزندان
شاد بودن کودکان در گرو احساس دوست داشته شدن می باشد. بهتر است دوست داشتن خود را به کودکان نشان بدهید و از بروز این احساسات نترسید. برای کودکان خود محیطی شاد و پر از امنیت ایجاد کنید و احساس ترس و وحشت را از آن ها دور کند. بسیاری از افرادی که در سنین جوانی و میان سالی و حتی در پیری دچار بیماری های روانی می شوند باید علت آن را در کودکی آن ها جستوجو کرد زیرا والدین و رفتار های آن ها اثرات بیشماری بر روح و روان کودکان دارد.

اولویت بندی غلط در احساسات
والدین سمی سعی می کنند احساسات خود را در اولویت قرار بدهند و نیاز های آن ها باید در اولویت باشد. بهتر است بدون در نظر گرفتن احساسات خود به فکر کودکان و نیاز های آن ها باشید و از آن ها رباتی برای انجام آرزو های خود نسازید.

دخالت بی مورد
بهتر است برای دور شدن از ویژگی های والدین بد در اهداف کودکانتان دخالت نکنید. بسیاری از افراد سعی می کنند کار هایی را به فرزندشان تحمیل کنند و اهداف آن ها را تغییر بدهند. باید بدانید که شما هیچ نقشی در تصمیم های مهمی که درباره زندگی خود می گیرند، ندارید. فقط می توانید برای راهنمایی بیش تر آن ها تلاش کنید.

سوء استفاده کردن
والدینی هستند که از پول و احساس گناه و عذاب وجدان برای کنترل فرزندان خود استفاده می کنند. مادر و پدر های بد سعی می کنند که این احساس ها رادر فرزندان ایجاد کرده و از فراموش شدن آن ها جلوگیری کنند تا بتوانند به راحتی فرزندان خود را کنترل کنند.

سکوت درمانی
یکی از راه هایی که بیش تر والدین از آن استفاده می کنند سکوت درمانی است. در واقع این والدین برای فرزندان خود سکوت تجویز می کنند و این نوع تجویز ها ممکن است به افراد آسیب های بسیار زیادی وارد کند و یکی از ویژگی های تربیتی نا رسا است. اگر عصبی می شوید بهتر است مدتی را استراحت کنید و اعصاب خود را آرام کنید و در صلح و آرامش با فرزند خود حرف بزنید.

رعابت نکردن حد و مرز ها
صمیمی شدن با فرزان خوب است اما باید بدانید که نباید مرز ها را از بین ببرید و سعی کنید مرزی بین شما و فرزندانتان باشد تا بتوانید آن ها را کنترل کنید. در واقع پدر و مادر های بد و سمی این مرز ها را رعایت نمی کنند و مشکلات متعددی برای فرزندان ایجاد می کنند و در رفتار با آن ها به مشکل می خوردند.

سرکوب کردن هیجانات
باید بدانید که هر فردی می تواند هیجانات بسیار زیادی را تجربه کند و این هیجان ها در صورتی که بی جا بروز نشود مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند. اگر دوست دارید جزء والدین خوب باشید بهتر است احساسات کودک خود را سرکوب نکنید و اجازه بدهید که هیجانات خود را بروز بدهد.

اشتباه در مقابله با تعارض ها
بسیاری از والدین دوست دارند که فرزند آن ها همیشه مطیع باشد و از آن ها پیروی کند در صورتی که کودک وارد اجتماع می شود تعارض هایی را می بیند و دوست ندارد از پدر و یا حتی مادر پیروی کند و می خواهد راه های تازه ای را امتحان کند این امر موجب نا رضایتی والدین می شود از این رو آن ها راه های نا درستی را برای برگشت فرزندانشان انتخاب می کنند و با ایجاد حس طرد شدن از سمت والدین رو به رو می شوند و این امر باعث می شود که مهارت های کودکان کاهش یابد و آنها دیگر دوست ندارند که هیجانات زندگی را تجربه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو