تکمیل تدریجی پازل انتخابات ۱۴۰۰

منبع: برترین ها

31

1399/7/10

07:04


با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 1400 گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای این رقابت سیاسی بیشتر از قبل به گوش می‌رسد.

روزنامه خراسان: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 1400 گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای این رقابت سیاسی بیشتر از قبل به گوش می‌رسد.

بسیاری از اصولگرایان به دلیل عملکرد دولت دوازدهم خود را برای حضور در این انتخابات آماده می‌کنند و اصلاح‌طلبان هم دنبال گزینه‌ای با کارنامه قوی می گردند که بتواند برای حضور در عرصه انتخابات جواب گوی حمایت آن ها از دولت روحانی باشد.

انتخابات 1400 از این حیث که ورود کشور به قرن جدید است و هشت سال ریاست‌جمهوری روحانی به اتمام می‌رسد و رئیس جمهور بعدی باید آغاز قرن جدید شمسی را شروع کند، حائز اهمیت است. در همین خصوص «تسنیم» شش نفر از گزینه‌های محتمل ریاست جمهوری را که در محافل سیاسی از علاقه آن ها به کاندیداتوری در انتخابات 1400 صحبت هایی مطرح شده مورد بررسی قرار داده است.

1 ــ مهرداد بذرپاش: رئیس فعلی دیوان محاسبات کشور و نماینده اسبق مجلس است و همچنین سمت معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان ملی جوانان را داشته و در دوره کوتاهی مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا بوده است. بذرپاش در انتخابات سال 96 نیز جزو گزینه‌های جبهه مردمی نیروهای انقلاب بود که قرار بود در انتخابات ثبت‌نام کند اما درنهایت از این اقدام منصرف شد. در تماس تسنیم و پرسش از این که آیا او واقعاً نامزد انتخابات 1400 خواهد بود یا خیر، یکی از نزدیکان بذرپاش گفت: «آقای بذرپاش معتقدند فقط باید برای مردم کار کرد.»

2 ــ علیرضا زاکانی: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که پیش از این نیز در مجلس هشتم و نهم نمایندگی مردم تهران را به ‌عهده داشت و از چهره‌های سیاسی جریان اصولگراست که درخصوص ورودش به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به تسنیم گفته: «درباره انتخابات ریاست جمهوری من واقعاً قائل هستم که باید نهضت نیامدن راه انداخت تا نهضت آمدن.»

3 ــ سعید محمد: وی متولد سال 1347 در تهران و دارای مدرک تحصیلی دکترای مهندسی عمران (گرایش راه و ترابری) از دانشگاه تربیت مدرس تهران در سال 1388 است. او از سال 97 ریاست قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) را به‌عهده گرفت و از سال 1386 تا 1393 مدیرعامل گروه سپاسد ــ وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) - بود. یکی از نزدیکان سعید محمد درباره احتمال کاندیداتوری وی گفت: «ایشان فعالیت‌های خود را در قرارگاه به‌طور مستدام و محکم دارند پیش می‌برند و بحث کاندیداتوری وی گمانه‌زنی رسانه‌ای است.»

4 ــ صادق خرازی: سفیر اسبق ایران در فرانسه و نماینده دایم ایران در سازمان ملل بود که بعد از سال 92، حزب ندای ایرانیان را در جریان اصلاحات تأسیس کرد و هم‌اکنون دبیرکل این حزب است. عیسی چمبر از اعضای شورای مرکزی حزب ندا درباره احتمال کاندیداتوری صادق خرازی در انتخابات 1400 گفت: «ایشان هنوز به‌شکل رسمی اعلام کاندیداتوری نکردند اما بر اساس بحث‌هایی که در حزب صورت گرفته است، در صورتی که آقای خرازی اعلام کاندیداتوری کنند، حزب ندا نیز تمام‌قد از ایشان حمایت خواهد کرد.»

5 ــ رضا اردکانیان: وزیر نیروی دولت دوم روحانی است که کمتر سابقه کنش سیاسی از وی سراغ داریم اما فعالیت‌هایی برای انتخابات آغاز کرده است. یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب درباره احتمال کاندیداتوری اردکانیان گفت: «فعالیت‌های وی تشدید شده است و احتمال دارد یکی از گزینه‌ها باشد اما این که جریان اصلاحات بخواهد از ایشان حمایت کند هنوز چیزی مشخص نیست.»

6 ــ مسعود پزشکیان: وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نماینده فعلی مجلس مدت هاست که گفته می‌شود احتمال دارد برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 هم نامزد شود. به تازگی رسانه ها تلاش بسیاری کردند که او درباره این شایعه، شفاف‌سازی کند، با این حال چه در تماس تلفنی و چه در مکاتبه از طریق پیام‌رسان‌ها ترجیح داده که هیچ سخنی در این باره مطرح نکند. او خرداد ماه گفته بود که «فعلاً خبری نیست».

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو