آیا پاپ اسمیر در بارداری انجام میشود؟

منبع: نی نی بان

93

1399/7/10

08:40


خیلی از خانم ها از تست پاپ اسمیر بدشان می آید حال آن که باید آن را در دوران بارداری انجام داد می تواند سخت تر باشد.معمولا قبل از تولد نوزاد پزشک یک تست پاپ اسمیر تجویز می کند اما برخی نگران جنینشان هستند که آیا پاپ اسمیر می تواند به جنین آسیب برساند یا خیر؟تست پاپ اسمیر سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را شناسایی می کند.توجه داشته باشید ک تست پاپ اسمیر فقط کار شناسایی سلول های غیرطبیعی را انجام می دهد نه نوع این سلول ها را.بنابراین بعد از جواب مثبت پزشک ممکن است آزمایش های بعد ی را برای اطمینان و شناسایی نوع این سلول ها برای شما تجویز کند.

چرا پاپ اسمیر در دوران بارداری انجام می شود؟
پاپ اسمیر، که معمولاً در اولین مراجعه به دوران بارداری انجام می شود ، آزمایشی است که برای جستجوی تغییر در سلولهای گردن رحم انجام می شود که نشان دهنده سرطان دهانه رحم یا شرایطی است که ممکن است به سرطان مبتلا شود.
پاپ اسمیرها سرطان را تشخیص نمی دهند ، اما 95٪ از سرطان دهانه رحم را در مرحله تشخیص می دهند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.
آنها قابل درمان هستند و تقریباً همیشه درمان می شوند. اگرچه پاپ اسمیر به طور خاص برای سایر مشکلات زنان و زایمان یا بیماریهای مقاربتی آزمایش نمی کند ، اما پاپ اسمیرز وجود سلول های غیر طبیعی را نشان می دهد که برای آنها آزمایش یا معاینه بیشتر لازم است.

نحوه انجام پاپ اسمیر در دوران بارداری
در حالی که شما دراز کشیده اید و پاهای خود را کاملا به سمت بالا باز کرده اید پزشک با استفاده از یک ابزار که آن را درون واژن شما می کند ، سلول های دهانه رحم شما را جمع آوری می کند و در لوله ی آزمایش قرار می دهد.این نمونه برای تجریه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شود.

آزمایش بیماری های مقاربتی
از آنجا که زنان غالباً از آلوده شدن به عفونتهای مقاربتی (STI) آگاه نیستند ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند که همه خانم های باردار در اوایل بارداری از نظر سوزاک ، کلامیدیا ، تریکومونیازیس ، هپاتیت B ، HIV ، سفلیس آزمایش شوند. و ویروس پاپیلومای انسانی (با نام HPV ، ویروس بسیار متداول با سویه های خاصی که می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم شود) در اولین مراجعه به دوران بارداری معمولا بررسی می شوn.
علاوه بر تست پاپ اسمیر واژینال ، آزمایش خون نیز برای تشخیص برخی از STI ها لازم خواهد بود.

آیا پاپ اسمیر می تواند باعث سقط جنین شود؟
به دلیل حساسیت دهانه رحم رحم در دوران بارداری، ممکن است برخی از خانم ها اذیت شوند ، اما این احتمال وجود ندارد که یک آزمایش پاپ بتواند ناخواسته باعث سقط جنین شود. چطور؟ معمولاً تخم بارور شده در رحم بالاتر و در نزدیکی دهانه رحم کاشته نمی شود. حتی در شرایطی که جنین پایین تر قرار گرفته و به دهانه رحم نزدیکتر است ، دهانه رحم در سه ماهه اول کاملاً ضخیم است ، بنابراین خراشیدن از طریق آزمایش پاپ باعث آسیب نمی شود.
متأسفانه ، با توجه به اینکه تقریباً 15 تا 20٪ از بارداریهای تایید شده به سقط جنین ختم می شوند ، برخی از خانمها ممکن است سقط جنین را بعد از داشتن پاپ اسمیر تجربه کنند.
برخی حتی ممکن است بعد از پاپ اسمیر زودتر در همان روز علائم سقط جنین را داشته باشند. علائم سقط جنین ممکن است شامل خونریزی واژینال باشد که قرمز روشن یا قهوه ای روشن ، گرفتگی یا درد پشت ، و عبور بافت از طریق واژن است. اما به خاطر داشته باشید:
این بدان معنی نیست که پاپ اسمیر لزوماً باعث سقط جنین شده است.اما به مراتب بیشتر احتمال دارد که علائم سقط جنین درست بعد از انجام آزمایش ظاهر شود.
با این وجود ، اگر نگران دریافت پاپ تست در اوایل بارداری هستید ، در مورد نگرانی های خود با پزشک بارداری خود صحبت کنید. این امکان وجود دارد که پزشک یا مامای شما موافقت کنند که آزمایش پاپ را به تأخیر اندازید تا معاینه بعد از زایمان انجام شود ، به خصوص اگر سابقه نتایج طبیعی پاپ اسمیر را داشته باشید.

اگر تست پاپ اسمیر در بارداری مثبت باشد
اگر در اولین مراجعه به دوران بارداری، پاپ اسمیر سلول های غیرطبیعی پیدا شود، پزشک شما ممکن است تصمیم به انجام کولپوسکوپی (امتحانی که پزشک شما در دهانه رحم شما نگاه دقیق تری داشته باشد) کند ، اما معمولاً بیوپسی یا مراحل بعدی تاخیر می افتد. تا زمانی که نوزاد متولد می شود.
خوشبختانه اکثر آنها حتی در دوران بارداری با خیال راحت درمان می شوند. اگر شما یک عفونت باکتریایی ، مانند سوزاک یا کلامیدیا داشته باشید ، قبل از زایمان با یک آنتی بیوتیک بی خطر در بارداری تحت درمان قرار می گیرید ، همچنین ممکن است همسر شما به آنتی بیوتیک ها نیاز داشته باشد تا دوباره ایجاد نشود.
از آنجا که HPV یک ویروس است ، متأسفانه به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهد ، و واکسن موجود برای جلوگیری از استفاده آن در دوران بارداری توصیه نمی شود.
اگر زگیل تناسلی دارید، بارداری ممکن است باعث شیوع آن نشود. اگر زگیل دارید به نظر نمی رسد که زگیل به خودی خود پاکسازی شود ، پزشک شما می تواند با خیال راحت آنها را با انجماد ، گرمای الکتریکی یا لیزر درمانی از بین ببرد. اگر آنها تاثیری در بارداری شما نداشته باشند ، ممکن است او بخواهد تا زمان زایمان شما منتظر بماند تا شما را معالجه کند. زگیل بسیار بندرت بر توانایی شما در زایمان واژن تأثیر می گذارد. و نگران نباشید - انتقال HPV به نوزادان بسیار کم است.

داشتن کولپوسکوپی در دوران بارداری خطر دارد؟
کولپوسکوپی یک روش ساده برای نگاه به دهانه رحم است. در دوران بارداری بی خطر است.
شبیه به غربالگری دهانه رحم است اما در بیمارستان انجام می شود.
اگر کولپوسکوپی تغییرات سلولهای دهانه رحم شما را نشان دهد ، ممکن است حدود 3 تا 6 ماه پس از زایمان به کولپوسکوپی دیگری مراجعه کنید تا سلولهای غیر طبیعی بررسی شود.
در صورت عدم بازگشت به حالت عادی پس از زایمان ، بعضی اوقات به درمان نیاز دارید تا سلولهای غیر طبیعی را از بین ببرید.
می توانید در مورد هرگونه نگرانی که دارید با پزشک عمومی یا مامای خود صحبت کنید.
مهم است که بعد از تولد کودک به تمام ملاقاتهای پیگیری خود بروید.

نتایج پاپ اسمیر در باردری چه معنی ای می دهند؟
نتیجه منفی بدان معنی است که دهانه رحم شما طبیعی است. نتیجه مثبت نشانگر وجود سلولهای غیر طبیعی است. پزشک شما ممکن است این را پاپ غیر طبیعی بنامد. به یاد داشته باشید که این یک آزمایش است ، نه یک تشخیص. نتیجه مثبت ثابت نمی کند که شما مبتلا به سرطان یا حتی دیسپلازی (یک وضعیت پیش سرطانی) هستید. با این حال ، معمولاً به این معنی است که شما باید ارزیابی بیشتری داشته باشید ، مانند کولپوسکوپی (میکروسکوپی که برای بررسی دهانه رحم استفاده می شود) یا بیوپسی (برداشتن مقدار کمی از بافت از دهانه رحم). پزشک در مورد نتایج با شما صحبت خواهد کرد. از هر ده پاپ اسمیری که انجام می شود معمولا یکی بیانگر برخی ناهنجاری ها است ، اگرچه بیشتر آنها جدی نیستند. آزمایش بیشتر برای تعیین اینکه آیا شما یک عفونت ، التهاب ، عفونت مخمر ، تریکومونا ، تبخال یا ویروس پاپیلومای انسانی دارید ، لازم است. محققان معتقدند که سرطان گردن رحم ارتباط مستقیمی با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) دارد.
بیش از 100 نوع HPV مختلف وجود دارد. حدود 30 نوع از طریق انتقال جنسی پخش می شوند و احتمالاً می توانند منجر به سرطان دهانه رحم شوند. HPV عامل اصلی خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم است ، اما بیشتر زنانی که درمان سلولهای غیر طبیعی ناشی از HPV را دریافت می کنند ، دچار سرطان دهانه رحم نمی شوند.
در سال 2003 ، FDA آزمایش غربالگری را تصویب کرد که می تواند در رابطه با پاپ اسمیر انجام شود تا مشخص شود که شما ویروس HPV دارید یا خیر. آزمایش HPV DNA می تواند انواع پرخطر HPV را قبل از شناسایی سلولهای غیر طبیعی در دهانه رحم تشخیص دهد. این غربالگری برای خانمهای بالای 30 سال توصیه می شود ، که در معرض خطر ابتلا به عفونت HPV به سلولهای پیش سرطانی قرار دارند. برخی از پاپ اسمیرها به دلیل فعالیت جنسی اخیر یا استفاده از کرم و دوش واژینال ، یک نمونه رضایت بخش را نشان می دهند. صرف نظر از دلیل ، پاپ غیر طبیعی به پاپ اسمیر دیگری در طی چند ماه نیاز دارد. با غربالگری مناسب ، سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری و جلوگیری است.

جواب تست پاپ اسمیر در بارداری چه زمانی حاضر می شود؟
پاپ اسمیر انجام شده در دوران بارداری مانند سایر موارد مشابه خواهد بود. این کار پزشک شما را با استفاده از یک قلم مو نازک یا اسپاتول ریز برای جمع آوری نمونه ای از سلول های دهانه رحم ، که برای ارزیابی به آزمایشگاه فرستاده می شود ، انجام می دهد. از سواب پنبه ای نیز برای جمع آوری نمونه ای از ترشحات دهانه رحم و / یا واژن استفاده می شود که برای STD ها آزمایش می شود.
بسته به آزمایشگاهی که پزشک از شما استفاده می کند ، نتایج پاپ معمولاً طی یک یا دو هفته در دسترس است. در صورت یافتن سلول های غیر طبیعی ، پزشک معاینه کامل از دهانه رحم شما را انجام می دهد و ممکن است تست را در چند هفته تکرار کند. برای بیشتر زنان ، سلولهای غیر طبیعی هیچ دلیلی برای هشدار ایجاد نمی کنند. ممکن است نتایج شما به دلایل جزیی مانند عفونت مخمر باشد. و اگر بعد از آزمایش بیشتر معلوم شود که سلولهای سرطانی یافت می شوند ، پزشک شما احتمالاً منتظر می ماند تا بعد از تولد کودک شما تا ادامه ی معالجه را انجام دهد. اگر STD تشخیص داده شود ، برای محافظت از شما و کودکتان ، درمان خواهید شد (بسیاری از آنها به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند).

چه موقع یک زن می تواند جلوی انجام این آزمایش را بگیرد؟
طبق اعلام موسسه ملی سرطان ، زنانی که بالای 70 سال سن دارند و سابقه پاپ اسمیر طبیعی دارند ، بعید به نظر می رسد به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند و بنابراین می توانند پاپ اسمیر انجام دهند. زنانی که به علت دلایلی که به سرطان مربوط نمی شوند با هر دو رحم و دهانه رحم دچار هیسترکتومی شده اند ، می توانند پاپ اسمیر انجام ندهند.

چه کسی به پاپ اسمیر بیشتر نیاز دارد؟
زنانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می کنند یا شرایطی را دارند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند ، باید مکرر با پاپ اسمیر تست شوند. این زنان باید با پزشک خود درباره نوع برنامه آزمایشی صحبت کنند.

چه موقع باید پاپ اسمیر داشته باشم؟
توصیه می شود همه خانمها پاپ اسمیر را در سن 21 سالگی انجام دهند و تا سن 29 سالگی هر سه سال یکبار انجام شود.زنان بین 30 تا 65 سال می توانند هر 3 سال یا هر 5 سال یکبار تست پاپ اسمیر انجام دهند.
با پزشک خود در مورد آنچه که آنها برای برنامه پاپ اسمیر توصیه می کنند ، صحبت کنید زیرا برخی هنوز هم تشویق می کنند که سالانه انجام شود. حتی اگر پزشک شما توصیه می کند که هر 2-3 سال یکبار پاپ اسمیر انجام دهید ، هنوز هم باید سالانه متخصص زنان و زایمان خود را برای معاینات لگن ، اطلاعات مربوط به مشکلات بهداشتی دیگر زنان و معاینات پستان ملاقات کنید.
زنان باید در اواسط چرخه ماهانه خود یا در حدود 10-20 روز پس از شروع (آخرین دوره قاعدگی) یک پاپ اسمیر داشته باشند. حداقل 2 روز قبل از آزمایش ، زنان باید از انجام کارهایی مانند مقاربت جنسی ، دوش واژینال ، کرم / شیاف واژینال یا اسپرم کش خودداری کنند. اینها می توانند در نتایج آزمایش تداخل ایجاد کرده و نتیجه غیر طبیعی ایجاد کنند.
اگر قصد بارداری دارید خیلی خوب است که در کنار آزمایش هایی که برای آمادگی بارداری انجام می دهید یک تست پاپ اسمیر هم انجام دهد تا در صورت وجود مشکل ، درمان قبل از بارداری انجام شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو