درختانی که از ماهی‌ های سالمون تغذیه می‌ کنند

منبع: سیمرغ

57

1399/7/10

08:57


درختانی که از ماهی‌ های سالمون تغذیه می‌ کنند

دانشمندی که در زمینه مطالعه این اکوسیستم ها تخصص دارد گمان می‌کند که این درختان از بقایای ماهی‌هایی که توسط خرس‌ها باقی مانده‌اند تغذیه می‌کنند.

ماهی‌های سالمون حاوی نیتروژن هستند

هنگامی که ماهی‌های آزاد آماده تخم‌گذاری‌های هستند، از اقیانوس به سمت آبراه هایی که خرس‌ها در انتظار آنهایند، حرکت می کنند و خرس‌ها آنها را شکار می‌کنند تا برای خواب زمستانی طولانی خود آماده شوند. اما در واقعیت، نحوه صید خرس‌ها از این ماهی‌ها کمی کثیف و شلاخته است؛ به عنوان مثال، پس از شکار دو ماهه در یک جریان واحد، خرس ها بیش از ۵۰۰ کیلوگرم بقایای ماهی آزاد را در کنار رودخانه باقی می‌گذارند.

ماهی‌های سالمون حاوی نیتروژن هستند، که درختان برای رشد خود مثل سایر کائنات زنده روی زمین به آن احتیاج دارند. اما این منطقه از کمبود شدید این عناصر مغذی رنج می‌برد و در طول ساحلِ شمال غربی آمریکای شمالی، میزان نیتروژن محدود است، با این وجود اجساد این ماهی‌ها شکار حاوی مقادیر زیادی نیتروژن است.

315457_225.jpg


دانشمندی که در زمینه مطالعه این اکوسیستم ها تخصص دارد گمان می‌کند که این درختان از بقایای ماهی‌هایی که توسط خرس‌ها باقی مانده‌اند تغذیه می‌کنند. به محض اینکه ماهی سالمون تجزیه شده و در خاک ادغام می شود، درختان شروع به جذب آن می کنند، اما باید بدانید که اتم های نیتروژن ممکن است کمی متفاوت باشد، برخی از اتم های نیتروژن حاوی نوترون های بیشتری نسبت به دیگری هستند و اینکه اتم‌های نیتروژن می‌توانند حاوی ۷ یا ۸ نوترون باشند و پایدار بمانند، بنابراین نیتروژن دارای دو ایزوتوپ پایدار است.

بیش از ۹۹ درصد از نیتروژن موجود در زمین، از سبکترین نوع و «نیتروژن–۱۴» است که شامل (۷ پروتون ، ۷ نوترون ، ۷ الکترون) است، در حالی که ماهی‌های سالمون حاوی «نیتروژن–۱۵» است که حاوی (۷ پروتون، ۸ نوترون و ۷ الکترون) است و دلیل این امر این است که این ماهی‌ها بیشتر زندگی خود را در اقیانوس زندگی می‌کنند و فرآیندهای شیمیایی و بیولوژیکی که در آب دریا رخ می‌دهد «۱۵ نیتروژن» بیش از زمین را تأمین می‌کند.

ماهی‌های سالمون در زنجیره غذایی در جایگاه بالایی قرار می‌گیرند، دقیقاً همانطور که حیوانات ممکن است به دلیل برخی ناهنجاری های موجود در بیوشیمیایی که ما نمی دانیم کمی از آنالوگ های نیتروژن استفاده کنند، به عنوان مثال، نمی دانیم چرا مقادیر بیشتری از «نیتروژن–۱۴»، اما می دانیم حیواناتی که در زنجیره غذایی جایگاه بالاتری دارند، در ترکیب شیمیایی خود«نیتروژن–۱۵»، دارند.

315458_663.jpg


مطالعات در اواخر دهه نود قرن گذشته نشان داد، درختانی که باقی مانده های ماهی سالمون را در آلاسکا جذب می‌کنند حاوی مقادیر زیادی نیتروژن پانزده هستند، یعنی درختان برای تأمین بسیاری از مواد مغذی خود به ماهی وابسته هستند!

شما می‌توانید با نگاه کردن به حلقه‌های درخت هنگام برش دادن آنها متوجه این موضوع شوید به این معنی که محققان موفق شده‌اند نشان دهند که ماهی سالمون چه اندازه برای این درختان مهم است. درختانی که نیتروژن را از سالمون جذب کرده‌اند حلقه‌هایشان  ۱۹ درصد بزرگتر از آنهایی هستند که نیتروژن را جذب نمی‌کنند، بنابراین اگر شما درخت هستید و می خواهید رشد کنید، توصیه می کنیم سوشی را از دست ندهید.




گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: tabnakbato.ir



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو