معرفی خوراکی های مفید برای افزایش تمرکز

معرفی خوراکی های مفید برای افزایش تمرکز


منبع: آرگا

132

1399/7/10

09:18


ما در این مقاله به موضوع خوراکی های افزایش تمرکز پرداخته ایم که بتواند قدرت یادگیری ذهن و حافظه را بالا ببرد. این غذاها و مواد معدنی شامل؛ آوکادوو، چغندر، کرفس، بلوبری، شکلات تلخ، دارچین، روغن زیتون و نارگیل، انواع توت ها، ماهی، پرتغال، انبه، زنجبیل، چای سبز، آب، قهوه، سیر و پیاز می باشد.

معرفی خوراکی های مفید برای افزایش تمرکز

با گذر زمان و بالا رفتن سن بدن فرسوده ایی خواهیم داشت که خبر از پیر شدن می دهد. ولی اگر شما با رعایت صحیح رژیم و برنامه غذایی درست بتوانید هوش خود را تقویت نمایید در سال های بالاتر خود از مغز و توانایی بیشتری برخوردار هستید. مواد غذایی و مکمل هایی هستند سطح تمرکز و قدرت ذهن شما را بیشتر می کنند که به افزایش عملکرد مغز و قدرت یادگیری و حافظه بهتر کمک می کند. که ما در این جا رژیم غذایی سالم و حاوی مواد مغذی را به شما همراهان عزیز معرفی می کنیم تا توانایی هوشیاری و ذهن شما بالا رود.

انواع خوراکی های افزایش تمرکز

لیست خوراکی های افزایش تمرکز

اگر شما از غذاهای سنگین و بدون هیچ ماده مغذی استفاده می کنید باید گفت سطح تمرکز مغز شما رو به کاهش است باید از یک برنامه غذایی متعادل استفاده نمایید که ذهن شما را باز کرده و قدرت یادگیری بیشتری داشته باشید. غذاهای سنگین و کم خوری یا پرخوری شما را خواب آلود و گرسنه و حواس پرت می کند. باید از رژیم غذایی بهره ببرید که حاوی تمام مواد معدنی و سالم باشد تا این که مغز بتواند بیشترین سوخت و سازش را داشته باشد. یکی از مهم ترین و پر احتیاج ترین عضو بدن مغز می باشد پس باید ۱۰ برابر سایر ارگان های دیگر به آن رسیدگی کرد تا کالری اش برطرف شود.

عالی ترین خوراکی های افزایش تمرکز

  • مواد معدنی و مکمل و ویتامین ها

خوراکی های که به افزایش تمرکز کمک می کند و نقش اساسی در تقویت و سلامت شما دارند ویتامین ها و مکمل و مواد معدنی است. تاثیر تقویت کننده ای مغز در این منابع که حاوی ویتامین B، C، E، بتاکاروتن و منیزیم است بسیار زیاد می باشد. شما با مصرف یک مکمل غذایی خوب تحت نظر و مشورت پزشک متخصص می توانید از برنامه غذایی مفیدی برخوردار شوید. اثرات مواد معدنی و گیاهان دارویی مثل: جینگو و ترکیبات ویتامینی و جنسینگ برروی عملکرد مغز اثر مثبتی می گذارد.

مواد غذایی مفید برای بالارفتن تمرکز

  • صبحانه

طبق بررسی ها و مطالعات انجام شده برروی کسانی که صبحانه می خورند و افرادی که وقتی برای مصرف صبحانه نمی گذارند. نشان داده که از حافظه کوتاه مدت و میزان تمرکز کمتری برخوردار بوده اند و سطح عملکرد کند تری نسبت به کسانی که صبحانه میل می کنند داشتند. برخی از بهترین مواد معدنی و مغذی برای حفظ سلامت مغز و قدرت یادگیری از قبیل؛ لبنیات، میوه جات، غلات ها، فیبر می باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه صبحانه عمل عکس داشته و دچار اختلال در تمرکز می شوند.

غذا های تقویت حافظه و تمرکز

  • آوکادوو و غلات کامل

شما با افزودن آوکادوو در رژیم غذایی تان موجب افزایش دوپامین در مغز می شوید که به بهتر شدن و تقویت خلق و خوی شما کمک می کند. دوپامین تمرکز و انگیزه را افزایش می دهد که بهترین میه برای اعصاب عضلات مغز است. همینطور غلات سبوس دار مثل: گندم و ذرت که منبع سرشاری از ویتامین ایی و فیبر بوده به سطح هوشیاری و حافظه بیشتر کمک می کند. با استفاده از آوکادوو و غلات از بیماری کلسترول و قلبی و عروقی در امان باشید که با وجود داشتن چربی سالم برای بهبودی سلول های مغز مفید است.

  • کافئین

یکی از خوراکی های افزایش تمرکز و هشیاری کافئین است که برای مغز و هوش بسیار نقش موثری دارد. شما با مصرف کافئین در قهوه، شکلات، نوشابه های انرژی زا سطح انرژی و تمرکز ذهن را بالا برده و هوشیاری بیشتری خواهید داشت. با این که اثر کوتاه مدتی دارد ولی نباید در مصرف آن افراط کنید چرا که اثراتش خنثی شده و دچار اضطراب و عصبانیت می شوید.

خوراکی های افزایش تمرکز چیست؟

  • قند (گلوکز)

در واقع گلوکز به عنوان سوخت مغز شناخته شده که منبع انرژی می باشد و مغز از آن بیشتر استفاده می کند. سوخت و ساز بدن از مواد قندی و کربوهیدرات ها تامین می شود که با نوشیدن ۱ لیوان نوشیدنی شیرین قندی موجب بالارفتن حافظه در کوتاه مدت می شود. پس با این حال می توان گفت توانایی ذهنی و فرآیند فکر کردن افزایش یافته به شرطی که با مصرف درست موجب چاقی و دچار اختلال نشود.

  • زرده تخم مرغ

برای رفع نیاز مغز به مواد مغذی باید مصرف تخم مرغ را فراموش نکنید. این ماده مغذی به ساختار عصبی مغز کمک کرده تا همانند یک انتقال دهنده عصبی ایجاد و حفظ شود که با خوردن یک زرده صد گرمی ششصد میلی گرم کولین وارد بدن می شود. زرده تخم مرغ یک ماده خوراکی مفید برای افزایش وضعیت تمرکز و سلامت مغز است که یک ماده مهم تلقی می شود.

چه خوراکی های برای افزایش تمرکز مفید است؟

  • آجیل و شکلات تلخ

برای قدرت یادگیری و افزایش تمرکز خود از خوراکی های مثل: آجیل و شکلات غافل نشوید به دلیل وجود منبع ویتامین ایی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که به توانایی مغز و پیشگیری از پیری زودرس کمک فراوانی می کند. شکلات تلخ هم همینطور با داشتن محرکه های طبیعی و آنتی اکسیدان ها در جهت بالابردن قدرت توجه و دقت افزایش می دهد. با مصرف روزانه سی گرم شکلات تلخ و آجیل از افزایش فکر برخوردار شوید بدون این که چربی یا کالری و قندتان بالا برود.

غذا های تقویت حافظه و تمرکز

  • ماهی

اگر می خواهید یک منبع سرشار از پروتدین و اسید چرب امگا ۳ وارد بدن نمایید که برای تکامل و رشد مغز نقش ضروری دارد ماهی را از یاد نبرید. چربی های موجود در ماهی انرژی مفز را بالا برده و از سکته و زوال مغز جلوگیری می نماید که امگا ۳ نقش مهمی در یادگیری و توجه در سلامت ذهن دارد. شما با مصرف هفته ای ۲ مرتبه ماهی سالمون وحشی می توانید موجب ساخت غشای سلولی حافظه شوید تا خلق و خوی شما را بالا ببرد ومانع از ایجاد افسردگی گردد.

  • سیر و پیاز

یکی از گیاهانی که برروی عملکرد مغز تاثیر مثبت می گذارد در واقع سیر است این گیاه معجزه بخش با افزایش سطح سروتونین در مغز پیام رسان سلول عصبی را بهبود می بخشد. پیاز هم همینطور با دارا بودن ماده سفید رنگی به نام فتیس در مغز فرد کرستین و آنتوسیانین ذهن را رشد داده و قدرت حافظه را بالا می برد. که پیاز رنگ بنفش از پیاز سفید و زرد به مراتب تاثیر بیشتری دارد و از خوراکی های افزایش تمرکز است.

مواد و خوراکی های افزایش تمرکز

  • کلم قرمز و بروکلی

در کلم قرمز مقداری آنتوسیانین وجود دارد که غنی از فیبر بوده و برای افزایش تمرکز در مغز نقش موثری ایفا می کند. کلم بروکلی هم به خاطر داشتن سولفوروفان موجب رشد صحیح سلول های بنیادی عصبی مغز شده که یکی از سبزی های مفید برای یادگیری بهتر است.

  • ماست

یکی دیگر از خوراکی های افزایش تمرکز و بالا بردن قدرت یادگیری لبنیات به خصوص ماست می باشد. در این ماده غذایی منبع پروبیوتیک در جهت حفظ سلامتی روده ها بوده که به قدرت و کارایی مغز نتیجه می دهد. باکتری های موجود در ماست سبب بهبود نشانه های افسردگی بوده که با داشتن لاکتوباسیلوس از اضطراب و استرس خودداری کرده و خلق و خوی فرد را بالا می برد.

برای بهتر شدن تمرکز حواس چه بخوریم؟

  • بلوبری و زغال اخته

براساس مطالعات انجام شده نشان داده در رژیم غذایی که از میوه بلوبری استفاده شود سطح تمرکز و حافظه یادگیری افزایش می یابد. چون در این میوه مقدار قابل توجهی آنتوسینانین (پلی فنولی) وجود دارد که به بهبود عملکرد مغز کمک می کند. زغال اخته هم همینطور با داشتن اکسیدیته از فشار عضو های مغزی محافظت کرده که فرد را تا حد زیادی از زوال عقل یا آلزایمر در امان می دارد همچنین مهارت یادگیری و حرکتی را بالا می برد.

  • اسفناج

شما با استفاده مقدار اسفناج در رژیم غذایی خود به سطح بهبودی تمرکزتان بسیار کمک خواهید کرد. اسفناج با داشتن پتانسیل ظرفیت یادگیری را افزایش داده و بهبودی ذهن را به دنبال دارد. بر طبق مشاهدات انجام شده سبزی های تیره رنگ برای سلامت روده بسیار مهم بوده که نباید از یاد ببرید مغز و روده ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند پس با داشتن روده ناسالم از عدم ذهن و تمرکز برخوردار می شوید.

درباره خوراکی های افزایش تمرکز چه می دانید؟

  • گردو و دانه کدو

همین طور که گفته شد مصرف آجیل به اندازه قدرت یادگیری ذهن را افزایش می دهد که به بهبود عملکرد تمرکز فرد هم کمک شایانی می کند. گردو با دارا بودن فیبر و پروتئین بهبودی مغز را در پی دارد. همچنین استفاده دانه کدو تنبل با وجود داشتن اسید های چرب اشباع نشده منبع خوبی برای تریپتوفان مغز به شمار می آید. که منبع سرشاری از روی دارد و از علائم افسردگی و بی خوابی پیشگیری کرده و افزایش قدرت شناختی و عصبی را بهبود می بخشد که یکی از خوراکی های برای افزایش تمرکز به حساب می آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو