خواص زالزالک و فوایدی که شما را شگفت زده می کند

خواص زالزالک و فوایدی که شما را شگفت زده می کند


منبع: آرگا

192

1399/7/10

09:34


زالزالک میوه جنگلی و کوچکی است که بیشتر به رنگ قرمز یافت می شود. فصل برداشت این میوه اواخر تابستان و اوایل پاییز می باشد. در این مطلب به خواص زالزالک در درمان بیماری های مختلف می پردازیم.

خواص زالزالک و فوایدی که شما را شگفت زده می کند

از مهمترین خواص زالزالک می توان به درمان بیماری های قلبی، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بدن خون، جلوگیری از بروز بیماری های کبدی، درمان بی خوابی، استرس و مشکلات عصبی اشاره کرد. در ادامه با فواید مصرف و موارد منع مصرف این میوه بیشتر آشنا می شوید، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

مزایای مصرف زالزالک

مهمترین فواید و خواص زالزالک

عمده فواید زالزالک به دلیل ترکیبات موجود در آن است. این میوه دارای ویتامین های B و C می باشد. همچنین از دیگر ترکیبات موثر در زالزالک می توان به آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانیدین‌، فلاوونوئید و پرو آنتوسیانیدین‌ اشاره کرد. این ترکیبات بدن را از اثرات مخرب مواد شیمیایی، دود سیگار و آلاینده ها در امان نگه می دارد. با فعالیت این آنتی اکسیدان ها گرفتگی عروق و حساسیت رگ های خونی کاهش می یابد در نتیجه سلامت قلب حفظ شده و احتمال بیماری های قلبی نیز کاهش می یابد. گردش خون بهتر انجام شده و ماهیچه های قلب تقویت می شود و از دردهای آنژینی جلوگیری می شود.

کاهش میزان کلسترول

دو نوع کلسترول در بدن وجود دارد. نوع بد آن باعث آسیب به سلامتی و ایجاد بیماری می شود. یکی از خواص زالزالک کاهش میزان کلسترول بد خون یا همان LDL می باشد. مصرف زالزالک و سرکه زالزالک یکی از موثر ترین راهها برای کاهش میزان کلسترول در کبد می باشد.

فواید زالزالک

سلامت قلب

از این میوه برای درمان بیماری های قلبی نیز استفاده می شود. میوه و عصاره برگ های زالزالک در تنظیم میزان ضربان قلب و تقویت ماهیچه های قلب موثر است. یکی از بیماری هایی که با مصرف زالزالک می توان آن را درمان کرد دردهای آنژینی می باشد. این دردها به علت نرسیدن خون حاوی اکسیژن به قلب می باشد. ترکیبات موجود در این میوه باعث افزایش جریان خون در قلب شده و با تامین اکسیژن مورد نیاز سلول ها از بروز دردهای آنژینی جلوگیری کرده و به درمان آنها کمک می کند.

کاهش وزن

افرادی که از رژیم های لاغری استفاده می کنند و به دنبال کاهش وزن هستند باید به خوراکی های مصرفی خود توجه داشته باشند. میوه هایی که کالری و قند کمی دارند مورد استفاده قرار دهند. یکی از میوه های توصیه شده در کاهش وزن موثر است، زالزالک می باشد. این میوه به چربی سوزی بدن کمک کرده و مصرف آن به طور مداوم باعث کاهش میزان قابل توجهی از وزن بدن می باشد.

خواص زالزالک

تنظیم فشار خون

به افرادی که فشار خون بالا دارند توصیه می شود که از زالزالک برای کاهش میزان فشار خون استفاده کنند. از مهمترین فواید زالزالک تنظیم میزان فشار خون می باشد و از افت ناگهانی فشار خون نیز جلوگیری می کند.

کاهش قند خون

محققان به اثر ضد دیابتی زالزالک پی بردند. مصرف این میوه به افرادی که قند خون دارند توصیه می شود و باعث کاهش میزان قند خون می شود. همچنین مصرف این میوه در بیماران دیابتی علاوه بر کاهش قند خون باعث تنظیم میزان فشار خون نیز می شود.

درمان بی خوابی

بی خوابی ممکن است در اثر موارد مختلفی مانند استرس و یا ناراحتی های عصبی بوجود آید. یکی از راههای درمان استرس و بی خوابی استفاده از دم کرده زالزالک می باشد. با بهتر جریان پیدا کردن خون در بدن و تنظیم فشار خون تا حد زیادی استرس در بدن کم می شود، مصرف زالزالک به این موارد گفته شده کمک کرده و در نتیجه باعث درمان استرس و عوارض آن مانند بی خوابی می شود. مصرف دم نوش زالزالک باعث ایجاد آرامش در بدن شده و به خواب راحت کمک می کند.

موارد درمانی زالزالک

جلوگیری از بیماری های کبدی

کبد عضو بسیار مهم بدن می باشد و بسیاری از سموم بدن در آن تجمع دارند. به همین دلیل مستعد بیماری است. زالزالک از بروز بیماری های کبدی جلوگیری کرده و باعث تقویت این اندام بدن می شود.

کاهش علائم یائسگی

یائسگی در زنان معمولا همراه با علائم و نشانه هایی مانند تعریق بدن، ضربان نامنظم قلب و گر گرفتگی است که نتیجه اختلال در ترشح هورمون های زنانه می باشد. از دیگر خواص زالزالک کاهش علائم یائسگی به ویژه گر گرفتگی می باشد.

درمان جوش و آکنه

بروز جوش و آکنه بر روی از مشکلات پوستی بسیار شایع در بین اکثر جوانان می باشند که با کمک زالزالک می توانید آن را درمان کنید و از بروز آن جلوگیری نمایید زیرا زالزالک دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی می باشد.

فواید بی نظیر زالزالک

رفع ریزش مو

ریزش مو بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد که می توانید برای درمان آن از زالزالک کمک بگیرید زیرا دارای مقادیر فراوانی پلی فنول است که باعث تقویت فولیکول های مو شده و گزینه مناسبی برای رفع ریزش مو می باشد.

بهبود بینایی

وجود ویتامین A به مقدار فراوان در زالزالک به حفظ سالم ماندن بینایی کمک زیادی می کند و همچنین از بروز بیماری های چشمی مانند آب مروارید جلوگیری می کند بنابراین از چای زالزالک استفاده کنید.

بررسی خواص زالزالک

بهبود دستگاه گوارش

زالزالک با ترکیب با آنزیم های روده ای سبب بهبود گوارش می شود علاوه بر این وجود مقادیر زیادی فیبر در زالزالک می توانید برای درمان یبوست مفید باشد زیرا، باعث بهبود در هضم غذا خواهد شد.

تقویت دستگاه ایمنی

به دلیل اینکه زالزالک دارای ویتامین C می باشد در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی می کند همچنین حاوی آنتی اکسیدان های مفید برای بدن می باشند.

فواید درمانی زالزالک

نحوه استفاده از زالزالک

اجازه دهید آب به مدت دو دقیقه بر روی گاز بماند و بعد جوشیدن سه تا چهار عدد زالزالک را به آن اضافه کرده و بعد از زمان هشت تا ده دقیقه زالزالک ها را از آن خارج کرده و آن را داخل فنجان ریخته و نوش جان کنید.

مضرات زالزالک

با اینکه بر مصرف این میوه بارها در طب سنتی و توسط پزشکان توصیه شده است اما با این حال مصرف افراطی عصاره، برگ، گل و یا دمنوش این میوه ممکن است باعث حالت تهوع، خواب آلودگی، مشکلات گوارشی، سر درد، خستگی، لکه های پوستی، میگرن و تپش قلب شود.

مصرف زالزالک در زنان باردار و شیر ده نیز توصیه نمی شود. همچنین مصرف این میوه در افرادی که داروهای قلبی مصرف می کنند باعث ایجاد مشکلاتی می شود. بنابراین اگر فردی داروهای مربوط به فشار خون، آریتمی قلب، نارسایی قلب و آنژین مصرف می کند باید قبل از مصرف زالزالک با پزشک مشورت کند.

فواید و خواص زالزالک

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان، امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه جات می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو