درمان واریس دوران بارداری

منبع: نی نی بان

72

1399/7/10

09:47


واریس به طور غیرمعمول متورم شدن رگ ها می باشد.این رگه های آبی ، قرمز یا بنفش گاهی اوقات به نظر می رسد که بصورت تند و یا روپلیک دیده می شوند و به احتمال زیاد روی پاهای شما ظاهر می شوند ، اگرچه در دوران بارداری می توان آنها را در ناحیه تحتانی لگن ، باسن یا جاهای دیگر هم دید. (بواسیر فقط رگهای واریسی در ناحیه رکتوم است).
بسیاری از خانمها در دوران بارداری رگهای واریسی را تجربه می کنند یا متوجه می شوند که به مرور زمان بدتر می شوند. ممکن است از رگهای واریسی ناراحتی کمی داشته باشید و یا احساس ناراحتی کنید و یا ممکن است باعث شود پاهای شما سنگین و دردناک شوند. ممکن است پوست اطراف واریس نیز خارش و لرزش داشته باشد یا احساس سوزش کند. علائم این بیماری در پایان روز بدتر است ، به خصوص اگر زیاد روی پای خود قرار داشته باشید.

چه عواملی باعث ایجاد واریس در دوران بارداری می شود؟
با بزرگ شدن رحم، فشار زیادی روی ورید بزرگ در سمت راست بدن شما وارد می شود و این باعث افزایش فشار در رگ های ساق پا می شود.
رگها ، رگهای خونی هستند که خون را از اندامهای شما به قلب شما باز می گردانند ، بنابراین خون موجود در رگهای ساق شما در حال حاضر در برابر گرانش کار می کند. و هنگامی که باردار هستید ، میزان خون در بدن شما افزایش می یابد و بر رگ های شما افزوده می شود. سطح پروژسترون شما نیز بالا می رود و دیواره رگهای خونی شما را آرام می کند.
اگر سایر اعضای خانواده تان دچار این بیماری شده اند ، احتمال بیشتری وجود دارد که دچار واریس شوید. واریس در زنان شایعتر از مردان است و اگر واریس داشته باشید ، آنها با هر بارداری پی در پی و پیر شدن ، رو به بدتر شدن می روند. اضافه وزن ، بارداری چندقلو و دوقلو و ایستادن برای مدت طولانی نیز می تواند شدت ابتلا به واریس را بیشتر کند.
خبر خوب برای برخی از خانمها این است که واریس ممکن است بعد از زایمان بهبود یابد یا از بین برود ، به خصوص اگر قبل از بارداری هیچ کاری نداشته باشید. اگر آنها بهتر نشوند ، می توانید بعد از به دنیا آمدن کودک با گزینه های مختلف درمانی آن را درمان کنید.
شما همچنین ممکن است رگهای خونی ریز در نزدیکی سطح پوست ، به خصوص در مچ پا ، یا صورت خود را مشاهده کرده باشید. به اینها رگهای عنکبوتی گفته می شود زیرا اغلب در یک الگوی عنکبوتی ظاهر می شوند و شاخه های کمی از مرکز بیرون می آیند.
در مورد زنانی که به دلیل سابقه خانوادگی در معرض خطر ابتلا به واریس قرار دارند عامل ارث بر عوامل دیگر اضافه می شود.

چگونه باید پس از بارداری رگ های واریس خود را درمان کنم؟
پس از زایمان ، این ایده خوبی است که همچنان جوراب های فشرده سازی بپوشید ، مرتباً ورزش کنید ، به مدت طولانی نشسته یا ایستاده نباشید و هر زمان ممکن پاهای خود را بالا ببرید.
وریدهای واریس اغلب در طی سه تا چهار ماه پس از زایمان بهبود می یابند ، اگرچه بعضی اوقات حتی بیشتر طول می کشد و بعضی اوقات به هیچ وجه بهبود نمی یابد.
اگر رگهای واریسی شما پابرجاست ، یا حتی اگر از نحوه ظاهر آنها ناراضی هستید ، از ارائه دهنده خود بخواهید تا شما را به یک متخصص ارجاع دهد تا در مورد سایر گزینه های درمانی اطلاعاتی کسب کند.

بهترین راه کارهای خانگی برای رگ های واریسی هنگام بارداری
فقط به این دلیل که مادر ، خواهر و مادربزرگ شما همگی دچار واریس شده اند این بدان معنا نیست که شما لزوماً باید خود را به همان برآمدگی های آبی کوچک استعفا دهید. اگر جزء 10 تا 20 درصد زنانی هستید که در دوران بارداری دچار واریس می شوند ، مراحلی وجود دارد که می توانید به راحتی در خانه برای کاهش ظاهر آنها و جلوگیری از شکل گیری جدید واریس استفاده کنید.

داروهای خانگی در مورد واریس در دوران بارداری
رگهای واریسی در پایین بدن شما ظاهر می شود ، زیرا فشار خون بیشتری برای فشار خون به سمت قلب شما لازم است. در دوران بارداری ، رگ های خونی در پاهای شما نیز تحت فشار فزاینده رحم در حال رشد شما قرار دارند - و فشار بیشتر به معنای برآمدگی بیشتر است. این روش های خانگی و بی خطر می تواند به کاهش ظاهر واریس در دوران بارداری کمک کند.

جوراب های فشرده سازی بپوشید
جوراب های فشرده سازی با نگه داشتن فشار محکم و مداوم روی رگهای موجود در پاها ، جریان خون را افزایش می دهد و این به جریان خون کمک می کند تا پاها را به سمت قلب بازگرداند. آنها را به محض اینکه از خواب بیدار شدید ، قبل از اینکه خون فرصتی برای انتقال به اندامهای تحتانی خود داشته باشد ، بگذارید و آنها را قبل از اینکه شب ها به رختخواب بروید ، دربیاورید.

لباس های خیلی تنگ نپوشید
هر چیزی که کمر یا پاهایتان را در قسمتی خیلی سفت بگیرد مانند لباس زیر خیلی تنگ ، کمربند ، جوراب شلواری و جوراب هایی با تاپس های الاستیک محکم ، ممکن است از گردش خون به درستی جلوگیری کند و خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد. در عوض ، لباس هایی را انتخاب کنید که اجازه دهید نیمه پایینی شما تنفس کند.

تحرک داشته باشید
روزانه هشت ساعت پشت میز کار هستید؟ حتماً استراحت های منظمی انجام دهید تا پاهای خود را دراز کنید و خون خود را به جریان بیندازید. حتی چندین بار که به مدت پنج دقیقه در طول روز بین زمان کار بلند شوید و حرکت کنید ، می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. هنگامی که نمی توانید از نشستن طولانی مدت خودداری کنید ، از عبور از پاهای خود جلوگیری کنید و مچ پا را خم کنید تا گردش خون را ارتقا بخشد.

در صورت امکان ورزش کنید
ورزش باعث گردش خون در بدن ، از جمله پاهای شما می شود و آنچه که برای گردش خون مفید است نیز به مبارزه با واریس کمک می کند. اگر این یک الهام کافی برای ضربه زدن به ورزشگاه ، پیاده رو یا استخر نیست ، به یاد داشته باشید که ورزش در دوران بارداری دارای فواید زیادی برای شما و کودک شما است ، از جمله کاهش علائم بارداری دیگر مانند خستگی ، یبوست ، بی خوابی و کمردرد.

پا را بالاتر از سطح قلب قرار دهید
هنگام نشستن ، پاهای خود را بلند کنید تا از جمع شدن خون در پاهای خود جلوگیری کنید. کارشناسان توصیه می کنند پاهای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید .و وقتی شبانه در رختخواب هستید ، یک بالش را در زیر مچ پا قرار دهید .

در سمت چپ خود بخوابید
بعد از سه ماهه اول ، پزشکان توصیه می کنند که سعی کنید از خوابیدن روی کمر خودداری کنید ، زیرا وزن اضافی کودک در حال رشد شما باعث می شود وریدی که حامل خون از اندام تحتانی شما است فشرده شود. در عوض ، در سمت چپ بخوابید.
یک بالش را بین پاهای خود و دیگری پشت سر خود قرار دهید.

از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید
عاقلانه است که از فشار آوردن اجسام سنگین در هنگام بارداری خودداری کنید ، نه تنها برای امنیت و سلامت کودک ، بلکه این کار از بزرگ شدن رگهای واریسی نیز جلوگیری می کند.

فیبر مصرف کنید
نشستن زیاد در توالت به علت یبوست می تواند فشار زیادی را به رگ های واریسی وارد کند.بهترین راه باری مقابله با یبوست حاملگی ،خوردن هر روز 25 تا 35 گرم فیبر است. میوه ، سبزیجات ، غلات کامل و حبوبات را وارد رژیم غذایی خود کنید. همچنین در طول روز به مقدار زیادی آب بنوشید .

ویتامین C را کم کنید
ویتامین C به سالم نگه داشتن رگها کمک می کند ، که به نوبه خود ممکن است ظاهر واریس را کاهش دهد. غذاهای مناسب برای بارداری سرشار از ویتامین C شامل پرتقال ، کیوی ، مانگو ، توت فرنگی ، خربزه ، فلفل و گوجه فرنگی هستند.

افزایش وزن بارداری خود را کنترل کنید
بدست آوردن وزن بیش از حد در دوران بارداری فشار بیشتری به سیستم گردش خون نسبت به قبل وارد می کند. بنابراین سعی کنید به میزان توصیه شده افزایش وزن بارداری بمانید. این بدان معنی است که مصرف کالری های خود را کنترل کنید .
خوشبختانه ، واریس پس از زایمان کمتر دیده می شود (یا کاملاً از بین می رود) به خصوص زمانی که به وزن قبل از بارداری رسیدید.

خلاصه ای کلی برای درمان واریس
ورزش منظم یکی از روشهای درمانی رایج واریس مرتبط با بارداری است. سایر درمانها شامل موارد زیر است.
تغییر موقعیت به طور منظم. اگر نشسته اید بایستید ، اگر ایستاده اید ، بنشینید.
هنگام نشستن به پاهای خود فشار وارد نیاورید. این می تواند مانع گردش خون شود.
برای بهبود گردش خون ، پاهای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.
نمک را حذف کنید یا مصرف آن را به شدت کم کنید. این می تواند باعث تورم شود.
آب زیادی بنوشید.
برای تسکین فشار بر روی رگ بزرگی که حامل خون از قسمت تحتانی تا فوقانی بدن است ، در سمت چپ خود بخوابید.
برای کمک به تحریک جریان خون ، جوراب های فشرده سازی بپوشید.

چگونه می توان از بروز واریس در بارداری جلوگیری کرد؟
اگر حامله هستید ممکن است بتوانید از رگهای واریس جلوگیری کنید یا آن ها را به حداقل برسانید:
روزانه ورزش کنید. حتی یک قدم زدن سریع در اطراف خانه می تواند گردش خون شما را بهبود بخشد.
برای مرحله بارداری خود در محدوده وزن توصیه شده بمانید.
در هر زمان ممکن پاها را بالا ببرید و به سطح قلب یا بالاتر برسانید. هنگام نشستن ، پاها را روی یک سطح بلند قرار دهید و هنگام خوابیدن ، پاهای خود را با بالش بلند کنید.
هنگام نشستن از استفاده از پاها یا مچ پا خودداری کنید.
برای مدت طولانی نشسته و یا بایستید. استراحت های مکرر برای حرکت در اطراف خود انجام دهید.

آیا جوراب های واریس می توانند به جلوگیری از واریس کمک کنند؟
بله. جوراب های واریس به رگ های شما فشار می آورند و جریان خون از پاهای شما را افزایش می دهند.
قبل از بیرون آمدن از تختخواب در صبح جورابهای ساق بلند را پوشیده و آنها را در تمام روز نگه دارید تا از جمع شدن خون در پاها جلوگیری کنید.
شاید شما توصیه هایی را شنیده باشید که خوابیدن در سمت چپ شما می تواند به جلوگیری از واریس کمک کند. دراز کشیدن در سمت چپ شما باعث می شود. وزن رحم شما از رگ خارج شود و فشار وارد شده به رگها در پاها را تسکین می دهد. اگرچه ارائه دهندگان گاهی اوقات به هر حال آن را توصیه می کنند ، هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا وجود ندارد که خوابیدن به این روش از واریس جلوگیری می کند.

آیا وریدهای واریسی در بارداری همیشه جدی هستند؟
ممکن است رگ های واریسی خارش داشته باشند و می توانند ناخوشایند باشند. اما در کوتاه مدت به طور کلی بی ضرر هستند. در صورت لزوم ، درمان ممکن است بعد از تولد نوزاد به تعویق بیفتد.
با این وجود ، درصد کمی از افرادی که واریس دارند ، لخته های خون کمی در نزدیکی سطح پوست دارند .هنگامی که این نوع لخته ایجاد می شود ، رگ ممکن است احساس سخت و طناب کشی داشته باشد و ناحیه اطراف آن ممکن است قرمز ، گرم ، لطیف یا دردناک شود.
اگر فکر می کنید شرایط شما اینگونه است به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند جدی باشد. در دوران بارداری ، آنها می توانند با کمپرس آب گرم ، گرم شوند و معمولاً طی چند روز یا چند هفته فروکش می شوند. گهگاهی نواحی اطراف لخته آلوده می شود. ممکن است در آن حالت دچار تب یا لرز شوید و لازم است سریعاً با آنتی بیوتیک درمان شود.
همچنین ، اگر :
هر دو پا به شدت متورم می شود.
زخمهایی را روی پای خود ایجاد مشاهده می کنید.
پوست اطراف رگه ها تغییر رنگ می دهد.
در موارد نادر ، ترومبوز وریدی سطحی می تواند به سمت ترومبوز ورید عمقی (DVT) پیش رود ، یک وضعیت جدی تر که در آن یک لخته در رگ های عمیق ، معمولاً در پاها ایجاد می شود و ممکن است ملتهب شود یا به ریه ها سفر کرده و تهدید کننده زندگی باشد.
احتمال ابتلا به DVT چه در دوران بارداری و چه در هفته های بعد از زایمان در حدود 1 در 1600 است.
اگر مبتلا به DVT هستید ، ممکن است علائمی نداشته باشید ، یا ممکن است تورم ناگهانی و دردناکی در مچ پا و ران داشته باشید.
ممکن است هنگامی که پای شما خمیده یا در حالت ایستادن است ، بیشتر صدمه ببیند ، همچنین ممکن است تب کمی نیز داشته باشید. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید ، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.
ممکن است نیاز به معاینه سونوگرافی از منطقه آسیب دیده داشته باشید. و اگر یکی از این لخته ها را دارید ، باید در بیمارستان بستری شوید و با داروهای رقیق کننده خون تحت درمان قرار بگیرید.
در صورت عدم درمان ، لخته می تواند از بین برود و به ریه ها سفر کند ، در نتیجه یک وضعیت تهدیدکننده زندگی به نام آمبولی ریوی ایجاد می شود. علائم آمبولی ریوی شامل تنگی نفس ، تنفس دردناک ، سرفه (یا سرفه کردن خون) ، احساس هراس و ضربان قلب سریع است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو