در حالی که ترامپ علنا بشدت از مقام های کنونی و سابق دفاع انتقاد می کند و آنها را ابزاری در مجتمع صنعتی- نظامی قلمداد می کند، مقامات ارشد پنتاگون تلاش می کنند فاصله خود را از رقابت های سیاسی که روز به روز شکل کریه تری به خود می گیرد، حفظ کنند و از وارد شدن در اختلافات بعد از انتخابات بین رئیس جمهوری کنونی و جو بایدن نامزد رقیبش در انتخابات از حزب دموکرات پرهیز کنند.

کارشناسان می گویند، با توجه به این مسائل چنین تحولاتی باعث بروز تنش و نگاه تردیدآمیز کاخ سفید و پنتاگون به یکدیگر شده که به ندرت تا قبل از این مشاهده شده بود.

مشهودترین مثال روابط بین ترامپ و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا است که به دنبال مسائلی همچون نصب پرچم کنفدراسیون در پایگاه های این کشور و نقش پلیس در نظارت بر ناآرامی های داخلی، در بهترین حالت، به سردی گراییده است.

یک کارشناس در این زمینه به واشنگتن تایمز گفت: اسپر احتمالا از آنچه که کاخ سفید از وزارت متبوعش می خواهد نگران و ناراحت است اما مساله این است که مدت زیادی تا پایان خدمت او باقی نمانده است.

در حقیقت گمانه زنی های گسترده و حتی انتظاراتی وجود دارد که رئیس جمهور با توجه به مخالفت پنتاگون با طرح اعزام نیرو برای خواباندن اعتراضات در شهرهای آمریکا در تابستان گذشته، اسپر را اخراج کند. اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود او احتمالا وزیر دفاع جدیدی را انتخاب خواهد کرد.

نامعلوم بودن سرنوشت اسپر یکی از عوامل وضعیت وخیم روابط پنتاگون و کاخ سفید است و عامل دوم نگرانی فزاینده بین مقام های نظامی کنونی و قدیمی در استفاده دولت از آنها برای اهداف انتخاباتی و حتی سرکوب اعتراضات بعد از انتخابات است.

برخی ناظران سیاسی بر این باورند که ارتش در نهایت مجبور می شود که ترامپ را از کاخ سفید بیرون کند. این در صورتی است که ترامپ در انتخابات بازنده شود و از ترک کاخ سفید خوددداری کند. ترامپ گفته نتایج انتخابات را تنها در صورتی که بدون تقلب و عادلانه باشد خواهد پذیرفت.

مقامات ارشد کنونی و سابق پنتاگون تاکید دارند که قصد دخالت در سیاست را ندارند. اما برخی کارشناسان درباره دخالت ارتش در مسائل سیاسی ابراز نگرانی کرده اند.

وزارت دفاع آمریکا با صدور دستورالعمل جدیدی نصب پرچم دوره کنفدراسیون در پایگاه‌های این کشور را ممنوع کرد. این عامل به موضوع اختلاف برانگیز دیگر بین ترامپ و پنتاگون تبدیل شده است. اما مدیریت نرم پنتاگون درباره این مساله از بروز درگیری علنی این نهاد با رئیس جمهوری آمریکا جلوگیری کرد.

ترامپ نیز به نوبه خود بیشتر تمایل دارد فاصله خود را با مقامات پنتاگون حفظ کند و تلاش می کند در جلب آرای کهنه سربازان و نیروهای در حال انجام وظیفه، از سران آنها انتقاد کند.

ترامپ با وعده کاهش جنگ های بی پایان در خاورمیانه و کاهش چشمگیر نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان روی کار آمد اما به نظر می رسد منسجم نبودن سیاست خارجی او و نظرات افرادی که او منصوب کرده به اتش اختلافاتش با پنتاگون افزوده است.

در واقع برخی از منصوبان سابق او به منتقد جدی ترامپ تبدیل شده اند که جیمز متیس وزیر دفاع سابق یکی از بهترین نمونه ها است. او در اظهاراتی گفت «ترامپ اولین رئیس جمهوری است که تلاشی برای متحد کردن مردم آمریکا نمی کند.»

پال سِلوا از مقامات بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و معاون سابق رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به تازگی نامه ای را در حمایت قوی از بایدن امضا کرد.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر برابر با ۱۳ آبان برگزار می شود و آمریکا با برگزاری اولین مناظره ترامپ و بایدن به صحنه ای برای اتهام زنی نامزدهای دو طرف و توهین به یکدیگر تبدیل شد.