تداوم آلودگی هوا با افزایش آلایندگی‌ خودروها

30

1399/7/10

10:44


تداوم آلودگی هوا با افزایش آلایندگی‌ خودروها

سلامت نیوز:کارشناسان مي‌گويند پاييز امسال با توجه به پيش‌بيني پايداري‌هاي جوي و همچنين انجام نشدن اقدامات لازم براي کاهش آلايندگي خودروها، تعداد روزهاي آلوده تهران افزايش مي‌يابد.

به گزار سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در آخرين روز تابستان امسال رسانه‌ها از رکودشکني آلاينده اُزن در تابستان خبر دادند، به طوري که اين آلاينده باعث شده بود 32 روز هواي تهران آلوده شود.در سال‌هاي گذشته نيز آلاينده ازن در تابستان دردسرساز شده بود اما امسال بيشترين روزها را به خود اختصاص داد. البته در کنار ازن ذرات معلق کمتر از 2.5 ميکرون آلاينده غالب بود.

شرکت کنترل کيفيت هواي تهران اعلام کرده افزايش تعداد و تردد خودروهاي بنزيني در تهران عامل افزايش اين آلاينده‌هاست که به‌دليل تغييرات در اجراي طرح ترافيک به دنبال شيوع کرونا اتفاق افتاده است.در اين ميان سختگيرانه‌تر شدن شيوه محاسبه شاخص هواي تهران نيز سبب شده که تعداد روزهاي آلوده بيشتر شود.

البته به گفته حسين شهيدزاده مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، اين سخت‌گيري باعث مي‌شود تعداد روزهاي آلوده در پاييز و زمستان نيز افزايش يابد.محمد رستگاري، معاون نظارت و پايش محيط زيست استان تهران درباره راهکار کاهش آلاينده ازن گفته وجود اين آلاينده در هوا طبيعي است و بايد ديد که چه موادي باعث ايجاد اين آلودگي مي‌شوند.

ازن آلاينده ثانويه است و بايد دي اکسيد نيتروژن و گازهاي آلي فرار را کنترل کرد.به گفته وي، مهار دي اکسيد نيتروژن اندکي سخت‌تر است اما گازهاي آلي فرار را مي‌توان کنترل کرد. گازهاي آلي فرار بيشتر از بخارات بنزين ايجاد مي‌شود. بخارات بنزين نيز دو دسته هستند که برخي از آنها از پخش بنزين توليد مي‌شود و برخي ديگر در خودرو هستند.

رستگاري به اجرا نشدن طرح «کهاب» در پمپ بنزين‌ها اشاره مي‌کند که در صورت اجرا شدن ميزان اين آلاينده بسيار کاهش مي‌يافت. سال 1387 بود که دولت طرح کهاب را باهدف کاهش و هدايت بخارات بنزيني به تصويب رساند. اين طرح جايگاه‌هاي عرضه بنزين را ملزم مي‌کند تجهيزات لازم را براي کاهش بخارات بنزين نصب کنند و اگر اين اتفاق بيفتد به کاهش آلاينده ازن کمک مي‌کند.


تفاوت آلايندگي تابستان با زمستان
بهزاد اشجعي عضو کارگروه ملي کاهش آلودگي هوا در اين باره مي‌گويد: آلايندگي تابستان با آلايندگي زمستان تفاوت دارد. در زمستان عامل آلايندگي، بيشتر ذرات معلق بوده که دليل اصلي آن خودروهاي ديزلي است. در تابستان دليل اصلي آلايندگي ازن است. البته ذرات معلق در تابستان نيز وجود دارد اما آلاينده غالب ازن بوده که ناشي از خودروهاي بنزيني است.

اقدامات براي کاهش آلودگي هوا طبق مصوبه‌ها و قوانين مشخص است.البته به اعتقاد وي، وضع آلودگي هوا در تابستان امسال بدتر از سال‌هاي پيش نبوده و تابستان امسال شرايط بهتري نسبت به سال‌هاي گذشته داشت. امسال در 6 ماه نخست سال، 38 روز شاخص بالاي 100 داشتيم اين در حالي است که سال گذشته تعداد روزهاي با شاخص بالاي 100، 24 يا 25 روز بود.

دليلي اين موضوع فرمول محاسبه شاخص است که امسال فرق کرده و سختگيرانه‌تر شده است.وي مي‌گويد: اگر غلظت‌هاي امسال را به فرمول سال گذشته محاسبه کنيد تعداد روزهاي داراي شاخص بالاي 100 به 21 روز کاهش مي‌يابد و اين نشان مي‌دهد که وضعيت امسال بهتر از سال گذشته بوده است. دليل آن هم شايد کاهش تردد ناشي از محدوديت‌هاي کروناست.


پيش‌بيني آلودگي هوا در پاييز و زمستان
وي درباره وضعيت آلودگي هوا در پاييز و زمستان مي‌گويد: پيش‌بيني وضعيت آلودگي هوا در پاييز و زمستان از اکنون امکانپذير نيست. البته بايد ديد وضعيت جوي در زمستان چه شرايطي خواهد داشت و در اين صورت است که مي‌توان گفت وضعيت بهتر يا بدتر مي‌شود.به گفته اشجعي امسال از نظر انتشار آلايندگي تفاوتي با سال گذشته نخواهيم داشت زيرا اقدامات لازم انجام نشده است.

به طور نمونه،‌ بايد فيلتر دوده بر روي اتوبوس‌ها و کاميون‌ها نصب مي‌شد يا خودروهاي فرسوده اسقاط مي‌شدند و اقدامات ديگري که در مصوبه‌ها آمده است؛ اما هنوز خبري از تحقق اين برنامه‌ها نيست و در نتيجه نمي‌توان گفت آلايندگي در زمستان کاهش مي‌يابد.وي مي‌افزايد: از سوي ديگر بايد ديد وضعيت جوي در پاييز و زمستان به چه صورت است؛ اگر وضعيت بهتر و ناپايداري‌ها بيشتر بود وضعيت آلودگي هوا نسبت به سال گذشته بهتر مي‌شود اما اگر امسال جو پايداري داشته باشيم که پيش‌بيني مي‌شود امسال نسبت به سال گذشته وضعيت هوا در تهران پايدارتر باشد آلودگي هوا نيز نسبت به سال گذشته بيشتر خواهد بود.

وي مي افزايد: در حال حاضر نسبت به سال گذشته اقدام خاصي انجام نشده؛ البته بحث افزايش استاندارد خودروها را داشتيم که از يورو 4 به يورو 5 ارتقا يافتند اما انتظار نداريم امسال تاثير خود را روي آلودگي هوا بگذارد و در سال آينده شاهد نتايج آن باشيم. کاري که بايد انجام مي‌شد همان نصب فيلتر دوده روي اتوبوس‌ها و کاميون‌ها و اسقاط خودروهاي فرسوده بوده که نسبت به سال گذشته پيشرفت چنداني نداشته است.


آلودگي هوا و آسان‌تر شدن انتقال کرونا
احتمال تشديد آلودگي‌ها در فصل پاييز و زمستان در حالي‌ است که امسال با توجه به بروز بحران کرونا، شرايط سخت‌تر شده است و بسياري از کارشناسان نسبت به احتمال تشديد بحران کرونا در کنار افزايش آلاينده ها به ويژه در کلانشهرها هشدار مي‌دهند و اين امر لزوم پيش‌بيني، چاره‌انديشي و مديريت آلودگي هوا را بيش از پيش نشان مي‌دهد.

سيد محمد جزايري رئيس شبکه بيماري‌هاي ويروسي ايران در مورد ارتباط آلودگي هوا و افزايش شيوع کرونا مي‌گويد: مقالات علمي معتبر دنيا نشان مي‌دهد آلودگي هوا سبب آسان‌تر شدن انتقال ويروس کرونا و افزايش موارد بيماري و مرگ و مير ناشي از آن مي‌شود.

به گفته وي، هنوز علل اصلي اين ارتباط کاملا مشخص نشده اما يکي از دلايل مهم، احتمالا کاهش پاسخ سيستم ايمني افراد در نتيجه تماس با آلاينده‌هاي هواست. در غياب واکسن و داروي مناسب، تنها راه مقابله با ويروس، تقويت سيستم ايمني بدن است.

جزايري گفته، در کشور به دلايل مختلف، ميزان آلاينده‌هاي هوا در شهرهاي بزرگ به‌ويژه تهران بالاست و معمولا از اواخر پاييز شاهد پديده وارونگي هوا هستيم که اين موضوع احتمال شيوع بيماري‌هاي تنفسي را افزايش مي‌دهد.رئيس شبکه بيماري‌هاي ويروسي ايران تاکيد کرده، در صورتي که برنامه‌هاي منظمي براي رفع معضل آلودگي هوا انديشيده نشود، به احتمال فراوان شاهد افزايش چشمگير موارد کوويد19 خواهيم بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو