تفاوت پارکت و لمینت چیست و کدام یک بهتر است؟

تفاوت پارکت و لمینت چیست و کدام یک بهتر است؟


منبع: آرگا

146

1399/7/10

11:25


کفپوش یکی از روش های کاربردی برای زیباتر شدن قسمت های مختلف کف منزل است. امروزه بیشتر از کفپوش های پارکت و لمینت استفاده می شود. در این مطلب به تفاوت میان پارکت و لمینت می پردازیم تا با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بزنید.

تفاوت پارکت و لمینت چیست و کدام یک بهتر است؟

امروزه برای زیبایی و جذابیت کف خانه ها بیشتر از کفپوش های لمینت و پارکت استفاده می شود. هر کدام از این کفپوش ها جذابیت و زیبایی خاص خودشان را دارند. در ادامه این مطلب با تفاوت پارکت و لمینت بیشتر آشنا می شوید تا به هنگام خرید بهتر تصمیم بگیرید که کدام نوع برای منزل شما مناسب تر است.

تفاوت پارکت و لمینت

امروزه انواع کفپوشهای زیبا و شیک برای کف خانه های مسکونی و مکان های اداری و محل های تجاری مختلف طراحی و تولید می شوند، اما یکی از نکات مهم که بسیاری از خریداران کفپوش های خانگی به هنگام انتخاب کفپوش مناسب باید به آن توجه داشته باشند، تفاوتهای میان دو کفپوش لمینت و پارکت می باشد و اینکه کدامیک برای محیط خانه و یا محل کار مناسب تر می باشد، در ادامه در مورد هر کدام از کفپوش های لمینت و پارکت به طور جداگانه توضیح داده می شود و مزایا و معایب هر کدام را نیز بازگو می کنیم تا با تفاوت پارکت و لمینت بیشتر آشنا شوید.

انواع طرح های پارکت و لمینت

کفپوش چوبی یا پارکت

نصب کفپوش لمینت

کفپوش لمینت

کفپوش چوبی یا پارکت

برای بیان تفاوت پارکت و لمینت, ابتدا در مورد پارکت توضیح می دهیم. جنس کفپوش پارکت از چوب درختان است و از چوب های مختلف، در ابعاد و اندازه های گوناگونی ساخته می شود. پارکت ها، ظاهر و نمایی بسیار زیبا و غیر قابل رقابت دارند. برای نصب آن از چسب مخصوصی استفاده می شود. پس از اینکه چسب خشک شد، سطح آن را ساب زده و برای اینکه سطح پارکت صاف و صیقلی شود بر روی آن لاک می زنند. پس از گذشت ۲۴ ساعت بعد از زمان نصب این نوع پارکت می توان وسایل منزل را چید.

تفاوت نصب پارکت و لمینت

نصب کفپوش پارکت

درصورت تماس پارکت با آب، سطح آن متورم شده و باد می کند. برخورد اشیا نوک تیز و برنده، به سطح پارکت آسیب رسانده و بر روی آن خش می اندازند برای همین لازم است که مجددا سطح آن ساب خورده و لاک زده شود. اما سالم ترین کفپوش از لحاظ سلامت، بهداشت و پاکیزگی، کفپوش چوبی یا همان پارکت است. استفاده از این کفپوش زیبا بر بهای خانه شما نیز اضافه می کند. از آنجا که جنس پارکت ها، چوب طبیعی است، بهتر است در محیط ها با رطوبت زیاد استفاده نشوند. می توان از این نوع کفپوش با رعایت نکاتی که گفته شد برای مدت طولانی استفاده کرد. همچنین در برابر عوامل محیطی مقاوم بوده و نقش، رنگ و زیبایی خود را از دست نمی دهد. این نوع کفپوش عایقی مناسب برای صدا و حرارت در فصول گرم و سرد سال است. نکته آخر اینکه برای تمیز کردن پارکت از مواد مخصوصی استفاده می شود تا پوشش محافظ یا لاک آن آسیب نبیند.

تفاوت طرح پارکت و لمینت

کفپوش لمینت

فرق پارکت و لمینت در این است که لمینت کفپوشی مدرن است که  از الیاف چوب فشرده به همراه رزین ملامین ساخته می شود و جنس آن مانند پارکت از الوار های چوبی طبیعی نیست. سطح خارجی لمینت همچون چوب است و نقش و نگار  چوب را دارد. روکش کفپوش لمینت با اکسید آلومینیوم پوشانده شده است. این نوع کفپوش را با چسب نمی چسبانند برای این منظور دور تا دور لمینت شیارهایی به نام کلیک دارد که به صورت نر و ماده هستند و در یکدیگر قرار گرفته و قفل می شوند. بدین صورت در سطح وسیعی بدون استفاده از چسب بر روی کف قرار می گیرند. این کفپوش، به دلیل عدم استفاده از چسب به هنگام نصب، به کف منزل آسیب نمی رساند. بنابراین به راحتی می توان لمینت ها را جمع آوری کرد و در جای دیگری، مجددا آن ها را نصب کرد. بهتر است قبل از نصب لمینت، فوم مخصوصی را در زیر آن ها پهن کرد. بدین ترتیب این کفپوش نیز عایق مناسبی برای صدا، حرارت و برودت نیز می شود.

تفاوت نصب لمینت و پارکت

همچنین دیگر تفاوت پارکت و لمینت در این است که لمینت نسبت به اجسام نوک تیز و همچنین رطوبت و آب بسیار مقاوم تر از پارکت است. نصب آن نیز نسبت به پارکت راحت تر و سریع تر است و بلافاصله پس از نصب، می توان وسایل منزل را بر روی آن چید. کفپوش لمینت نیز نسبت به نور خورشید مقاوم است و رنگ و روی آن تغییر نمی کند. برای تمیز کردن لمینت از تی یا دستمال نم دار استفاده کنید اما بلافاصله سطح آن را خشک کنید تا به مرور خراب نشود. لمینت نیز از نظر بهداشتی آنتی باکتریال بوده و مناسب است. اگر تکه ای از لمینت آسیب دید به راحتی تعویض می شود ولی همچون پارکت قابلیت سنباده زدن را ندارد. نقطه مشترک هر دو کفپوش در این است که با قرار دادن وسایل سنگین، کوبیده و خراب نمی شوند و نکته آخر اینکه استفاده از کفپوش لمینت نسبت به متریال های ساختمانی مانند سنگ و سرامیک طرح پارکت یا ساده و … بسیار مقرون به صرفه است.

تفاوت پارکت و لمینت

تفاوت از نظر مقاومت در برابر آب

همانطور که گفتیم، جنس پارکت ها از چوب خالص می باشد از این رو نسبت به آب حساس است و در صورت رسیدن آب به آن و خیس شدن برآمده می شود از این رو استفاده از پارکت در محیطهایی مثل آشپزخانه که بیشتر در معرض آب قرار می گیرند اصلا مناسب نیست، اما لمینت ها در برابر آب از مقاومت بیشتری برخوردارند، از این رو استفاده از این نوع کفپوش برای کف آشپزخانه منازل نیز طرفداران بیشتری دارد.

تفاوتی از پارکت و لمینت

تفاوت از نظر قیمت

پارکت ها کفپوش هایی لوکس هستند که از نظر قیمت نیز تفاوت چشمگیری با دیگر کفپوش ها دارند، اما در مقابل لمینت ها دارای قیمت های پایین تری بوده و حتی به نسبت کفپوش سنگ و سرامیک نیز به صرفه تر هستند.

تنوع در طرح، زیبایی و کمک به محیط زیست

پارکت ها به دلیل اینکه طرح اصلی آنها را چوب درخت تشکیل می دهد، دارای تنوع کمتری به نسبت لمینت ها می باشند، اما به دلیل وجود عنصر چوب و طبیعی بودن می تواند حس طبیعی تر و بهتری را به شما القا کند، زیرا پارکت ها کاملا طبیعی می باشند.

تفاوت پارکت و لمینت

همچنین پارکت ها نسبت به لمینت ها برای محیط زیست بهتر هستند، زیرا در مراحل تولید کفپوشهای لمینت به دلیل استفاده از رزین و فشار در تولید آنها در نتیجه تجزیه آنها نیز به سادگی صورت نمی گیرد، اما پارکتها به دلیل طبیعی بودن, خیلی راحت تر به چرخه طبیعت بازگردانده می شوند.

نکته پایانی

نکات باقی مانده تفاوتهای پارکت و لمینت به صورت لیست وار در پایین آورده شده است.

  • از لحاظ ظاهری پارکت نسبت به لمینت بسیار زیباتر است.
  • مقاومت لمینت نسبت به لکه و حرارت مثل آتش سیگار بیشتر از پارکت است.
  • نگهداری از لمینت نسبت به پارکت راحت تر است.
  • پارکت لمینت یا همان لمینت نسبت به آب و رطوبت بسیار مقاوم تر از پارکت است.
  • عمر مفید پارکت بین ۴۰ تا ۸۰ سال است ولی عمر مفید لمینت ۱۰ سال است.
  • از لحاظ زیست محیطی نیز استفاده از پارکت بهتر است و بعد از دور انداختن این کفپوش، بدون هیچ آسیبی به محیط زیست بر می گردد. اما کفپوش‌ لمینت به دلیل دارا بودن ماده رزین ملامین و همچنین فشار در زمان ساخت، جزو محصولات ار گانیک و حافظ محیط زیست قرار نمی گیرد.

مزایای لمینت نسبت به پارکت بیشتر است. برای همین مدتهاست که از پارکت استفاده چندانی نمی شود و در بازار نیز بسیار کم یافت می شود. امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات کاملی در مورد کفپوشهای پارکت و لمینت و نیز تفاوتهای آنها در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو