علائم بیماری در کودکان چیست؟

منبع: نی نی بان

124

1399/7/10

12:08


وقتی نوزاد خود را از بیمارستان به خانه می آورید، هیچ کس به شما دستورالعملی در مورد نحوه مراقبت از او نمی دهد. چه می شود اگر او بیمار شود. آیا علائم بیماری ها را می شناسید.
مادران همیشه نگران کودکان و نوزادان خود هستند و چه بهتر است که از برخی از نشانه های بیماری در کودکان آگاهی داشته باشند تا بتوانند استرس و نگرانی خود و همچنین بیماری کودکشان را بهتر مدیریت کنند.
بیشتر بیماری ها در نوزادان و کودکان خفیف است و به خودی خود از بین می روند. اما اگر به چیزی جدی تر شک دارید ، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
شیرخوارگی زمان بسیار آسیب پذیر زندگی است ، زیرا سیستم ایمنی نوزادان هنوز در حال بلوغ است.به خصوص قبل از این که همه واکسن های خود را انجام دهند ، ممکن است در مقایسه با کودکان بزرگتر ، مقابله با برخی عفونت ها سخت تر شود.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنید
بهترین زمان برای مراجعه کردن به پزشک هنگامی است که فرزند شما بیمار است. اما اگر احساس می کنید کودک شما باید فوراً دیده شود ، با اورژانس تماس بگیرید و از آمبولانس درخواست کنید یا به نزدیکترین بخش اورژانس خود بروید.
هر مادری کودک خود را بهتر می شناسد و از شرایط سلامتی کودک خود بیشتر آگاهی دارد و در بسیاری از مواقع می تواند تشخیص دهد که چه زمانی وقت رفتن به دکتر است.
خصوصیات کلی یک بیماری جدی تر وجود دارد که باید شما را به فوریت مراجعه به پزشک معاینه کند. این شامل:

هوشیاری و تحریک پذیری
فرزند شما به طور غیرمعمول خواب آلوده است
فرزند شما به شما پاسخی نمی دهد.
کودک شما گریه های بلندی دارد و مرتب در حال گریه است.

گریه بدون توقف
اگر کودک یا کودک نوپای شما تمام روز گریه می کند و شما نمی توانید او را آرام کنید ، ابتدا با پزشک خود تماس بگیرید تا مشاوره بگیرید .
گریه غیرقابل تحمل همیشه علامتی است که نیاز به ارزیابی سریع دارد.علل آن می تواند از مویی باشد که در اطراف انگشتان پای او پیچیده می شود تا مشکلات جدی روده.

نفس کشیدن
کودکانی که مشکل تنفسی دارند ، خیلی سریع استنشاق و بازدم می کنند ، و لکه ای در وسط قفسه سینه فرو می رود.
اگر می توانید فضای بین دنده های او را با هر نفس کشیدنش ببینید ، این می تواند دلیلی باشد برای رفتن و دریافت کمک پزشکی در بخش اورژانس.
اگر فرزند شما نتواند سرفه را متوقف کند ، در صورت ابتلا به آسم یا استیکال ، او را نزد پزشک ببرید.
همه افراد مبتلا به آسم خس خس ندارند - برخی از آنها سرفه می کنند.

رنگ و ظاهر پوست
فرزند شما کم رنگ یا کبود است
بثورات بنفش یا قرمز دارد که هنگام فشار دادن آن از بین نمی رود

نه مایعات مصرف می کند نه مایعات را دفع می کند
کودک شما هیچ نوشیدنی ای مصرف نخواهد کرد ، ادرار نمی کند و یا کمتر از نصف تعداد معمول پوشک مرطوب است و در واقع دفع ادرار ندارد.

استفراغ مکرر
کودک شما مدام استفراغ می کند و یا حالت تهوع دارد.
علائم دیگر از مشکلات بالقوه جدی شامل درد یا پریشانی شدید ، بثورات و تشنج (متناسب بودن) ، و فونتنل (لکه نرم روی سر کودک) است.
اگر کودک یا کودک نوپای شما این علائم را دارد ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

تب
نوزادان نباید در 3 ماه اول دچار تب شوند. اگر شیرخوار شما دارای دمای رکتال 100.4 درجه فارنهایت یا بالاتر است ، به پزشک مراجعه کنید.
این به این دلیل نیست که تب خود خطرناک است ، بلکه به دلیل این که در نوزادان متولد می شود ، تب تنها علائم یک عفونت جدی باکتریایی است.
تبی که بیش از 24 ساعت طول می کشد و علائم سرماخوردگی ندارد ، باید ارزیابی شود.
نحوه عملکرد کودک یا کودک نوپای شما باید به شما در تصمیم گیری در مورد مراجعه به پزشک کمک کند.
نحوه نگاه آنها، نحوه عمل آنها،کودکی که به طور معمول نمی تواند به بیرون برود و بازی کند ، فقط روی نیمکت ، ناله می کند و می چرخد می تواند نشان دهنده ی یک تغییر عظیم در رفتار او باشد.

زردی
نوزادان اغلب زردی می گیرند ، که می تواند پوست یا چشم ها را زرد کند. این اتفاق می افتد زیرا کبد نوزادان همیشه با سرعت کامل کار نمی کنند ، بنابراین نمی توانند ماده ای را در خون به نام بیلی روبین تجزیه کنند.
در بیشتر موارد ، زردی خفیف است و به خودی خود از بین می رود. پزشکان قبل از اینکه کودکتان را از بیمارستان به خانه ببرید ، معاینه می کنند و چند روز بعد هم در اولین معاینه کودک شما مورد بررسی قرار می گیرد. فراتر از آن ، اگر متوجه شدید که پوست یا چشمهای کودک زرد به نظر می رسد ، او را به پزشک ببرید.
اینکه زردی طبیعی و خفیف است و می تواند به راحتی درمان شود و یا نیاز به درمان دارد باید توسط پزشک مشخص شود.
در بعضی موارد ، غذاهایی به خاتمه زردی کمک می کند. در موارد دیگر ، کودک شما باید در معرض چراغ های ویژه قرار گیرد تا به حذف بیلی روبین از خون کمک کند.

یک راش خاص
بیشتر بثورات برای لحظه ای محو می شوند اگر با انگشت خود روی آنها فشار دهید. اگر کودک یا کودک نوپای شما نقاط قرمز رنگ کوچکی روی قفسه سینه ، پشت ، بازوها یا پاهای خود دارد که هنگام فشار روی آنها محو نمی شود ، سریعاً به پزشک یا ER مراجعه کنید.
این نوع بثورات می تواند یک عفونت جدی مانند مننژیت یا بیماری عروق خونی را نشان دهد.
و بثوراتی که در صورت یا گردن فرزند شما ظاهر نمی شود محو می شود ، اگر کودک شما سرفه یا استفراغ کرده باشد ، نگران کننده نیست ، اما به هر حال ممکن است بخواهید به پزشک مراجعه کنید.

اسهال
اگر کودک یا کودک خردسال شما اسهال دارد ، زودتر از آنکه فرزند بزرگتر بیاورید ، او را به پزشک ببرید. یک علامت اصلی هشدار دهنده پوشک های خشک است: احتمالاً کودک دچار کمبود آب می شود.
یک کودک بزرگتر می تواند یک روز اسهال بسیار بد را تحمل کند ، اما یک نوزاد می تواند در کمتر از 12 ساعت با اسهال شدید دچار کمبود آب بدن شود.
برای استفراغ یا اسهال به پزشک مراجعه کنید.
اگر خون یا مخاط در مدفوع وجود دارد ، مواظب باشید.

سردرد
بچه ها نمی توانند به شما اطلاع دهند که آیا سردرد دارند ، اما کودکان نو پا می توانند.
کودکان نوپا ممکن است سر خود را به طور مکرر نگه داشته و یا از کلماتی به سبک خود برای نشان دادن سر درد استفاده کنند. "سردرد شکایتی نادر در کودکان نوپا است و قطعاً باید مورد بررسی قرار گیرد."
برخی تحقیقات نشان می دهد که میگرن ممکن است به کولیک مرتبط باشد. اما این می تواند چیز دیگری باشد. برای مثال ، "این می تواند عفونت سینوسی باشد.

بیماری های کودکی که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند
برخی از بیماریهای مهم و جدی در دوران کودکی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. اگر نگران هستید که ممکن است یکی از این شرایط را داشته باشد ، فرزند خود را به پزشک مراجعه کنید:
مننژیت
مننژیت التهاب غشای اطراف مغز و نخاع است که معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شود. مننژیت می تواند تهدید کننده زندگی باشد. علائم این بیماری شامل سردرد ، گردن درد و سفت ، استفراغ و عدم امکان نگاه به نور روشن است. همچنین ممکن است فشاری که هنگام فشار دادن پوست در محل بثورات پوستی ایجاد می شود از بین نرود.
تشنج (مناسب)
تشنج یا تناسب ناشی از فعالیت الکتریکی سریع و بدون هماهنگی در مغز ایجاد می شود. این می تواند باعث سفت شدن و لرزیدن بازوها و پاها و از بین رفتن هوشیاری شود. کودکان در صورت داشتن درجه حرارت بسیار بالا می توانند تشنج بگیرند. این به عنوان یک تشنج تب شناخته می شود و کاملاً شایع است. اگر این اولین تشنج فرزند شما است ، فوریت های پزشکی را دنبال کنید ، این تشنج بیش از 2 دقیقه طول می کشد ،و اگر در تنفس مشکل دارند یا بر اثرفشاری که بر اثر تشنج به آن ها وارد می شود ممکن است به آن ها آسیب وارد کند حتما به پزشک و فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

عفونت مجاری ادراری
عفونت ادراری (UTI) یک عفونت مثانه ، مجرای ادرار (لوله ادرار) یا کلیه است. علائم آن شامل درد یا سوزش هنگام ادرار کردن ،احساس نیاز به ادرار کردن اغلب ، خون در ادرار ، تب و احساس ناراحتی در ناحیه تحتانی شکم است. در صورت عدم درمان ، UTI ممکن است منجر به عفونت کلیه شود. اگر فرزند شما هر یک از این علائم را دارد ، اگر ادرار آنها صورتی ، قرمز یا قهوه ای است یا تب شدید و غیر قابل توضیح دارد ، به پزشک خود مراجعه کنید.
ذات الریه
ذات الریه التهاب یا عفونت ریه ها است که در اثر باکتری یا ویروس ایجاد می شود. این می تواند به دنبال سرماخوردگی باشد. علائم آن شامل تب بالا ، تنفس سریع و دشوار ، سرفه ، استفراغ و درد در قفسه سینه است. کودکان مبتلا به ذات الریه ، غالباً تحت مراقبت پزشک هستند ، اما اگر کودک شما کمتر از 1 سال دارد، مشکلات شدید تنفسی دارد ، نمی تواند داروی خود را مصرف کند ، یا بدنش کم آب می شود.
سپسیس
سپسیس که به نام سپتی سمی یا مسمومیت خون شناخته می شود ، یک عفونت جدی خون است که توسط باکتری ها ایجاد می شود. این می تواند عفونت را در هر نقطه از بدن ایجاد کند. اگر کودک شما به نظر می رسد دچار کبودی یا رنگ پریدگی می شود ، به فوریت های پزشکی مراجعه کنید ، اگر کودک شما بی حس است، احساس سرما می کند ، خیلی سریع نفس می کشد ، بثوراتی دارد که هنگام فشار دادن آن از بین نمی رود یا تشنج ایجاد دارد می تواند نشان سپسیس باشد.
آسم
آسم یک بیماری شایع در کودکان است. باعث ایجاد خس خس ، سرفه و مشکل در تنفس می شود. حدود 1 از 4 کودک در طی دوران کودکی در برخی مواقع دچار خس خس می شوند. اما اگر کودک شما دچار خس خس سینه ، سرفه یا تنگی نفس باشد ، مسکن کمک نمی کند ، کودک شما نمی تواند صحبت کند و لب های آنها به رنگ آبی دیده می شود ، یا علائم آنها خیلی سریع بدتر می شود.
آنافیلاکسی
آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید است که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. کودکانی که آنافیلاکسی دارند ، نیاز به تزریق آدرنالین دارند. اگر کودک شما در تنفس یا بلع مشکل دارد ، با آمبولانس تماس بگیرید ،در آنافیلاکسی زبان آنها متورم می شود، گلوی آنها متورم یا محکم است ، در مکالمه دچار مشکل است ، هوشیاری اس را از دست می دهد .
سرماخوردگی
سرماخوردگی در اثر ویروس های دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد می شود. بسیاری از کودکان خردسال به ویژه کودکان تحت مراقبت کودک می توانند سالانه 6 تا 8 بار سرماخوردگی داشته باشند. علائم سرماخوردگی (از جمله آبریزش بینی ، احتقان و سرفه) ممکن است تا ده روز ادامه داشته باشد.
مخاط سبز در بینی به طور خودکار به معنای عدم نیاز به آنتی بیوتیک ها نیست. سرماخوردگی معمولاً هرگز به آنتی بیوتیک احتیاج ندارد. اما اگر به عفونت سینوسی مشکوک باشید ، پزشک شما با دقت تصمیم خواهد گرفت که براساس علائم فرزند شما و معاینه جسمی بهترین انتخاب آنتی بیوتیک است.
سرفه
سرفه ها معمولاً در اثر ویروس ها ایجاد می شوند و اغلب نیازی به آنتی بیوتیک ندارند.
داروهای سرفه برای کودکان 4 ساله و کوچکتر یا برای کودکان 4 تا 6 سال توصیه نمی شود ، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شود. مطالعات به طور مداوم نشان داده اند که داروهای سرفه در گروه سنی 4 ساله و جوان کار نمی کنند و پتانسیل عوارض جانبی جدی دارند. داروهای سرفه - از جمله کدئین - نباید برای کودکان استفاده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو