درآمدها نفتی عربستان از ماه مارس تا کنون کاهشی بوده و وضعیت کسری بودجه این کشور در سه ماهه دوم سال بدترین حالت  نسبت به دهه‌های گذشته بود و به رقم ۲۹ میلیارد دلار رسید. 

چرا که شرایط کاهش ادامه دار قیمت نفت و افت تقاضا وضعیت بدی را برای اقتصاد این کشور رقم زد.

از آنجایی که نرخ بیکاری در سه ماهه دوم امسال در عربستان به رکورد بی‌سابقه‌ای رسید رشد اقتصادی در این کشور نیز ۷ درصد کاهش یافت.

تاثیر کاهش قیمت نفت و همچینین شیوع بیماری کووید ۱۹ موجب این چالش بزرگ در بزرگترین صادر کننده نفت جهان شده است.

رئیس بخش آمار عربستان اعلام کرد رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم امسال نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش یافت.

رشد بخش نفتی این کشور ۵.۳ درصد افت کرد و بخش غیرنفتی هم با کاهش ۸.۲ دهم درصدی مواجه شد که عمده دلایل آن محدودیت‌های قرنطیه‌ای به خاطر شیوع بیماری کووید ۱۹ بود.

مقامات مسئولان آمار این کشور می‌گویند در سه ماهه دوم امسال ارزش صادرات کالا و خدمات با کاهش ۵۵.۸ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شد که عمده دلیل آن مربوط به کاهش ۶۱.۸ درصدی ارزش صادرات نفتی این کشور می‌شد.

علاوه بر این در عربستان نرخ بیکاری به ۱۵.۴ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ افزایش یافته است که این رقم رکورد بی‌سابقه بوده و ۳.۱ دهم درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد دارد.

مسئولان آمار عربستان اظهار می‌کنند در این میان ۶۳.۱ دهم درصد بیکاران مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ ساله است.

کاهش قیمت نفت که بیشتر متاثر از سیاست‌های نادرست عربستان در عرضه بیشتر این ماده سیاه در شرایط کاهش قیمت بود این کشور را مجبور کرده برخی اقدامات غیرمتعارف نظیر سه برابر کردن مالیات بر ارزش افزوده، کاهش پرداختی‌ها به خانوارهای کم بضاعت و توقف پرداخت‌های معیشتی به خانوارها دست بزند.

چشم انداز اقتصادی عربستان امسال همچنان مبهم و در هاله‌ای از ابهام است و تاثیر همه گیری ویروس کرونا در اقتصاد و نیز کاهش قیمت نفت باعث شده که این کشور تولید نفت خود را در قالب «طرح کاهش تولید نفت» که با همکاری کشورهای عضو اوپک انجام می‌شود،‌کاهش دهد.