خواص و فواید نوشیدن آب خیار

خواص و فواید نوشیدن آب خیار


منبع: آرگا

162

1399/7/10

20:23


آب خیار یک نوشیدنی مقوی و پر خاصیت می باشد که برخی از خواص آن شامل کاهش دندگی وزن، پیشگیری از سرطان پروستات، بهبود پوست و جوان کننده، ملین، کاهش دهنده فشار خون و تقویت استخوان ها و … می شود.

خواص و فواید نوشیدن آب خیار

آب خیار دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن می باشد از جمله خواص آب خیار کمک به لاغری، تقویت عضلات، پیشگیری از پوکی استخوان ها، تنظیم فشار خون و … می باشد. در کل قرار دادن آب خیار در رژیم غذایی بسیار مفید در بهبود سلامت عموم بدن می باشد.

خواص مختلف آب خیار

حتما تا کنون از خیار برای برطرف نمودن پف چشم و التیام دادن به پوستتان استفاده کرده اید، اما باید بدانید که علاوه بر خیار آب خیار نیز دارای خواص مختلفی می باشد. وقتی که آب خیار نوشیده می شود فوائد بی نظیری در اختیار بدن قرار خواهد گرفت که تا کمتر در مورد آن شنیده اید. خیار از نظر اغلب مردم یک میوه یا سبزی کم خاصیت می باشد اما این تفکر کاملا اشتباه است و خیار و آب خیار دارای خاصیت های زیادی هستند. خیار دارای طبعی سرد است و اشخاصی که دارای طبعی سرد هستند باید آن را با مصلحش مثل عسل و خرما و یا برخی ادویه ها مانند سیاه دانه، زنیان و یا نعناع مصرف نمایند. انداختن چند حلقه خیار داخل آب علاوه بر زیبا سازی و تزئین سلامت روزانه شما را نیز به دنبال خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های آب خیار در ادامه مطلب همراه ما باشید.

خواص آب خیار برای بدن

کاهش دهنده وزن

آب خیار کم کالری بوده و برای پر کردن معده گزینه بسیار مناسبی می باشد. خیار نه تنها از غذا خوردن بیش از اندازه جلوگیری می کند بلکه باعث کاهش وزن سریع نیز می گردد. همانطور که می دانیم آب در کل برای بدن مفید است و در برخی اوقات نیز تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته می شود، در چنین مواقعی خوردن آب خیار بسیار به کاهش وزن کمک می کند. با خوردن آب خیار به راحتی می توان جلوی بیش از حد غذا خوردن و همچنین خوردن میان وعده های غیر ضروری بین وعده های غذایی را گرفت و از مواردی که می توانند رژیم غذایی را خراب کنند دوری کنیم.

خاصیت های آب خیار برای بدن

التیام و بهبود آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی در تابستان بسیار شایع می باشد به ویژه اگر بدون اقدامات محافظتی و استفاده از ضد آفتاب بیرون رفت امکان آفتاب سوختگی بیشتر می شود. در صورتی که دچار آفتاب سوختگی در پوست خود شدید استفاده از آب خیار و ماساژ پوست با آن بسیار عالی بوده و خیلی سریع تاثیر التیام بخشی و خنک کنندگی آن را متوجه می شود.

فواید آب خیار برای پوست

آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مختلفی در خیار وجود دارند که باعث سلامت پوست شده و می توانند باعث پیشگیری از بروز آکنه در پوست شوند. عصاره آب خیار نیز دارای فلانوئیدها و تانن هایی می باشد که باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد می شوند. این خواص آب خیار باعث کاهش اکسیداتیو شده و باعث می شود تا چین و چروک های پوست، نقاط سیاه و لکه های پوست بهبود یابند، همچنین باعث پیشگیری از افتادگی پوست و شل شدن آن در اثر افزایش سن خواهد شد. آب خیار همچنین دارای خاصیت خنک کنندگی پوست می باشد و به عنوان یک درمان طبیعی برای پوست در نظر گرفته می شود. در ادامه با دستور آماده سازی یک نوع ماسک با آب خیار آشنا می شویم:

یک لیوان آب خیار تازه را بگیرید و به آن یک قاشق چای خوری عسل یا به همان اندازه سیب زمینی اضافه کنید، مواد را به خوبی با هم مخلوط کرده و بر روی پوست خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بماند، در آخر بعد از ۱۵ دقیقه پوست خود را با آب گرم به خوبی شست و شو دهید.

خاصیت های آب خیار

خاصیت ضد پیری آب خیار

برای کاهش سرعت پیری در بدن آب خیار بنوشید. مواد معدنی، پتاسیم . منیزیم موجود در آب خیار باعث کند شدن فرایند اکسیداسیون در بدن خواهد شد و به همین دلیل سرعت تخریب سلول ها در بدن کند شده و زمان و روند پیری متوقف می شود. هر ۱۰۰ گرم خیار دارای ۱۴۷ میلی گرم پتاسیم می باشد از این رو آب خیار و نوشیدن آن به کسانی که به دنبال طول عمر و داشتن پوستی جوان هستند و همچنین اشخاص دیابتی توصیه می شود.

خاصیت سفید کنندگی آب خیار

آب خیار در زمینه های آرایشی بسیار پر مصرف بوده و مورد پسند افراد بسیاری است، زیرا علاوه بر خواص مختلف آن بر پوست دارای خاصیت سفید کنندگی بالایی نیز می باشد و این خاصیت به خاطر ویتامین های مختلف موجود در آن می باشد.

انواع خاصیت های آب خیار

تاثیرات آب خیار بر روی جوش صورت

استفاده روزانه از آب خیار بر روی پوست باعث ترمیم آن نیز می گردد. همانطور که می دانیم در کل جوش ها بیشتر به خاطر فرایندهای منفی در بدن ایجاد می شوند. دستگاه گوارش بدن نمی تواند خیلی راحت از شر تمام مواد سمی در بدن رها شود. از این رو با مصرف آب خیار می توانید سموم و مواد مضر را از بدن خارج کنید و به سریعتر بهبود یافتن جوش های صورت کمک کنید.

خواص بی شمار آب خیار

سم زدایی بدن با آب خیار

همانطور که اشاره کردیم آب خیار باعث دفع سموم از بدن می شود. آب خیار بدن را سم زدایی کرده و به افزایش ادرار کمک می نماید. با مصرف آب خیار سموم را بدن خود سریعا خارج کنید و فشار بر سیستم متابولیک را کاهش دهید.

برخی از خاصیت های آب خیار

بهبود دهنده قدرت عضلانی

سیلیکا یکی از اجزا مهم تشکیل دهنده آب خیار می باشد. سیلیکا یک نوع ماده معدنی مهم می باشد که به ندرت مورد توجه قرار می گیرد و توجه زیادی به آن در مورد سلامت بدن نمی شود. بخش مهمی از بافت همبند موجود در بدن را سیلیکا تشکیل می دهد از این رو مصرف آب خیار باعث بهبود رشد عضلات می شود و به رشد عضلات کمک می کند.

بررسی خواص آب خیار

کاهش دهنده فشار خون

متابولیسم یک الکترولیت حیاتی در بدن می باشد و برای سلامت کلی بدن ضروری است مصرف آب خیار یک روش عالی برای افزایش دان میزان متابولیسم در بدن می باشد و مانند یک رگ گشا عمل می نماید. این موضوع باعث کاهش فشار خون و کاهش فشار سیستم عروقی می گردد از این رو مصرف آب خیار باعث سلامت و بهبود قلب نیز می شود. آب خیار به دلیل غنی بودن از پتاسیم خطر مبتلا شدن به تصلب شراین، حمله های قلبی، سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی را کاهش خواهد داد.

معرفی انواع خاصیت های آب خیار

تراکم استخوان ها

درست است که در آب خیار مواد معدنی بسیاری وجود ندارد، ولی برخی از عناصر کمیاب مانند سیلیکا و منگنز در آب خیار وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه کمبریج بر روی این ماده ها، برخی غذاهای غنی از سیلیکا مانند خیار می توانند باعث تقویت استخوان ها شوند و امکان ابتلا به پوکی استخوان را در سنین بالا کمتر نمایند بعلاوه آب خیار در سلامت دندان ها نیز مفید می باشد. نوشیدن روزانه آب خیار می تواند مقدار ویتامین k روزانه بدن را تامین نماید، ویتامین k نیز جهت تقویت بافت استخوان ها و سلامت کلیه ها مفید بوده و نقش بسزایی در لخته شدن خون دارد.

معرفی خاصیت های آب خیار

پیشگیری از سرطان پروستات

خیار دارای یک ترتیب مهم و منحصر به فرد به اسم cucurbitacin می باشد که به شکل یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می نماید. این موضوع بر طبق مطالعات صورت گرفته کاملا اثبات شده و مورد تایید می باشد. همچنین بر طبق مطالعات انجام شده در انجمن آمریکایی مشخص شد که فیستین که نوعی ترکیب ضد التهابی می باشد در خیار و توت فرنگی وجود دارد و از پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری می نماید.

هیدراتاسیون

آب یک ماده حیاتی در بدن می باشد که برای سلامت تمامی ارگان ها مورد نیاز است. آب مورد نیاز بدن از طریق نوشیدنی ها و غذاها تامین می گردد. هیدراتاسیون موضوعی مهم می باشد، با مصرف آب خیار می توانید به هیدراته شدن بدن کمک کنید و همچنین از یبوست و سنگ کلیه پیشگیری نمایی. شاید نوشیدن آب در طول روز برایتان سخت باشد از این رو می توانید از آب خیار نوشیدنی مورد نیاز خود را تامین کنید و مواد مغذی را به بدن برسانید.

خاصیت هایی برای آب خیار

آب خیار و خاصیت ملین بودن

با توجه به ویژگی ها و خواص مختلف آب خیار استفاده منظم از آن می تواند باعث شود تا مواد مضر بدن دفع شود و از تشکیل شدن کریستال ها و سنگ در مثانه و کلیه ها جلوگیری شود. آب خیار کلسترول اضافه از خون را خارج می کند و به همین دلیل این موضوع تاثیر مثبتی در بدن دارد.

تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن

علاوه بر موارد گفته شده باید بدانید که آب خیار دارای مس نیز می باشد و وجود مس باعث کمک به مغز شده و فرارسان های عصبی را تولید می نماید. مس باعث تولید سلول های قرمز شده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می نماید. بعلاوه مس از بدن در مقابل آسیب های سلولی در مقابل سموم محیطی حفاظت می نماید. مس مسئولیت تولید انرژی قابل استفاده می باشد از این رو بدن و ذهن را فعال و سالم نگه خواهد داشت.

خواص بی نظیر آب خیار

روش آماده سازی آب خیار

به روش خیلی ساده می توانید آب خیار را آماده سازید، آب خیار در واقع آبی است که در آن برش های خیار ریخته شده باشد. این آب دارای تمام مواد مغذی موجود در خیار می باشد و به راحتی قابل تهیه و مصرف می باشد. یک خیار کامل را پوست کنید و داخل یک لیوان آب سرد برش های خیار را قرار دهید و بگذارید تا یک شب بماند سپس نوش جان کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو