روش تکثیر کاکتوس خیاری و شرایط مورد نیاز برای رشد آن

روش تکثیر کاکتوس خیاری و شرایط مورد نیاز برای رشد آن


منبع: آرگا

178

1399/7/11

00:03


توجه داشته باشید که روند تکثیر کاکتوس خیاری چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه اصول و دستورالعمل هایی که در این مطلب بیان کرده ایم به راحتی گیاهتان را تکثیر نمایید با ما همراه باشید.

روش تکثیر کاکتوس خیاری و شرایط مورد نیاز برای رشد آن

به طور کلی کاکتوس های گل دار و رنگی جذابیت زیادی دارند اما کاکتوس هایی که از پیوند زدن به وجود می آیند جذابیت بیشتری دارند زیرا شما با یاد گرفتن روش های صحیح پیوند زدن می توانید کاکتوس های بیشتر و زیباتری در فضای خانه خود داشته باشید. جالب است بدانید که برای پیوند زدن و تکثیر گیاه روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام از کاکتوس ها از جمله نوع خیاری آن رفتار منحصر به فرد خود را دارا می باشند.

آشنایی با تکثیر کاکتوس خیاری

بهتر است بدانید که گیاه کاکتوس خیاری که بدان گیاه سیلندریکا نیز گفته می شود از دسته خانواده تیره کاکتوسیان می باشد که اغلب خاردار و گوشتی هستند و بومی شمال، جنوب و نواحی مرکزی قاره آمریکا محسوب می شوند که البته امروزه در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان توسط مردم پراکنده شده است. جالب است بدانید که این گیاه زیبا طی طوفان های ناگهانی آب را در خود ذخیره می کند و آب ذخیره شده را در طی ماه های خشکسالی به مصرف می رساند. اغلب کاکتوس های خیاری دارای ریشه های عمیق و ساقه هایی سبکه مانند می باشند که به عنوان منبع ذخیره آب عمل می کنند و همچنین این ساقه ها توسط تیغ هایی محافظت می شوند. این نوع از کاکتوس دارای برگ هایی خیلی کوچک و یا حتی بدون برگ هستند.

چگونگی تکثیر کاکتوس خیاری

وسایل مورد نیاز برای قلمه زنی کاکتوس خیاری:

تهیه ظرف یا همان بستر قلمه به عمق ۵ سانتی متر و همچنین بدنه ظرف مورد استفاده باید کاملا شفاف باشد تا بتوانید انتهای ظرف را به راحتی مشاهده کنید.

تهیه ماسه فاقد هر گونه خاک یا کود

تهیه قلمه کاکتوس

وسایل لازم برای تکثیر گیاه کاکتوس

دستورالعمل انجام تکثیر:

توجه داشته باشید که برای آغاز روند قلمه زنی گیاه کاکتوس خیاری باید در ابتدا ظرف یا گلدان مورد نظر خود را تهیه کنید و گلدان تهیه شده باید برخلاف تمامی گلدان های دیگر در انتهای خود هیچ سوراخی نداشته باشد یعنی گلدان مد نظرتان بدون سوراخ باشد که در ادامه با علت آن آشنا خواهید شد.

پس از آماده شدن گلدان ماسه خود را آماده کنید و بهتر است از ماسه ای استفاده کنید که ریز باشد اما هیچ کود یا مکملی در آن وجود نداشته باشد. گلدانتان را با ماسه پر کنید و آن را کمی مسطح نمایید.

حال قلمه های مورد نیازتان را از بدنه کاکاتوس جدا نمایید و آن ها را به مدت ۱ هفته در فضایی سایه و خنک قرار دهید تا قسمت انتهایی آن ها خشک شود و پینه ببندد.

توجه داشته باشید که پس از گذشت مدت زمان ۱ هفته باید قلمه ها را به صورت مماس بر روی بستر اصلی قرار دهید و به این نکته دقت کنید که نباید قلمه ها را عمقی بکارید زیرا به گونه ای که با ماسه ها مماس باشد کفایت می کند.

دستورالعمل تکثیر کاکتوس خیاری

توصیه می شود که بستر کشت گیاه کاکتوس خیاری را در فضایی خنک و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا به مدت ۱ هفته در همان وضعیت باقی بماند.

پس از گذشت یک هفته باید اقدام به آبیاری بستر بکنید و برای انجام آن از آب پاش استفاده نمایید و خیلی کم بر روی سطح خاک اسپری نمایید و لازم است این روند را تا سه هفته سه مرتبه انجام دهید. پس از این مدت باید مقدار آب بیشتری پای گیاه خود بریزید به گونه ای که از یک گوشه ظرف به اندازه ته استکان آب درون بستر ریخته شود.

به طور کلی توجه داشته باشید که گیاه کاکتوس خیاری برای رشد باید بوی آب را حس کند به گونه ای که آب برایش ممتنع و سهل باشد اما اگر در همان ابتدای کشت آب بسیاری در اختیار گیاه باشد به مراتب تنبل خواهد شد و قاعدتا ریشه نیز نخواهد زد و شما با انجام این روش سه مرحله آبیاری گیاه خود را تحریک خواهید کرد و بدین ترتیب گیاه به تکاپو خواهد افتاد. توجه داشته باشید مرحله اصلی زمانی است که شما برای مرتبه اول آب را به اندازه ته استکان در گوشه ظرف تزریق می کنید ولی در این مرحله از آنجایی که سنگریزه های زیادی درون خاک وجود دارند آب دریافتی به سرعت به انتهای گلدان می رود و در همان فضا باقی خواهد ماند و از همین طریق گیاهتان آب دریافتی را حس خواهد کرد و شروع به ریشه زنی می کند هر چند که آب در دسترس مستقیم خود ندارد.

چگونگی قلمه زنی گیاه کاکتوس

شرایط مورد نیاز برای تکثیر گیاه کاکتوس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین خاطر در ادامه سعی داریم به بیان برخی از شرایط و اصول لازم برای پرورش و تکثیر کاکتوس خیاری بپردازیم که می توانید در طول تکثیر از آن ها استفاده نمایید:

خاک و کوددهی:

خاک مورد استفاده برای پرورش و نگهداری کاکتوس بایستی دارای زهکشی مناسب و سبک باشد و به همین خاطر می توانید آن را از مراکز معتبر گل و گیاه تهیه نمایید. همچنین می توانید در بستر گیاهتان علاوه بر ماسه از تقویت کننده های خاک مانند پیت ماس و خاک برگ نیز استفاده نمایید تا گیاه بتواند بهتر رشد کند. اما برای تغذیه گیاه کاکتوس می توانید در طی فصول پاییز و زمستان تنها هر دو الی سه ماه یک مرتبه کوددهی گیاه را انجام دهید و در واقع استفاده از کود کم ازت می تواند برای رویش این گیاه مفید باشد و همچنین کودهایی که به سرعت درون خاک آزاد می شوند نیز می توانند برای کاکتوس مناسب باشند.

شرایط مورد نیاز برای پرورش کاکتوس

نور و دما:

بهتر است بدانید برای اینکه تکثیر کاکتوس خیاری به خوبی انجام شود باید بستر آن را در فضایی پر نور قرار دهید و حتی می توانید در طول فصل تابستان آن را در فضای بیرون از خانه و زیر نور فیلتر شده نیز بگذارید. اما لازم است در طول فصول سرد سال از جمله زمستان بستر گیاه را به مکان گرمی انتقال دهید و در واقع پشت پنجره های جنوبی می توانند مکان مناسبی برای گیاه کاکتوس باشند. توجه داشته باشید که گیاه کاکتوس اگر در دمای پایین تر از ۵ درجه سانتی گراد قرار بگیرد به سرعت از بین خواهد رفت به همین خاطر توصیه می شود شرایط دمایی موجود در فضای کشت را کنترل نمایید.

آبیاری:

به طور کلی روند آبیاری گیاه کاکتوس خیاری بسته به فصل سال می باشد برای مثال در طول فصول بهار و تابستان بایستی آبیاری گیاه را همراه با تغذیه آن انجام دهید ولی در طول فصل زمستان تنها یک مرتبه آبیاری در هر ۱۵ روز کفایت می کند. توجه داشته باشید که پیش از آبیاری اجازه دهید خاک بستر کامل خشک شود سپس اقدام به آبیاری نمایید زیرا رعایت نظم در آبیاری کاکتوس خیاری موجب نشاط و شادابی گیاهتان خواهد شد.

آبیاری مورد نیاز گیاه کاکتوس

تعویض گلدان:

بهتر است بدانید که در واقع بهترین زمان برای تعویض گلدان گیاه کاکتوس خیاری فصل بهار است و شما تنها زمانی باید اقدام به تعویض کنید که گیاه از لحاظ جثه بزرگ تر از گلدان خود شده است. برای انجام این روند باید به آرامی گیاه را از داخل گلدان بیرون آورید و خاک های اطراف آن را بتکانید و سپس درون گلدان جدید با ابعادی بزرگ تر و ترکیب خاکی که در بالا بیان شد بکارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو