علائم کمبود کلسیم + ۳ مشکلی که کمبود این ماده معدنی برایتان به همراه دارد

58

1399/7/11

12:05


کلسیم یکی از مهمترین عناصر معدنی مورد نیاز بدن است که کمبود آن باعث مشکلات بسیاری برای سلامت بدن می‌شود.

علائم کمبود کلسیم + ۳ مشکلی که کمبود این ماده معدنی برایتان به همراه دارد

به گزارش بهداشت نیوز، کلسیم یکی از مهمترین عناصر معدنی مورد نیاز بدن است؛ از این رو کمبود این عنصر بسیار مهم ممکن است باعث مشکلات بسیاری برای سلامت بدن شود.

از جمله مهمترین عوارض کمبود کلسیم در بدن پوسیدگی دندان‌ها، پوکی استخوان، راشیتیسم و برخی بیماری‌های خطرناک دیگر است؛ بنابراین بسیار مهم است که خیلی زود به کمبود آن پی ببریم و درصدد جبران آن برآئیم. در این گزارش با عوارض مختلف کمبود کلسیم آشنا خواهید شد.

گرفتگی عضلات

کلسیم نقشی اساسی را در رشد و نمو عضلات ایفا می‌کند و هنگامی که بدن ما کمبود کلسیم دارد، عملکرد طبیعی عضلات ما شروع به ضعیف شدن می‌کند که این موضوع به صورت اسپاسم، گرفتگی عضلات، لرزش، درد زیر ران‌ها و بازوان و غیره بروز خواهد کرد؛ در واقع گرفتگی و اسپاسم عضلات بیشترین و شایعترین نشانه کمبود کلسیم است.

ضربان قلب نامنظم

هنگامی که سطح کلسیم بدن کاهش می‌یابد عضلات قلب به شکل صحیح کار نمی‌کنند، از این رو، انقباض عضلات قلب با ضربان آن متناسب نخواهد بود که این موضوع منجر به ضربان قلب نامنظم می‌شود. این یک اتفاق بسیار خطرناک است و تنها زمانی که سطح کلسیم بدن کاهش یافته رخ می‌دهد.


احساس خستگی مداوم

کمبود میزان کلسیم بدن بر سلامت عقل و جسم تاثیر می‌گذارد؛ افرادی که از کمبود کلسیم رنج می‌برند بیش از سایرین احساس خستگی خواهند کرد. بر اساس پژوهشی که در مجله فیزیولوژی کاربردی منتشر شده است، ساختاری به نام شبکه سارکوپلاسمی( SR) در سلول‌های عضلانی وجود دارد که مسئول آزدسازی کلسیم است. هنگامی که کلسیم به شکل صحیح آزاد نشود فرد احساس خستگی می‌کند.


ناخن‌های سست و ضعیف

ریش ریش شدن ناخن‌ها یکی از شایع‌ترین عوارضی است که خیلی سریع پس از کمبود کلسیم ظاهر می‌شود. اگر مشاهده کردید که ناخن هایتان به آسانی می‌شکند یا مستعد ترک خوردن است و رشد صحیحی ندارد، این موضوع نشان می‌دهد که شما دچار کمبود کلسیم هستید.


دندان‌های ضعیف و پوسیده

کلسیم یکی از مهمترین عوامل و عناصر مرتبط با سلامت دندان هاست، در نتیجه کمبود این عنصر ارزشمند باعث تضعیف دندان‌ها شده و بدن در حالت کمبود کلسیم سعی می‌کند تا آن را از دندان‌ها دریافت کند که این عمل موجب پوسیدگی دندان‌ها، سستی ریشه‌ها و تحریک لثه می‌شود.


عامل افسردگی

کمبود کلسیم در بدن نه فقط بر سلامت جسم انسان تاثیر می‌گذارد که حتی ممکن است بر سلامت روان و عقل فرد نیز تاثیر منفی گذاشته و موجب افسردگی شود.


منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو