مهریه حال چه معنایی دارد؟

مهریه حال چه معنایی دارد؟


منبع: آرگا

107

1399/7/11

14:05


شما قبل از آن که با معنای مهریه حال آشنا شوید باید به اصول و توضیح حق حبس و شرایط آن شناخت پیدا کنید که چگونه می شود از این شرایط استفاده کرد برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

مهریه حال چه معنایی دارد؟

هنگامی که مرد و زن با عقد دائم به همدیگر محرم می شوند به حکم قانون یکسری وظایف را باید اجرا کنند. که مرد مهریه زن را تقبل می کند و زن از شوهر خود تمکین می نماید که در این شرایط حق دریافت نفقه را دارد. در این جا قانون گذار حکمی را در قانون مدنی آورده است که به سبب آن زن می تواند تا لحظه ایی که مهریه اش را نگرفته از تمکین در برابر مرد جلوگیری نماید که با این عمل استفاده از حق حبس در عقد شکل می گیرد. که استفاده از این حق یقینا منوط به شرایطی می باشد که مهریه زن باید موجل باشد. برای دانستن این مهریه در ادامه مقاله یکسری توضیحات داده شده که به آن ها می پردازیم با مجله آرگا همراه باشید.

سقوط حق حبس در مهریه حال

منظور از حق حبس زن چیست؟

برطبق قانون مدنی ماده ۱۰۸۵ زن می تواند تا هنگامی که مهریه اش به او تقدیم نشده از ایفای وظیفه اش در مقابل همسرش امتناع ورزد. برحسب این ماده زن می تواند از تمکین در قبال شوهرش خودداری نماید تا وقتی که شوهر تمام مهریه اش را به او پرداخت نماید. استفاده از همچین شرطی توسط زن اعمال حق حبس در عقد نکاح گفته می شود. همچنین می توان گفت زن در صورتی که از حق حبس استفاده نماید با وجود این که از شوهرش تمکین ننماید باز هم حق دریافت نفقه را دارد. که البته برای استفاده زن از حق حبس شرایطی هم وجود دارد که براساس قانون مدنی ماده ۱۰۸۶ گفته شده؛ اگر زن قبل از گرفتن مهریه به اختیار خود به وظایفش در مقابل همسر قیام کند دیگر نمی تواند از حکم قبلی استفاده نماید.

فرق مهریه حال یا موجل

با این همه که حق بر مطالبه مهریه دارد حذف نخواهد شد. پس با حسب این که زن با اختیار خودش از شوهر تمکین نماید دیگر استفاده از حق حبس مکن نخواهد بود. این تمکین نوعی از تمکین خاص و عام است. همچنین در ادامه قانون مدنی ماده ۱۰۸۵ آمده که زن می تواند تا مهریه اش به او تعلق نگرفته باشد از ایفای وظایفی که در قبال همسر خود دارد اجتناب کند. مشروط به این که مهر او موجل باشد یعنی زن در حالی می تواند به حق حبس اتکا کند که مهریه حال داشته باشد.

حق حبس در مهریه حال چیست؟

منظور از مهریه حال چیست؟

مهریه می تواند هر چیزی را که مالیات داشته باشد را قرار داد مثلا: ارزش دارایی مالی مانند پول و طلا و ماشین و ملک که حتی می شود به انجام فعالیت یا عمل قرار دادن آموزش و یاد دادن فعالیت یا حرفه ای باشد.

معنای مهریه حال

بر اساس گفته هایی که شد از شروط استفاده از حق حبس زن می تواند مهریه زن به حال باشد. این به صورتی است که مهریه حال برای پرداخت به آن مهلتی تعیین نشده باشد و زن این حق را داشته باشد که از پس عقد هر وقتی اراده کند آن را مطالبه نماید. پس اگر حین عقد مهریه به نوع آن تعیین شد برای پرداخت آن از طرف مرد مهلتی تعیین شده باشد به آن مهریه موجل می گویند. در چنین شرایطی برحسب رای وحدت رویه دیوان عالی کشور در هنگامی که پرداخت مهریه مشروط به قدرت و توانایی مالی مرد باشد زن از حق حبس خود محروم می ماند. که در این نوع مهریه به آن مهریه عند الاستطاعه گفته می شود. در حالی که زن تنها در شرایطی می تواند با استناد به حق حبس خود از عدم تمکین سرباز زند که مهریه اش عندالمطالبه باشد. یعنی بعد از انعقاد عقد نکاح زن مالک مهریه اش می شود و می تواند هر زمان که بخواهد او را طلب کند. با این تفاوت که زن و شوهر می توانند در هنگام عقد شرط و شروطی بگذارند. مثلا؛ به نقد یا نسیه بودن آن تعیین کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو